Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 11777 ggr
Odinn
0

cykla eller jogga?

Jag vill få bort lite mage och lår.

Undrar vad som är bäst, att cykla eller att jogga?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Norrbysa]
0

Jogga tycker jag. När du joggar tränar du mycket fler muskler än vid cykling. Plus att du bygger muskler på låren vid cykling så då får du ju större lår. :-)

Odinn
0

#1  Smart tänkt där ;)
Dock är det så jobbigt att springa i snön..

[Norrbysa]
0

Finns det ingen friidrottsarena du kan springa i. Brukar vara gratis. :-)

Odinn
0

Nej det tror jag inte..

Karmatarerskanise
0

Cykling är skonsammare för knäna, och kör man cardio så bygger man inte så mycket muskler. Alltså lågt motstånd men länge.

Har man inte problem med leder och så är jogging bra.

Helajna
0

Jag föredrar cykling. Dels för att jag älskar känslan och dels för att den är oerhört effektiv, just för att den även ger muskler.
Jag kan inte jogga på vintern, får hostattacker och så. Men på sommaren varierar jag både  ykling och joggning och den kombinationen tycker jag är bäst :)

Odinn
0

Jag har en sån här träningscykel i källaren som jag skulle kunna träna på. Har problem med mina knän så det är en stor del till varför jag inte kan springa så mycket.  Då ska jag testa det. Glad

Karmatarerskanise
0

Odinn, ja då är cykel ju ypperligt. Men kom ihåg att inte ha för hårt motstånd, i alla fall inte i början. JAg fick ont i mitt problemknä för att jag körde för hårt, fast det var cykel. När jag drog ne motståndet gick det bra.

Odinn
0

Jag behöver nog inte ha så mycket motstånd, har ju muskler, det är fett jag vill få bort. Huvudsaken är väl att man cyklar i rätt rask takt och länge än mycket motstånd och kortare tid? :)

Karmatarerskanise
0

Precis rätt :) Håll koll på pulsen om din cykel har en sådan mätare. 150 ungefär är bra att ligga på då man vill bränna.

Odinn
0

#10  Tack så mycket, hur länge är bra att börja med? 15 min?  Har inte världens bästa kondis precis..

Karmatarerskanise
0

Började själv med 15 min, även det var jobbigt i början. Men det gäller att komma förbi en mental spärr. Och tänkt inte nu ska jag cykla 15 min, utan ta det 5 min i taget, blir lättare så.

Rätt snabbt cyklade jag 30 min var gång. Men fy bövelen var ont i rumpan jag fick i början. Kunde knappt cykla pga det hehe. :P

En gång cyklade jag 2 timmar i sträck!!! känner wow nu. Men oftast blev det 30-60 min varannan dag.

Tyvärr efter att ha gått ner 10kg på 10 veckor så tappade jag motivationen och gick upp allt igen.

Nu har jag börjat om.

Nu när jag har gymkort cyklar jag inte alls, har tröttnat på det. Nu blir det bandet. Men jag känner också av knäet ibland.

Odinn
0

Okej, då får jag köra på det. Är lite rädd för att mitt knä ska börja krångla igen. Hade knäproblem tidigare och när jag blev sparkad av en häst där så har det blivit värre. Doktorn ser inte vad det är för fel, men det låser sen helt plötsligt..

Om jag cyklar 15 min ca 4 ggr i veckan till en början så ökar jag när jag tycker att det känns bra!

Karmatarerskanise
0

Låter som en bra plan! Har du stöd till knäet?
Jag köpte det, och det hjälpte lite när jag fick ont.

Odinn
0

#14  Har en stödstrumpa, vet inte rikigt om den är så bra, men bättre än inget iallafall.

Karmatarerskanise
0

Ja, du märke ju om du kanske behöver ngt starkare.

Du får berätta här hur det går sen också :)

Calmare
1

Ingetdera, simning är bäst allround träning… och sliter minst på kroppen… Flört

Schnigel
0

Ska nog också testa på lite cykling :O man kan ju göra både bandet och cykling ^^ Hur mycket motstånd ska man köra på? det är ju super svårt att komma upp 150 jag brukar komma upp till 90 kanske… Är det ok att cykla på såna där där man lutar sig tillbaka.. jag är för kort för att vara på en sån där man sitter rakt upp som ser ut som en riktig cykel om ni fattar. >____<

Karmatarerskanise
0

#18 För kort? Sadeln på en motionscykel ska gå att sänka.

En sådan cykel du skriver om är ännu mer skonsam för knäna, där läggs mesta av belastningen på baksidan av benen.

Schnigel
0

Jo det går dem men jag är väldigt kort (150 cm), Har testat dem och sänkt dem så långt det går och når bara ner lite mer än tårna men det går ju inte cykla då :( Aha ok men det är ju bra, ger det lika mycket träning och så? Hur mycket motstånd ska man ha då?

Karmatarerskanise
0

#20 Hur mycket motstånd du ska ha får du välja själv. Det viktiga i viktminskningssynpunkt är ju att försöka hålla pulsen i 150.

Schnigel
0

Jaha pulsen trodde det var snabbhet :)