Imorgon börjar allvaret! Tips mottages!
Har gått upp massor vikt på sista tiden och igår ställde jag mig på vågen och fick en smärre chock!! 83 kg!!! och jag är 165….
Så imorgon ska jag simma med en kompis samt ska börja gymma i veckan…
Någon som har tips så man håller motivationen uppe samt vad man ska äta?
Det finns många olika dieter, men det finns i alla fall ett par gemensamma nämnare:
* Försök att skriva upp vad och hur mycket du äter tex en vecka då och då. Räkna ut hur mycket kalorier det motsvarar med hjälp av tex minmat.net. (Detta kan vara svårt om man äter tillsammans med de andra i familjen eller om man äter på restaurang. Gör grova uppskattningar i så fall för de måltiderna.) Detta för att hålla lite koll på hur mycket du egentligen stoppar i dig.
* Se över ditt proteinintag, för att eventuellt öka. Jag föreslår kött, fisk, ägg och ost, som dessutom innehåller många andra viktiga näringsämnen. (Andra kanske föreslår tex keso och bönor, men det är jag inte så förtjust i. Dock så kan kroppen inte tillgodogöra sig mer än 200-300g protein/dag, så man kan tex inte enbart äta magra köttprodukter. Om man vill leva en längre tid på enbart på kött så går blandfärs eller fetare bra.)
* Använd midjemått (eller liknande) för att mäta progress. (Vikten kan ibland gå upp/stå still tex av träning.)
Sedan brukar åsikterna gå isär om hur man ska lägga upp en diet.
Jag förespråkar en kost med lite kolhydrater och att äta sällan. Det har hjälpt mig att minska 18 cm i midjan och till ca 12% i kroppsfett (still counting
).
Mallju90, Patrik sammanfattar det bra i inlägget ovan.
Det är mer viktigt vad du äter, hur ofta och hur mycket, sedan är träningen mer ett redskap för välbefinnande än viktnedgång.

jag har hört man ska äta ofta? 5 ggr om dagen?
Tanken med att äta ofta är dels att förbränningen ska hållas hög, dels att man inte ska bli för sugen mellan målen, samt att blodsockret ska hållas jämnt.
Att förbränningen ökar när man äter ofta är mest en myt. Förbränningen ofta tvärtom ökar initialt vid fasta upp till 24-72 timmar (pga ökade nivåer av adrenalin/noradrenalin), för att sedan minska igen (pga sjunkande nivåer av tyroidhormonet T3 och ökade nivåer av reverse T3). Martin Berkhan har här en bra sammanfattning.
Att suget ökar när man äter sällan är delvis sant. Men om man äter så ofta som 5 gånger per dag, så är min erfarenhet att man är konstant sugen om man vill hålla kaloriintaget lågt. Då är det enligt min erfarenhet lättare att vänja sig vid att äta mer sällan (det är delvis en vanesak bla pga att hungerhormonet ghrelin följer ditt invanda ätmönster), för att ibland kunna äta sig mätt. Om sötsuget blir allför stort kan man ta ett mellanmål med tex en bit ost eller något ägg (istället för att trilla dit på att äta sig mätt på något som inte är lika nyttigt). Man kan också dricka vatten eller te för att tillfälligt bli av med sug.
Om man inte äter så mycket kolhydrater så hålls blodsockret jämnt ändå.

ok kan skriva vad jag ätit idag så kanske ni kan skriva om det är bra eller dåligt?
7.30
havregrynsgröt med frysta bär, ett stort glas vatten
10.00
1 klementin
12.00
koskos, grönsaker med kyckling, stort glas vatten
15.00
2 klementiner
17.30
lax med grönsaker och keso, stort glas vatten
låtter detta som en bra dag? eller är det för lite /för mycket mat?
Eftersom du inte angett några mängder har jag höftat enligt nedan och sedan knappat in på minmat.net:
1 dl (40g) havregryn
1,5 dl mjölk
50g hallon
(260 kcal)
1 (70g) småcitrus
(30 kcal)
0,8 dl (60g) couscous
1 (130g) kycklingbröstfilé
10g smör
0,5 (75g) paprika gul
1 (100g) scharlottenlök
50g matyoughurt
(530 kcal)
2 (140g) småcitrus
(60 kcal)
125g lax
10g smör
0,5 (75g) paprika
0,5 (50g) rödlök
50g körsbärstomat
75g keso
(420 kcal)
Totalt för dagen: 1300 kcal
88g prot - 117g kolh - 48g fett
28E% - 37E% - 35E%
Ditt energibehov kanske ligger på runt 2000 kcal om du tränar lite, men det kan vara svårt att veta. Hur många kcal/dag du ska äta avgör du bäst själv genom att mäta ditt midjemått (själv mäter jag varje morgon) och avgöra om du tycker progressen är tillräcklig eller inte. En snabbare progress är mer sporrande, men jobbigare/svårare att hålla i långa loppet (som tex en pulverdiet). Vilken progress man vill ha känner man bäst själv (själv brukar jag variera ganska mycket).
Om man tittar på din fördelning mellan protein, kolhydrater och fett, så ligger den nära mainstream-dieter som tex isodieten.
Min fördelning mellan protein, kolhydrater och fett ligger snarare på tex 30E%-10E%-60E%, och jag äter bara ca en gång per dag.
Om du vill prova att äta mindre kolhydrater och mer sällan så föreslår jag att gå långsamt framåt: Ersätt havregrynsgröten med tex kallt stekt ägg med ost och gurka. Ta bort mellanmålen. Ersätt kolhydrater som tex couscous med tex feta såser.
Är man inte van vid att uppskatta hur mycket kalorier det är i mat så kan det vara mycket svårt att få kläm på hur mycket man får i sig. Ta och skriv ner allt du äter under en veckas tid. Käka precis som du brukar, varken snåla eller vräka på med mat, och skriv ner allt direkt när du äter det och räkna ut kaloriinnehåll sen på kvällen. Var noga att få med allt, även tillbehör, frukt, dricka etc, och skriv ner det direkt - vänta inte! Vid undersökningar har det visats att man glömmer väldigt mycket av vad man faktiskt äter under en dag.
Jag lovar dig att man får en del överraskningar av detta, man hittar var ens extrakilon kommer från, och vad som faktiskt inte är så farligt. Och haka inte upp dig på vikten som sagt, använd måttband. Tro inte att sopp- och juicedieter ger något, det enda du gör är att tömma 7 meter tarm på innehåll. Så fort man börjar käka mat igen så fylls den igen, och 7 meter bajskorvar väger ett par kilo
Ska man gå ner i vikt och stanna där måste man se till att man inte äter för mycket. Det är grunden och det kommer man aldrig ifrån.
För att hålla motivationen är det viktigt att man tränar var gång man planerat att göra det. Stannar man hemma en gång, blir det genast mycket svårare att ta sig dit nästa gång.