Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettoperationer
Läst 8055 ggr
HannaVastervik
0

GBP

Var hos min läkare i fredags och pratade om en operation. Han tog vikt, längd, blodprover och sånt och skulle skicka iväg en remiss till kirurg här i Västervik när han fått provsvaren. Jag har högt BMI 48 låg det på sa han, väger 129 kilo, 162 lång, så har en hel del att gå ner. Försökt gå ner i vikt i princip sen jag började bli överviktig när jag gick i fjärde klass, inget har funkat tyvärr. Red i elva år men fortsatte ändå gå upp under tiden. :/

Ska bli så skönt att ha detta gjort sen, så man kan njuta mer av livet, speciellt med min dotter. Men samtidigt är jag rädd såklart.

[ErikSvensson]
0

Skulle själv aldrig överväga en GBP men för vissa är det sista utvägen. Du kommer dock behöva ändra dina levnadsvanor efter op. vilket kanske underlättar när kroppen säger ifrån om du äter för mycket, men det kan vara värt att försöka ändra vanorna och ta hjälp av någon som kan innan du gör en GBP.

gummimamma
0

Jag rekomenderar dig att gå in på www.viktop.se där det finns mycket att läsa om just GBP. Har du frågor, så kan du hitta svar där, eller ställa frågan själv. Vi är många där som kan hjälpa varandra på vägen mot ett lättare liv!

Det är väldigt bra för dig själv om du redan nu kan försöka börja gå ner i vikt, så har du kommit en bit på vägen den dagen du ska opereras. Vilken metod du väljer för att gå ner i vikt gör det samma, bara du mår bra av det. Det räcker med små ändringar om du börjar ändra dina vanor redan nu, så blir det inte en så stor omställning den dagen du MÅSTE ändra dina vanor p g a operationen. Lite mer motion, mindre portioner, mer frukt/grönsaker, regelbundna mattider. Och du vet väl om att du måste gå ner i vikt lite själv, innan du får en operation godkänd? Hur mycket man måste gå ner är olika på olika sjukhus, men jag tror alla sjukhus kräver egen viktnedgång innan de godkänner operationen.

Lycka till!

LinaN
0

Kompisens pappa gjorde en GBP och blev veckan därefter friskförklarad från sin diabetes som han haft i många år.

Däremot så är jag väldigt skeptisk till operationen, men förstår att för en del finns det ingen annan utväg. *kram*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaVastervik
0

Ja, jag tar just nu Xenical för att kunna gå ner tio kilo inför operationen, går sakta men har iaf gått ner ett kilo sen i måndags så är ju något iaf! =)

Lorita
0

#4 ett kg sen i måndags är fantastiskt bra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

miramis2
1

Hej, jag ska opereras på onsdag o det ska bli superspännande. Jag red också förr, jobbade med hästar i England o även här i sverige. Men sen jag började gå upp i vikt för ca 12 år sen så slutade jag med det. Men nu börjar jag se möjligheten igen! Hästar är livet för mig! Ha det gott!

HannaVastervik
0

Åh vad spännande! Lycka till och hoppas att allt går sueprbra för dig! =) Ha det gott!

[YlvaP]
0

Min mamma, min syster, min bror och min bästa kompis har gjort denna operation. Min mamma var bland dom första i Sverige att göra denna operation för en ehrran massa år sedan. Har fått göra om den.

Man måste verkligen ändra på sina matvanor och tänka smått. Min mamma gjorde felet att hon hoppade över måltider för att få plats med chips och sånt på kvällarna. Eller så gick hon och spydde up maten. Fel är det.

Den som klarat det bäst är min syster.

Lycka till med din operation.

alskadeida
0

Jag funderar jag med.

Jag har bmi på 44 = 165 och 117 kg.

Är stor överallt. Feta armar och lår och rumpa.

Mage mm.

Har fel i höften så måste gå ner.

Förslitningar i skelettet. Så min läkare sa att det fanns hjälp för mig en gbp.

Kan ej springa, ej sitta så bra i vanliga stolar, ej sitta på knäna, stå framåt för länge mm.

Ja allt är jobbigt.

Har vart kraftig hela mitt liv.

Gick upp mer efter vi fick dottern för 3 år sen.

Får bara missfall efter missfall före och efter dottern och alla säger banta så får du behålla.. även läkaren säger så.

Ingen säger att jag har bra kropp utan mer banta.

Så jag ser att detta skulle hjälpa mig.

Jag vill kunna röra mig och leka med min dotter och inte ha ont.

Hade jag vart 60 å¨r sa läkaren hade jag fått inplantat i höften pga slitning i skelett.

Så illa är mitt.

Så jag hoppas jag får en op. Även om det blir tufft.

Men kommer nog hjälpa. Ser detta som sista utvägen för mig.

För jag mår inte bra alls. Ont så fort jag rör mig dygnet runt. Detta pga min vikt.

Jag vill ner 50 kg och väga 65 kg ca.

miramis2
0

Hej ! Har nu gjort operationen för en vecka sen o allt är frid o fröjd. Inget illamående el kräkningar. Nu är det till att vänja sig vid nya livsstilen o tänka mindre men ändå stort (stora drömmar)!!

[YlvaP]
0

Vad bra. Skrattande

Lycka till med fortsättningen.

HannaVastervik
0

#10 Gud vad bra att det gått så bra för dig! Hoppas på att det går bra för mig med. Har fått information från kirurgkliniken om operationen så nu väntar jag bara på en tid med så det rullar framåt lite. =)

Håll mig/oss gärna uppdaterade om hur det går! =)

Nusse87
0

Jag opererades i måndags i Västervik, mår rätt bra å kämpar med att lära mig att äta å dricka igen….känns lite konstigt när man sitter med ett halvt glas yougurt i en halvtimme innan man fått i sig den :)

Har haft lite ont av och till, har varit värst på natten, men det blir bara bättre och bättre med det :)

Måste säga att det är väldigt bra personal dem har här, himla hjälpsamma :)

Hoppas du får din tid snart och att allt går bra :)

Kramisar

HannaVastervik
0

Åh har du gjort din i Västervik! Skönt att höra att dom har bra personal! Allt gick bra??

Vad fick du gå på för möten och sånt innan du fick tid för operaionen??

Kramar

Nusse87
0

Ja allt har gått jättebra faktiskt, har man haft ont så är det bara att ringa på klockan, så kommer dem med undermedicin :)

Jag va först på vårdcentralen, sen va det möte med kirugen (Magnus Fröstorp i mitt fall) där förklara han lite om open, frågar varför du vill göra den, så att han ser att du är moiverad till max.

Efter det är det dags för dietist och sjukgymnast (dem två besöken va samma dag för mig) , dem går igenom lite om kost, motion osv.

Sen efter det så fattar dietisten, sjukgymnasten och kirurgen ett besult och du kommer att få en tel.tid med kirurgen.

Sen e det bara att vänta på det magiska brevet :)

Nån vecka innan op kommer du att få åka på provtagning och träff med kirurgen och narkosläkare!

Det knappt ett år för mig totalt, man hinner fundera väldigt mycket och även bli frustrerad över att det ska ta sån tid :) Men jag kan säga att det faktiskt är rätt bra med denna väntetid, för man hinner förbereda sig mentalt då!!

HannaVastervik
0

Samma kirurg som jag fick information hem i brevlådan av då. Var han bra??

Jag väntar på första mötet med kirurgen, hoppas på att det kommer en tid snart. Förberedd har jag varit länge, funderat och tänkt och läst på säkert ett år nu. Tyckte det var bäst innan man frågade om man kunde göra operationen :)

Så skönt att de verkar så bra, jag är livärdd för sjukhus och sånt men du har lugnat mig lite! =)

Du får hålla mig uppdaterad om hur det går :)

Nusse87
0

Han är jättetrevlig och duktigt!!! Nu va han tyvärr ledig den här veckan, så jag opades av dr Erik secher från ersta!

När man väl varit på första mötet så går det rätt fort :)

Jag tycker inte heller om sjukhus, men det har gått bra ändå, jag va riktigt rädd för när dem skulle sätta urin-katetern, men det va inte alls så farligt, efter op kände jag knappt av den, å jag fick ta bort den idag! :)

Sen e det ju rätt kort tid man e inlagd åxå, om man bara får i sig vätska och orkar va på benen, (vilket dem kommer tjata om hela tiden :P)

Det kommer att gå jättebra för dig åxå :)

HannaVastervik
0

Ja just det, kateter med. de var snälla mot mig nrä jag gjorde kejsarsnitt så de satte katetern efter bedövningen, men så snälla är dom kanske inte när man gör denna operationen då. ^^

Jag var uppe och sprang några timmar efter mitt kejsarsnitt så det kommer dom inte behöva tjata på mig om tror jag. Då fick de snarare säga till mig att gå och lägga mig haha.

Så kul att se att det är någon som gjort i Västervik och det har gått bra. Hoppas verkligen det fortsätter att gå bra för dig!! :)

Haha dom ringde mig precis nu från kirurgkliniken och sa att han är ledig denna veckan och att han hör av sig till mig nästa vecka hihi ;p

Nusse87
0

Härligt att det börjar rulla igång nu då :)

Fast det gjorde absolut inte ont när dem satte katetern….lite irriterande bara, så det va inte allt så farligt som jag trodde att det skulle va!!

Om du har facebook så får du gärna lägga till mig där!, e mer där inne å skriver lite än här ;) Susanne Wik e namnet där!

HannaVastervik
0

Ja jättegärna =) Lägger till dig! =)

Meghan
0

Gjorde min GBP i Maj -09 och det är det bästa jag någonsin gjort.

Nu har jag gått ner 53 kg och mår så otroligt bra. Ingen värk i lederna, ingen värk i mina knän och min ischias är helt borta.

Jag kan äta precis vad jag vill men väljer numera det som jag tycker bäst om och det som är nyttigt för min kropp. Önskar dig stort lycka till med din operation och hoppas att du får må riktigt bra.

Tycker du skall kolla ett kanonbra forum för oss GBP opade www.regndroppar.com/forum

Mvh Ann

Karmatarerskanise
0

Ni som har gjort eller ska göra GBP op, fick ni det betalt eller betalade/ar ni det själv?

gummimamma
0

Jag ska opereras på måndag, 22/11. Jag behöver inte betala för operationen.

Vem som får operationen gratis beror på bl a bmi och om man har fetmarelaterade sjukdommar. Jag har hög bmi, men inga sjukdommar. Ännu… Men jag har nära släkt som har både hög blodtryck, hjärtsjukdom och diabetes.

Vavrakeramik
0

De flesta landsting har bmi-gräns 40 eller 35 plus komplikationer av fetman.

miramis2
0

Hej igen, God Jul alla! Här är allt bra. Har gått ner drygt 25 kilo o mår toppen. Min operation betalades av staten. Inga komplikationer o kan verkligen rekommendera detta. Äter inte alls som förr, kan inte o vill inte. Känner att jag fått ett nytt liv o nu står jag inför att starta eget, nästa stora projekt! (Inom hälsa o personlig utveckling) Önskar alla ett gott nytt år! Kom ihåg att det alltid finns hopp o möjligheter om förbättringar i livet!!!! Kram, Susanne