Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 4786 ggr
hjartelyckanskaniner
0

Vad bör man undvika för något?

Vad bör man undvika för någon maträtt när man ska gå ner i vikt?

Jag vet att man ska undvika godis och andra sötsaker, ris, potatis och pasta. Men vad är det för något mer?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[ErikSvensson]
0

Det enda du bör undvika är ett kaloriöverskott när du ska ner i vikt. Allt kan ätas med måtta sålänge som man inte har någon bakomliggande sjukdom som försvårar. Dock finns det ingen anledning att äta "dåligt" bara för att man kan. Skrattande Godis, kakor och dyl. är självklart tycker jag, men sen råder det ju olika tankar kring vad som är bra. Jag anser t.ex. att frukt och kolhydrater i överflöd är dåligt men det håller inte alla med om.

Du får prova dig fram till vad som funkar för dig, kan du leva utan pasta, potatis, ris m.m. så kanske LCHF är något för dig, men gillar du inte fett och sådan mat så kanske du ska satsa på något åt GI-hållet. Det viktigaste är att du kan leva med det du väljer och inte väljer en tillfällig diet (därav äta med måtta oavsett vad du väljer..)

Personligen äter jag 90% LCHF men gör även enstaka avsteg med godis, kakor, alkohol, pizza o.s.v. (väldigt sällan) Visst går vågen upp men det är bara vätska iallafall så man behöver inte oroa sig så mycket.

hjartelyckanskaniner
0

#1 Jag klarar mig utan potatis, ris och pasta:) men jag klarar inte av en massa fett för jag mår illa då.

Jag vet bara att mormor dog utav reumatism innan hon blev 60 och att min moster och ev jag också har det. Sen hade farmor problem med lungorna pga all rökning och en sjukdom. Vet inte vad den heter. Pappa har också den. Man andas väldigt högt av den sjukdommen. Sen hade morfar något med prostatan, fast det är svårt för mig att få den sjukdommen, haha. Så jag vet inte vad man bör äta och inte äta när man har reumatism.

Vad är det GI innehåller för någon mat? Alltså vad äter man då och vad undviker man? Vi har ätit det innan men glömde bort vad det var för sorts maträtter:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

AlbaStiffler
0

Ett tips är att köpa en matvåg o väga det man äter. Oftast äter man mycket mer än man uppskattar o går därför inte ner. Sen kan man kolla upp maten med hjälp av vikten o räkna ut hur många kalorier det motsvarar. Har du tex iphone finns massor med bra appar (shapeup) men de finns även på nätet (viktkoll) där du kan räkna kalorier. Efter ett tag får man in rutinen o känner på sig vad som är för kaloririkt osv, då klarar man sig utan. Men för en bra start är det prajtiskt med dessa verktyg, om man orkar. :-)