Plastikoperation p.g.a viktnedgång?
Jag skulle vilja veta hur många det är här inne som tror att de kommer behöva plastikoperationer när de gått ner i vikt…
Det är inget man hör om ofta. På biggest loser till exempel börjar de ju ha på sig t-shirt när de väger in sig efter 10 veckan ungefär, antagligen för att de inte vill visa all extra hud i tv.
Och min mamma (som är väldigt överviktig, men gått ner väldigt mycket nu) sa att hon hade antagligen aldrig låtit sig själv bli så tjock om hon visste att man skulle behöva operation efteråt…
Detta är superkonstigt! Jag försökte få med en undersökning i detta inlägget, men den försvann :S
Oj, svår fråga. Tanken har slagit mig, men jag väljer att inte fundera ordentligt på det förrän det blir aktuellt (jag blir så himla besatt om jag oroar mig i förväg för saker). Men visst, jag har redan som en hängig påse längst ner på magen, så den lär ju inte försvinna och dra ihop sig helt bara för att fettet försvinner. 3 barn sätter sina spår när man inte tränar alls… Mycket hoppas jag på att musklerna, som jag hoppas kunna träna upp, skall tajta upp en hel del. Men man får se.
Jag gissar att det är ännu värre för dem som har riktigt mycket att gå ner (jag har "bara" 25 kilo, men är väldigt otränad och slapp, så hela jag är mjuk och hängig - kanske en del ordnar till sig om jag börjar träna ;-) )
Jorå, det har jag hört om ett par gånger. Vet en kvinna på ett annat forum som har fått tid för plastik nu, men har fått bekosta det själv dessvärre. Har man fysiska problem av det, så kan man få det betalt, men är det bara "kosmetiskt" så får man betala själv. Jobbigt..
Jag är lite rädd för all hud faktiskt. Jag har ju 40kg att gå ner, och det lär ju synnas. Även om jag är ung, så har jag svårt att tänka mig att all hud hinner med ändå.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#2 Min kompis fick det betalt för hon fick sin magoperation betalt… Det verkar så hopplöst för dem som går ner själva :/
T.ex när jag fick en knöl på handen (har haft den i 1,5 år nu) så sa jag att jag ville att de skulle ta bort den, det är en blåsa på en sena och den är väldigt irriterande, och gör ont när jag jobbar. Men då sa läkaren att det är "kosmetiskt" så han vägrar… Det var det löjligaste jag någonsin hört!
De som får magoperation får plastik med i paketet, min kompis visste det redan innan hon gick ner i vikt, att hon kunde bara knäppa med fingret när hon var klar så fick hon plastikoperation…

Jag overvager plastikoperation. Har inte sa mycket fladder pa magen att oroa mig for, men brosten ser allt annat an fina ut, och da ar jag inte klar an heller. Kommer ha tva tomma ICA-kassar hangandes fran brostkorgen nar jag ar klar, och sa vill jag inte ha det!
// Amanda
#4 samma här :/ Jag hade nästan all min vikt på brösten :P

Cawolina vart har du hört att plastikoperation ingår i en magsäcksoperation ? Det stämmer inte alls, det är ingen garanti att man får en plastik efter GBP. Knappast att någon "knäpper" med fingret och sedan får en plastik. Där har du 100% FEL.
Det är en del landsting som inte godkänner någon alls efter GBP. En del andra opererar yngre som gjort GBP, medelålders i en del landsting får den inte alls. Det är helt upp till landsting och kirurg.
Jag har turen att bo i Stockholm och har även fått min GBP på Danderyds Sjukhus. Har jag TUR och ett bra samtal med min läkare så kanske jag lyckas med konststycket att få en magplastik.
Det är krav även där som skall uppfyllas. Viktstabil i 2 år, ett överhäng på 6 cm, utslag eller svamp i "vecket" och naveln. Här i Stockholm får många plastiken, men långt ifrån alla som verkligen skulle behöva den.
Jag har inte så mycket löst skinn men vill få bort det jag har, har ju "bara" gått ner 42 kg ännu. Står visserligen stilla i vikten just nu, men helt plötsligt så kan vikten dala neråt igen.
Det pratas mycket om det i framtiden skall bli så att plastiken är steg 2 i en GBP operation, men det lär nog dröja innan det blir en sanning. Det handlar om pengar, inget annat.
Jag pratar bara av egen erfarenhet, det kanske inte är så i lagen eller i alla landsting, men min kompis fick det när hon knäppte med fingret. Så då antog jag att det alltid var så, för det skulle inte förvåna mig… Men då vet jag :) Tack. Plus att det är väl väntelista på sådana saker?
Bra att det är regler på det :)
Jag har en vän som blev opad i september 09, hon gick ned från 100 till ca 58 (hon har nu svårt att hålla vikten då hon tappar kilon för det minsta), nu i början på september har hon fått gjort bukplastik, betald av landstinget och så fort den är läkt så är hon lovad bröstplastik….
Och detta gjordes alltså innan ens ett helt år hade gått sedan op och hon är inte vikstabil eftersom vikten fluktuerar, om än nedåt.
Jag har hittills tappat 40kg efter min GBP op och huden hänger bedrövligt på mage, lår, överarmar, rumpa och brösten är på väg söderut med stormsteg
. Jag hoppas att jag till nästa år iaf ska få en op att ta bort huden på magen och att lyfta brösten på rätt plats, ser och känner mig för hemsk just nu. Vore trist att gå ner så mkt men ändå inte känna sig fin pga all hud, skulle aldrig drömma om att ta av mig kläder inför en kille som jag ser ut nu, ALDRIG! En del kan jag nog tona till med träning, typ rumpa och lår men det andra…tveksamt.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har redan överskottshud på magen (och då har jag inte gått ner många kg från min absoluta maxvikt och har över 20 kg kvar..) och är rätt säker på att jag kommer att behöva skära bort hud om jag når min målvikt.
Har ju inte gjort någon GBP så misstänker att landar jag där jag vill får jag kosta på mig ev plastik själv. Tveksamt dock om det är möjligt att operera mig med lyckat resultat då min sjukdom ställer till det och det är väldigt vanligt att vi har "för mycket hud".
Med vänliga hälsningar
Chess