Min viktminskningstråd
Hej
Jag är en tjej på 25 som bestämt mig för att en gång för alla göra mig av med mina 25 kilos övervikt som jag burit på alltför länge.
1 Januari rensade jag mitt skafferi och har nu gått ner 1,5 kg sedan dess. Känner mig riktigt motiverad att fortsätta denna viktminskningsresa och tänkte använda denna tråd att skriva mina tankar och funderingar som kanske dyker upp.
Hoppas att du håller motivationen uppe och lycka till!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Bra jobbat :D
Vilka ändringar gjorde du?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 och #2 Tack så mycket!
Jag har helt enkelt börjat äta riktig mat lagad från grunden. Tidigare var min favorit-"mat" pasta med ketchup utan något annat till. Jag lastade ett högt berg av pasta på tallriken och vräkte ketchup på. Detta blev jag inte mätt speciellt länge på. Så ett par timmar senare blev det mackor med smör och ost. 3-4 st. Minst. Och så några frukter. Mera sugen. Frukt igen. Sedan middag: pasta såklart! Mackor och frukt på kvällarna.
Rent godis choklad osv har jag aldrig varit speciellt sugen på. Utan det är av pasta, bröd och frukt jag blivit överviktig eftersom det gjort mig sugen så att jag hela tiden måste äta något mer. Jag kände mig aldrig nöjd.
Alltså har jag rensat bort dessa sockerprodukter. Jag äter mycket ägg nu. Fisk och kött. Riktigt smör, aldrig lättmargarin. Jag äter 3 mål om dagen och blir otroligt nog aldrig sugen på några mellanmål längre. Känns så skönt
#3 okj vad bra:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jag var också pastamissbrukare innan jag lade om kosten för drygt fem år sen (kör nu typ LCHF, se kolhydrater.ifokus.se!). Iofs var jag även cola-missbrukare…
Tyvärr har jag varit jäkligt dålig på att hålla kosthållningen, och har dessutom tusen saker på gång och missar ständigt att planera maten. Så att jag t.ex. blir tvungen att ta för mig av de mackor som bjuds på kvällsmöten (istället för att ha med mig ett vettigare alternativ att äta!). Dessutom har jag gått och varit trött hela 2010 pga ny medicinering (för en medfödd sjukdom som jag fick diagnos på först 2009 och sen dess äter medicin för - ibland undrar jag om jag ska skippa medicineringen alldeles men min läkare tjatar jämt på mig…), och knappt tränat alls.
Men nu jäklar har jag bestämt mig för att gå ner i vikt. Väger c:a 79 kg (till 162 cm) och har tänkt gå ner till 64 kg tills 1 juli i sommar (valde den siffran för att det blev 15 kg jämnt att gå ner… ). Har räknat ut att jag måste gå ner 0,6 kg per vecka för att nå den vikten, vilket inte borde vara omöjligt…? Visserligen har jag tänkt börja styrketräna en del (det är min favoritträning) så jag kanske bygger lite muskler också (har ganska lätt för det) - men å andra sidan är 64 kg inte speciellt magert till 162 cm…!
Jag ska försöka gå in här regelbundet, när jag gick ner från 84 till 76 kg under våren 2005 hade jag god hjälp av dåvarande övervikts-forumet på passagen (overvikt.netdoktor.passagen.se eller nåt sånt) men det verkar inte finnas längre.
(ps. sjukdomen jag har är "Diabetes Insipidus", det har ingenting med sockersjuka (="Diabetes Mellitus") att göra utan innebär att jag har konstant vätskebrist pga brist på ett hormon som styr vätskeupptaget i kroppen. Utan medicinering måste jag dricka ca 10 liter vatten per dygn, även under natten).