Hjälp med mag/tarmbesvär...
Jag har alltid haft en konstig förbränning, spelar ingen roll vad jag äter eller hur mycket jag rör mig (hade en period på 3-4år då jag sprang som en idiot varje dag, för jag älskar att springa) och det var ingen skillnad då från nu.
Att göra nr.2 har alltid varit ett "besvär" för mig, jag går på toa 1-2ggr/vecka och kan göra nr.2.
Varken mer eller mindre.
Kollar jag på alla mina vänner samt familjen så går de på toaletten betydligt fler gånger med det ärendet.
Min pojkvän var det som gjorde att jag börjat fundera på allt, han går 3-4ggr/DAG med det ärendet, och det fick mig att tänka:
Varför går han 3-4/DAG och jag 1-2/vecka?
Mina funderingar är:
Dålig matsmältning?
Dålig tarmfunktion?
Jag går nämligen också upp i vikt för minsta lilla…
Jag har varit överviktig förut med ett x antal kilo (10 tror jag det var om inte mer) och har haft trassel sedan dess. Innan var det bra och då var jag bara 2-4år..
Var överviktig i 4-5år.
Jag kan inte hålla en vikt längre än 3 dagar om ens det..
Jag går inte ner, utan jag går upp och då inte med ett par hundra gram utan med 1-3kg.
Jag mår väldigt dåligt över det då viktuppgången ger mig flashbacks till då jag var överviktig vilket var ett rent helvete för mig på flera olika sätt.
Jag fick rådet om Physalisfrön av hon jag pratar på BUP med, men hittade inget sådant frö, istället blev det Physaliumfrön som jag antar hon menade egentligen.
Detta ska tydligen hjälpa tarmfunktionen att föra ut bättre, har jag fel?
Kan ni komma med råd och tips om vad jag kan göra?
Har pratat med läkare men får samma svar av alla:
Det är vanligt med ungdomar, speciellt tjejer, att de vill gå ner i vikt och därför söker hjälp.
Sen har jag inte fått hjälp utan snällt och lugnt fått gått därifrån med en väldigt sorgsen känsla - jag vill ju ha hjälp och hitta felet! Jag vill inte banta, jag vill kunna ha en normal förbränning och en fungerande tarmfunktion!
(lagt in på viktminskning också då det känns som om de borde kunna detta också)
Fråga vad ni vill så ska jag försöka svara så gott jag kan.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Har samma problem med min mage :S Gör nr kanske 1-3ggr/vecka, min pojkvän från 1-4 gång/dag. Vill med ha tips vad det kan vara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har problem i omgångar med min mage. Vissa tillfällen blir det som du säger tar rätt bra tid i mellan toalettbesöken.
Detta löser jag genom att äta runt 1 - 2 mindre matsked av Psylliumfrön i morgon yoghurten alt. lägger fröna i munnen och sväljer med ett glas vatten. ;)
Inte konstigt du går upp i vikt med massa "skit" i kroppen! Prova väga dig innan ditt toabesök och efter. Det kan slå flera hg för mig.
#1 Lite skönt att veta att fler är lika.
Hoppas på bra tips och råd!
#2 Just därför vill jag också få till tarmfunktionen som jag antar är det egentliga problemet.
Har alldeles nyligen börjat med de där fröna, dock lägger jag 1-2msk i 2dl vatten och ställer det i kylskåpet 2 timmar så det blir den där gelen (som var som att dricka grodägg nästan med fröet i mitten som ägget och slemmet runt om
). Har tagit detta 3ggr nu och inte märkt någon skillnad men tror inte det ska bli en sådan skillnad heller så fort =P. Tar ett sådant glas en gång varje dag.
**Såg att jag skrev fel i #0, det ska ju vara Psylliumfrön =P.
**
Har testat det och märkt att det kan skilja hela 6-7hg och det är ju en enorm skillnad! (tycker jag)
#3 Det är inte lika hemskt att äta dem i fil eller så, jag tycker det ger ungefär samma effekt som blötlagda! Men funkar det för dig, så kör på det ! :D
Linfrö ska ge ungefär samma effekt. Annars finns där alltid katrinplommon mm och andra bra grejer på hälsokost ! Testa allt naturligt innan du går på läkemedel!
Kämpa på !
#4 Har testat att ha de i fil imorse, vilken konstig konsistens det blev på filen - den kändes slemmig på något sätt! =P
Jag funderar på att testa linfrön med, men som du sger fungerar de ungefär lika vad jag förstått, eller finns det någon skillnad?
Läkemedel komme rinte på tal, jag är en sådan här envis liten sate som ska fixa allt själv innan jag tar hjälp av piller osv.
Läkarbesök för att höra deras synpynkter osv. men inte längre =P.
#5 Vad jag vet, så gör linfrö och psylliumfrön samma sak ifall man äter dem hela! Dock har linfrö en maxgräns på 2msk/dagen. Då dem kan innehålla/(innehåller, lite osäker! googla!) något som är giftigt i större mängder.
Dock är linfrö större, och skulle du börja tugga på dem, så förlorar dem sin funktion.
Men man kan kombinera dessa två! Jag har en vän till mig som tar 2msk linfrö och 1½ msk psylliumfrön om dagen! Det funkar bra för hans sega magen ! :D
#6 Okej, tack för svaret =D.
Har samma problem här också, gör inte ens nr två varannan vecka.. detta trots att jag rör på mig, inte äter vita produkter, undviker mjölkprodukter som jag är allergisk mot..
Finns en tredje variant och det är en produkt som finns på Apoteket. Ispaghulafrön, som man kan blanda ut i vatten eller i fil. Inte lika slemmiga. De hjälpte i alla fall mig, när jag hade problem för ca 20 år sedan.
#8 Oj, och jag tyckte jag gick sällan! =S
#9 De har samma effekt som lin och psylliumfrön? Eller är det något annat? =)
Nej, de ska ha samma effekt. Dock är de inte laxermedel, de "stabiliserar" så att säga.
#11 Okej