Träning för tidspressat schema?
Jag går mitt första år på gymnasiet och går en oerhört stressfylld linje med långa dagar och mycket arbete. På det har jag även en häst som jag tillbringar två timmar med varje dag. Fastän jag rider (och försöker att äta relativt bra) så lyckas jag med att gå upp i vikt! Har även en syster och en pappa som kommenterar min vikt varje dag så man blir ju inte piggare eller gladare för det. Så jag vill gärna ha tips om träningsmetoder som passar ett ganska packat schema!
Mina dagar ser ut såhär:
8.00-16.30; I skolan
16.30-18.00; Läxor, äter, osv
18.00-20.00; Stallet (~40 minuters ridning)
Vad kan jag då hitta på för träningsmetod? När det blir ljusare och snön är borta kan jag ju springa, men tills dess då? Tror ni att det skulle funka om jag hade t.ex vikter på armar/ben när jag är i stallet och gör sysslor såsom att mocka/höpåsar/etc? :)
Supertacksam för svar!
Och om det är någon som har liknande problem så hör gärna av er så kanske vi kan bli "träningskompisar" via mail?
/Matilda
Det beror lite på hur din tid ser ut i verkligenheten och vad du vill träna.
Hur tar du dig till stallet?
Kan du klämma in 10 minuter träning på morgonen? Innan middagen? Innan du lägger dig? Om du lyckas med det så har du 30 minuter träning per vardag och det är jättebra isåfall.
Du säger att du försöker äta relativt bra..vad äter du egentligen? Finns det någon möjlighet att förändra något där?
Du går första året på gymnatiset och är troligen(förmodligen) mitt under puberteten(eftersom den i snitt pågår till en kvinna är 20 år) och den gör ju sitt till på kroppen också.
Du går upp i vikt, vart och går du "bara" upp i kg eller också cm?
Jag går upp runt magen och hakan väldigt fort. Boven är nog helgerna om jag ska vara ärlig. Jag tar bil/buss till stallet för det ligger typ en mil hemifrån. Jag skulle dock kunna undvika att äta godis (den stora boven!) på helgerna… Jag dricker även oerhört mycket mjölk (3 liter/dag), kan det ha något med allt att göra?
Jag ska försöka träna en halvtimme per dag som du säger, tack så mycket för tipset!
Nu tror jag att jag har löst problemet! Fixade om lite med läxorna så nu ska jag börja träna på Friskis 2-3 dagar i veckan! :)