Desperat rop efter hjälp!
Jag har varit överviktig ända sen barnsben och nu under ungdomen så har jag mått riktigt dåligt (psykiskt).
Jag äter hyffsat nyttigt, försöker äta grönsaker till varje måltid och dricker mellanmjölk (min dietist säger att det en "bra" mjölk). Så man kan säga att min kost är rätt bra, på vissa håll!
Min dåliga vana är min frukost, som brukar vara ett glas oboy och två mackor (nyckelhål), som brukar vara mörkt, fiberrikt och oftast innehåller fullkorn eller råg. Försöker avvänja mig med att dricka te på morgonen, eftersom jag vet att det är så gott som kalorifritt (dricker det "svart")
Då kommer vi till min träning. Jag vill träna och gå ner i vikt. Men jag tappar koncentrationen och blir omotiverad. Jag vill tex skaffa gymkort men mina föräldrar och min syster säger att jag måste komma lite mer i form så att jag klarar av att gå på gymmet.
Jag älskar att simma tex, men får inte heller köpa något kort på badstället i stan, för dom säger att jag kommer lägga av efter några veckor.
Så jag är hemma och örsöker träna varje dag, mina föräldrar har lagt ner massor av pengar på en crosstrainer, Wii fit plus + balance board, step-up bräda och något mer. Men jag har tappat suget och har tankarna att jag kommer vara fet, tjock och ful hela mitt liv, och att det inte gör något för ingen kommer vilja ha mig ändå.
Jag har verkligen nått botten och det känns som om botten håller på att spricka. Så jag behlver verkligen någon som kan peppa mig genom det här!
Jag äter hyffsat nyttigt, försöker äta grönsaker till varje måltid och dricker mellanmjölk (min dietist säger att det en "bra" mjölk). Så man kan säga att min kost är rätt bra, på vissa håll!
Min dåliga vana är min frukost, som brukar vara ett glas oboy och två mackor (nyckelhål), som brukar vara mörkt, fiberrikt och oftast innehåller fullkorn eller råg.
Enligt de vetenskapliga studier som finns idag som studerar orsakssamband (sk interventionsstudier) mellan kost och vikt (totalt ca 10 st där sambandet sägs vara signifikant) så är det bäst att undvika kolhydrater för att få viktnedgång. Dvs ät mest kött, fisk, ägg, fett, ost och grönsaker (inget bröd eller mjölk).
Läs boken Matrevolutionen (som nyligen kom ut i bokhandeln), eller på Kostdoktorn.se, för mer information.
Har du prövat viktväktarna? Hoppa inte på lchf-tåget innan du har läst på ordentligt. Det är vad Patrik försöker få dig till att börja.
Drick fettfri mjölk för att få i dig kalcium och d-vitamin. Minska ner på portionerna. Ta lite mindre än vad du brukar äta.
Ät regelbundet så håller du förbränningen jämn. Om du inte är van att träna så börja försiktigt med några gånger i veckan för att sedan öka. Vad du tränar spelar ingen roll bara att du tar det försiktigt i början.
MåBra.com hittar du massor med goda recept på lågkalorimat.

Instämmer med YlvaP :)
#3 Hoppa inte på lchf-tåget innan du har läst på ordentligt.
Ju mer kunskap man har, desto bättre.
Vad är det man behöver veta?
Om jag vore du skulle jag hålla mig borta från allt som är "light" (ju mindre fett desto mer socker och socker är det sämsta du kan äta) och äta mer naturligt fett. Men det är som Patrik säger att det är viktigt att läsa på och ha koll på det hormonella i kroppen, för viktnedgång styrs av dina hormoner. Jag rekommenderar Jonas Coltings bok Den nakna hälsan.
Det är en super bra bok, lättläst och ger svar på mycket.
Jag visste inte allt när jag hoppade på tåget så att säga och gjorde många misstag. Jag säger inte att man inte får göra det utan bara att man läser på innan så det inte blir fel. 
#7 nä precis, det är inte hela världen om man gör några misstag men det blir enklare om man har lite kunskap om hur kroppen funkar.
Ja precis.
Det gäller alla dieter.

Väldigt olika åskiter här om vad du bör göra. Men alla sätt att gå ner i vikt passar inte alla när det kommer till VV, LCHF osv. Det gäller att hitta nåt som passar dig :) Själv har jag gett mig på Xtravaganza nu (googla om du är intresserad) passar mig som är lite otålig, men många emot det också. Vissa passar det för, vissa inte.
Hur som, är det bara jag verkar ha reagerat på är vad din familj säger…?! Jätte fint av dom att hjälpa dig med träningsredskap och så tycker jag, det tycker jag du kan använda emellanåt om du får upp motivationen. Men du gillar ju att simma? Klart du ska simma! Börja med att köpa ett månadskort? Eller bara betala dom ggr du går i början och se om du fortsätter? Det är ju en väldigt bra och skonsam träning :)
Jag hejar på dig! Lycka till.
#10 Väldigt olika åskiter här om vad du bör göra.
Detta gäller inte bara på detta forum, utan även bland högt uppsatta personer. Tyvärr är kunskapen relativt tunn även där. Så här skrev Kostdoktorn i sitt nyhetsbrev nyligen:
Även läkare verkar vara på väg att tänka om. Jag blev nyligen uppringd av en av professorerna i SBUs [Statens beredning för medicinsk utvärdering] diabetes-expertgrupp. Han hade redan läst Matrevolutionen och föreslog att skicka ett ex till en annan ledande person.

Hej! Jag kan förstå att dina föräldrar inte vill betala gym/sim-kort när dom redan har lagt ut pengar på grejer som nu bara står där… Vill du verkligen gymma eller simma så får du nog betala själv. Det svider mer om det är dina egna pengar som "rinner ut i sanden" om du lägger av. Fortsätter du att gå dit och tränar under en längre tid så kommer dom säkert hjälpa dig ekonomiskt.
Jag gissar att du är lite yngre och du har kanske inte växt färdigt än? Simning är skonsamt och man behöver inte vara orolig för att belasta fel, så det hade nog passat dig jättebra. Wii fit kanske du kan börja med igen, det tycker jag är ett roligt alternativ.
Om jag gissar rätt och du är lite yngre så ska du vara försiktig med svältkurer, satsa hellre på bra mat och träning i lagom dos (man ska orka med det också).
Vad "bra mat" sen är kan vara svårare att lista ut, vi fungerar alla olika.
Lycka till!
Tänk på vad du stoppar i munnen. Skriv tex matdagbok för att få en bättre uppfattning. Är du ungdom får du absolut inte utesluta mjölk och kolhydrater, men minska är OK. Om man vill gå ner i vikt räcker det med att äta 2000 kalorier om dagen för en långsam och hälsosam nedgång. Det är mycket mindre mat än man tror. Stirra dig inte blind på kalorier, men gör en veckomatsedel bara för att få ett hum hur mycket mat om dagen det är. Att minska på portionerna är ok, vill man äta mer får man träna mer! GLÖM INTE MELLANMÅLEN! frukost, lunch och middag och en frukt mellan varje mål.
Att hitta motivation är hur svårt som hellst, man måste helt enkelt vara STENHÅRD mot sig själv. Att man blir överviktig beror ju ofta på sämre självdiciplin.
Der är oftast de små detaljerna som avgör, så att sova 7-8 timmar varje natt (att gå upp senare än 8 på morgonen är inte bra för matsmältningen), äta på fasta tider, inte äta middag senare än klockan 18:00, drick tillräkligt med vatten varje dag, gör VERKLIGEN underverk för hälsan och motivationen. Tyvärr finns det INGA genvägar utan det är bara acceptera.
Den absolut bästa och billigaste motionen är att GÅ. Rask takt gärna före frukost 1 timme varje dag. Tro mig du kommer se resultat.
Jag har själv varit överviktig hela mitt liv, men är idag 30 år och 30 kg lättare på detta sett jag förklarar för dig (sedan 2 år tillbaka). Det är helt enkelt ett sett att leva och inte bara gick jag ner i vikt jag blev piggare gladare och mina mörka dagar är över.
Jag önskar dig ALL lycka och GE inte upp!!!! du kommer oxå klara detta!!! MVH Malin