Sötsug efter måltid
Vad kan man ta mot sötsug efter måltid? Försöker att sluta med godis och det är ju svårt när jag blir sötsugen efter att ha ätit.

Jag brukar oftast äta en frukt efter middagen. Sött o gott
Jag har lite svårt med frukt pga allergi. :(

Lite lätt vaniljyoghurt , xtra gott om man fryser den lite.
Ja det skulle vara något.

Mandel? Några stycken. De är lagom söta och samtidigt nyttiga 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vad är det som triggar sockersuget efter maten?
Blir du inte mätt?
Är det (för dig) för lite protein/kolhydrater/fett i maten?
Det som triggar igång sötsuget efter maten är att jag är van att dricka Pepsi max efter maten, speciellt när mannen är hemma.
Jag äter tills jag blir mätt, ibland för mätt.
Jag äter kött och typ potatis i olika former, mest sånt i ugn och friterat. När mannen är hemma vill säga annars så försöker jag äta kalorisnålt. Inga grönsaker.

Man kan få sötsug efter maten oavsett vad man ätit är min erfarenhet!
Själv brukar bara ignorera det och tänka att är jag fortfarande sötsugen om en halvtimme så tar jag något… det har inte hänt hittills 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Okej. Te har funkat för mig hittills.
Hej.
Men bara för att du har sötsug så betyder det väl inte att du måste äta något sött eller hur? Det kanske är lättare sagt än gjort, men jag kan i alla fall av egen erfarenhet säga att sötsug med tiden kan förändras och i bästa fall försvinna helt. Men för det krävs självdiciplin, att helt enkelt låta bli bullar, godis, läsk och annat sött i minst ett år eller två. Det gjorde jag och du skall veta vilken lycka jag kände den dagen jag stod i affären och insåg att jag inte ville ha något sött mer. Suget var som bortblåst en vacker dag och det var först när suget var borta som jag kunde tacka ja till en kakbit igen och när jag hade ätit den insåg jag att det inte ens var så gott som jag kom ihåg och dessutom började jag att må illa efter det och det kändes alldeles för jävligt i magen min, precis som om jag hade ätit för mycket av det "goda". Efter en kakbit hände alltså samma sak som förr först efter många kakbitar hände. Nu äter jag en kakbit eller två ett par gånger om året och godis aldrig mer. Kroppen anpassas med tiden och det funkar helt enkelt inte mer att äta som förr och det bara för att jag var utan i ett par år. Så avstå från allt sött en längre tid, så ska du se, att din kropp reagerar helt annorlunda sen och att det som var gott då inte alls är lika gott sen.
Nej inte behöver jag ta något sött bara för att jag är sötsugen. Ville ha bort det. Te har funkat för mig hittills. Ville ha andra tips mot sötsuget. 
Det som funkade för mig, var att fråga mig själv om jag verkligen behöver det där söta och vilken nytta det ger mig. Sen tänkte jag att det ju ändå bara är mitt ego som vill ha godis och sånt och att egot ändå inte bryr sig om vad som är bra eller dåligt för mig och min kropp. Jag såg det på ett sätt som en tävling mot egot. Ha! Du ska inte få godis hur mycket du än tjatar, sa jag alltså till mig själv, även om det var svårt många gånger. Och vem vann denna tävlan? Jo inte mitt ego i alla fall ;) Den där frasen som finns i huvudet på folk; "Jag vill, jag vill, jag vill" … Man behöver ju inte alltid göra som den där rösten säger. Det sitter bara i huvudet kan man också säga. Kanske tankar som dessa kan hjälpa.