Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4640 ggr
KickanLilja
0

Var/hur ska jag börja?

Jag har ett mål med att gå ner 7-10 kg fram till sommaren. Mina dagliga mat- och träningsvanor är katastrofala. Jag äter inte så mycket mat, men mycket annat onyttigt, godis, chips, läsk och så vidare. Jag tränar ingenting.

Jag vet inte var jag ska börja?!

Jag tror inte att jag skulle må bra av att byta ut alla mål mot måltidsersättning då jag lätt blir sur och tvär när jag inte äter ordentligt, dessutom känner jag lätt av blodsockernivån.

Jag jobbar på en förskola och äter min lunch där. Min tanke är någon sort smoothie till frukost (vad bör den innehålla och vad bör jag undvika för att klara mig länge?), äta skolmaten till lunch och sen funderar jag på at byta ut kvällsmaten mot en måltidsersättning, men är rädd att jag blir så hungrig att jag inte kan sova.

Kvällsmaten hemma blir ofta mycket fet, grädde, smör osv. samt snabba kolhydrater.

Jag har bestämt mig för att köpa en crosstrainer och börja köra på den, men hur ofta och hur länge ska jag köra på den?

Någon som har tips och/eller råd var och hur jag ska nå mitt mål?

[YlvaP]
0

Angående shakerna så ta en med mera protein i så håller du dig mättare. En sån färdigblandad håller jag mig aldrig mätt särskilt länge på.

Angående din träning så kör så länge du orkar första gången utan ta ut dig helt. Sen kör du på samma tid som du fick i ett tag för att sedan öka på någon minut.

KickanLilja
0

#1 Tack för ditt svar=)

Kan man göra drinkarna själv? Eller finns det färdiga sånna med mer protein i?

[YlvaP]
0

Jag tänkte mera på såna som man blandar pulver. Hälsokostaffärer och liknande. Tex herbalife eller cambridge

paperairplanes
0

Ett tips om du inte klarar av att byta ut något/några mål mot måltidsersättningar direkt: börja äta lite mindre portioner mat. Det tar lite längre tid kanske, men det är inte kul att gå hungrig. Jag vet inte om så är fallet, men det är vanligt att man inte kanske äter så jättedålig mat, men att man äter för stora portioner. Jag åt alldeles för stora portioner, och jag höll mig inte mätt på måltidsersättningar och smoothies. Jag drog ner på portionerna och nu klarar jag mig genom tunga skoldagar på 200kcal måltidsersättningar till lunch och en frukt till mellanmål utan att bli hungrig.

Ytterligare ett tips är att se till att äta en bordentlig frukost. Det är mycket viktigare att inte äta för mycket till middag än till frukost. Efter frukost är du igång hela dagen, men efter middagen rör man sig väldigt lite. Man behöver energi i början av dagen!

Aily
0

Jag skulle börja med att skippa "annat onyttigt, godis, chips, läsk och så vidare."

Jag är övertygad om att om du plockade bort allt skräp, och åt riktig mat i stället, så skulle du nog kunna gå ner de där 10 kilona utan alltför mycket arbete. :)

Hoppas du lyckas!

KickanLilja
0

Tack för alla tips och all stöttning! Känner mig motiverad till tusen och i veckan kommer det hem en crosstrainer som ska bo i mitt vardagsrum, och förhoppningsvis tjäna till något annat än bara tvättställning;)