Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 5369 ggr
TjockaBerta
0

Ett år har gått

Den 1 februari förra året bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Målet var 2 kg per månad. Vid midsommar vägde jag 63 kg och fick mycket beröm från omgivningen.

I höstas var jag nere i 57,5 vilket var lite i minsta laget. Nu väger jag runt 58 kg ungefär.

Det svåra är att varken äta för mycket eller för lite. Jag är livrädd att gå upp igen. När jag ska äta känner jag mig inte så hungrig direkt och har ingen lust att äta.

NÄr jag ätit för lite under en period måste jag kompensera det med mycket mat för att inte må dåligt.

Jag kan i alla fall vara stolt så här ett år senare över att jag lyckats så här långt. Det svåra är nu att hålla vikten. Har någon ett tips? Hur ska man hålla ut utan att fortsätta banta?

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
0

Hur mycket har du gått ner sammanlagt?
Det du beskriver är ett ganska vanligt problem bland folk som gått ner mycket i vikt. Att man inte vågar äta som man ska för rädslan att gå upp igen.

För att inte gå upp igen är det viktigt att man rör sig och veta vad man stoppar i sig och att man inte äter för mycket i varje portion.

Är själv inte nere där jag vill ännu, så jag hoppas att någon annan som gått ner mycket och som hållt sin vikt kan hjälpa dig.

TjockaBerta
0

Ca 17 kg. Nu slår det lite med de sista två kilona upp och ner. Och går jag upp dem blir jag rädd och svälter mig några dagar så de ska bort igen. Galet!

VV har något slags jämnviktsprogram. Det känns vettigt.

>>>Malum domesticum<<<

[YlvaP]
0

Det låter inte så bra det där men ångesten över maten och vikten. Jag var på väg mot anorexia om jag inte öppnat min käft och sagt något till min psykläkare. Tala med en dietist eller livstilsmottagning.

voranna
0

Grattis först till din fina viktminskning,jättebra gjort!Skrattande
Hoppas du är stolt och gläds åt ditt resultat.Eftersom jag tagit bort min övervikt med vv´s hjälp går jag nu på jämnvikts programmet.Tidigare har jag gått ner och upp tillbaka igen då jag skippat den biten..tyckte att jag kunde ju nu och ville köra själv.I mitt fall gick det inte iaf!

När jag innan jul började jämnv gick jag t.o.m ner i början fast man får ju äta lite mer!Nu har det dock planat ut och jag har lärt mej hur mitt tänk funkar och det går bra.Jag har gett mej själv ett spann på plus/minus 1 kg.Går det över det,kör jag grundprogrammet en vecka tills det är borta igen.

Förstår att du inte vill gå upp igen men det är inte bra om hela livet kretsar med ångest över maten heller.Jag vet inte vilken metod du använt dej utav,men är det vv ska du definitivt gå jämnv.programmet!

Hoppas du hittar nåt som passar dej,kram och lycka till!

TjockaBerta
0

# 3

Tack för omtanken. Dietister vill att man ska äta så mycket. Hu Skrattande

# 4

Tack. Jo visst är jag stolt. Det är roligt att klä sig "smalt" igen. Hur mycket har du minskat?

Det är lätt att det blir jojo-bantning. Min metod har varit att äta mindre. Sällan och små portioner av vanlig mat. Inga dieter eller metoder. Så länge jag gick ner blev jag inte hungrig, jag levde på reserverna. Nu när förråden är tömda känner jag av blodsockersvängningar och matthet igen och då är det lätt att man äter för mycket. Eller inget alls.

Fy så knepigt. Hur man vänder sig har man rumpan bak.

>>>Malum domesticum<<<