gastric by pass operation
I dag är det 11 veckor sedan jag gjorde min operation.Jag mår rätt så bra och har gått ner 24 kilo. Till alla er som bantar: Det är aldrig några problem att gå ner i vikt. Det svåra är att behålla den önskade vikten.
En del människor här på forumet har många ideer ang. operationen… Bland annat har jag läst att man bara kan äta 500 kcl per da. Detta stämmer verkligen INTE! När man kommit igång med maten så bör man ligga på 1800 kcl per dag. Precis som alla andra icke opererade.
Det svåra för mig är att få i mig tillräckligt med vätska. Äter gör jag så mycket jag bara orkar. Jag kan äta allt, men inte så mycket.
*grattis*
Grattis till dina förlorade kilon och att du mår ganska bra. :)
Har oxå gjort GBP op för 4 veckor sen o mår dåligt. Har tappat all lust att äta o varje måltid är en plåga, vill inte äta alls!
Hur löste du det? Vad äter du o hur gör du när du handlar? Jag känner mig vilsen…
Har dock gått ner 14 kg redan…
Ops, glömde nästan…Grattis till din lyckade op o din viktnedgång!!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag gjorde min GBP 13 Maj 2009 och har gått ner 45 kg. Mår som en prinsessa och kan äta precis vad jag vill. Men väljer hellre bra och näringsrik mat. Visst kan jag ta en kanelbulle till kaffet, men det räcker bra med en.
Livet känns fantastiskt när jag inte har extrakilon att släpa på. Känner mig 20 år yngre. Går på Friskis&Svettis 3 kvällar i veckan och njuter 100 % av mitt nya smala liv :)
RUNAS:
Det viktigaste av allt är att få i sig PROTEIN. Själv tar jag Resource instan protein från Apoteket i en smoothie varje morgon. Det sätter igång förbränningen, man slipper ett ev. illamående och kroppen behöver proteinet för att må bättre.
Gå även in här och be om råd. www.vikrdroppar.com/forum
Mvh Ann

fel i länken det skall vara www.regndroppar.com/forum
Det här kanske är lite OT men hur går man tillväga om man skulle vilja göra en operation? Vad krävs liksom?
#5 hur gör du din smoothie, tycker protein pulvret är äckligt.
Kämpar verkligen med mat o dryck, asjobbigt! Vad äter ni andra? känns som om jag inte kan äta nåt alls då det mesta innehåller någon sorts socker….vilsen.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Kämpar fortfarande med maten, pasta går inte alls o många saker jag gillade förr smakar inte bra nu, såsom lax o korv. Kommer inte ens upp i hälften av vätske mängden jag borde få i mig o jag hatar varje måltid.
Ska det vara så här? När jag ringde till sköterskan på kirurgen så sa hon att hela vitsen med operationen var att förlora lusten att laga mat o att äta, va!? Aldrig hört ett pip om det innan op. Vore ju kul om jag kunde få tillbaka nån lust att äta så jag får i mig det jag behöver iaf, suck, vad jag klagar
…
*trösta*
Här får du klaga så mycket du vill :)
Men hoppas att du får tillbaka lite matlust snart.
Jag stjäl tråden lite snabbt här. Grattis till er som lyckas nu!
Vad är det för krav som finns för att man ska få göra operationen?
#11 Grundkriteriet är BMI över 35. Sen om man har olika fetma-relaterade sjukdomar (högt blodtryck, diabetes typ 2 mm) så tillåter vissa kliniker ett något lägre BMI. Men oftast inte. Dessutom måste man ha gjort seriösa försök att gå ner i vikt på andra sätt innan.
Härligt att höra att det gått bra för vissa av er!
Runas: Fick/får du något stöd av sjukvården i form av dietist?
Med vänliga hälsningar
Chess
#12 Jag har varit i kontakt med dietist men känner inte att jag får någon vettig hjälp, hon säger bara att jag måste äta o dricka. Det gör jag ju oxå men det är en plåga o jag vill verkligen inte…
Gått ner ca 19kg nu…

Jag har blivit 30 kg lättare op.ade mig 27 oktober.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

#7 jag skrev ett brev till gastric avdelningen på Danderyd efter att jag pratat med dem och frågat hur man ska göra, hon sa skriv ett brev berätta om dig själv vilka metoder du provat. Eller gå till läkaren och få en remiss. Jag frågade om det gav bättre fart på en remiss än på ett brev men hon sa att det spelar ingen roll.
Jag valde att skriva ett brev för jag misstänkte att läkaren bara skulle fnysa åt mig, jag hade bara 30 kg övervikt så det är inte så mycket. Låg precis på gränden över BMI 30.
Snart fick jag svar att de hade lång kö och att min remiss var skickad till SÖS. I Stockholms områder ska manha BMI över 30, ha provat olika metoder att gå ner, gärna med hjälp av dietist eller läkare också. Om man har besvär av sin övervikt i så fall vilka. Man ska ha klart för sig att detta inte är enkelt, att det är ett stort ingrepp och att det är för alltid. Det krävs en hel del av dig i alla fall inte bara sitta rakt upp och ner och gå ner i vikt. Det är ett redskap att inte gå upp allt när man gått ner. Så ser jag i alla fall.
Gå ner kan vi alla men hålla vilkten är inte många % som gör. Jag kan bara prata possitivt, första veckorna var jobbiga men det blir bättre, och fram för allt livet kretar inte bara kring mat nuförtiden.
Ett bra forum är viktop.se/forum/index.php
#15 men hur har du gjort med maten? Har gått ner ca 23kg nu men varje måltid är fortfarande asjobbig och jag känner mig så vilsen i affären, vet inte vad jag kan köpa…

Jag var också vilsen men så började jag äta vanlig mat men med grönsaker, jag fick prova mig fram, åt jag pasta fick jag känna efter hur jag mådde. Det är så individuellt vad man kan äta. Jag äter i stort sett som förut men mycket mindre, och det blir inte värt att ta en bulle för man vill ha mat.
Det var mycket jag inte gillade i början som jag har älskat men den smaken har kommit tillbaks. Jag undviker pizza hamburgare jag blir så bubblig i magen.
Tvinga inte i dig det du inte vill äta försök hitta något du kan vara sugen på, viktigt att du får i dig något. Mellanmålen kan vara en knäckemacka om du gillar det. Jag hade riskakor rån typ tunna knäcke. kunde ha paprika på eller korv med paprika.
Tyckte det var svårt för man fick inte hjälp med vad man ska äta men det är så olika.
frukost äter jag havregrynsgröt, skiva banan på tex. liten skvätt mjölk. Mellis riskaka, lunch tex. kycklingsallad med pasta eller coscous, mellis mussli lite mjölk, middag tex. majssoppa eller hemgjorda fiskpinnar, mellis en frukt.
tips om man är vilsen, vi tog prenumeration på Linas matkasse för att jag skulle lär mig äta mer grönt.
Här är det många som för matdagbok det kan ge tips.
http://www.viktop.se/forum/viewforum.php?f=26&sid=1512a90d70a6e1c689d5e8e873e33cdb
Jag står inför en kommande operation…och är naturligtvis nervös men mycket förväntasfull när man ser alla positiva mail…
Undrar bara om hur det blir efterråt… Jag är en sådan person som tycker om att sova ut på helgerna och semestern men fick till mig att nu är en sovmorgon ett minne blott.. Upp varje morgon kl. 07-30 för att inta första målet och så hela livet.. .Stämmer detta??
Och har idag ett mycket social liv… Kan man ta lite vin framöver sen??
Jag står inför en kommande operation…och är naturligtvis nervös men mycket förväntasfull när man ser alla positiva mail…
Undrar bara om hur det blir efterråt… Jag är en sådan person som tycker om att sova ut på helgerna och semestern men fick till mig att nu är en sovmorgon ett minne blott.. Upp varje morgon kl. 07-30 för att inta första målet och så hela livet.. .Stämmer detta??