Snabb viktnedgång? Patriks experiment
I denna tråd tänkte jag "blogga" om mitt försök att köra ett ganska hårt viktminskningprogram en månad. Jag har under drygt ett år minskat 13 cm i midjan, och mitt mål är nu att skaffa magrutor tills jag fyller 40 (om ca 6 månader).
Dvs numera är min vikt ett "lyxproblem", vilket också gör ytterligare viktminskning svårare.
När jag läste den här tråden så undrade jag hur snabbt jag själv kunde gå ned i vikt. För att lyckas gå ned snabbt (min takt är annars ca 0,2kg/vecka) när man inte är kraftigt överviktig, så måste man ju köra ett ganska hårt program. Frågan är hur hårt jag orkar och samtidigt hinner med en stressad tillvaro som heltidsarbetande småbarnsfar? Men som tur är jag nu mindre stressad än tidigare - jag hinner i alla fall träna på mornarna.
Jag har styrketränat lite för knappt 10 år sedan (innan först min träninsgkomipis och sedan jag själv fick barn) men aldrig "deffat". Mina meriter för övrigt är "veckans looser" i den här tråden. 
Jag kommer att mäta min "viktnedgång" i hur mycket mitt midjemått minskar. Till varje minskad cm i midjemått får vikten gärna minska så _lite_ som möjligt - eftersom det då innebär att jag inte förlorat så mycket muskler,
Mitt program (min metod) går ut på att jag tränar, använder lågkolhydratskost och periodisk fasta - ingen kaloriäkning! Jag har provat alla punkter till och från tidigare, men aldrig så "hårt" som jag hade tänkt mig nu. Mitt program i mer detalj (enligt nuvarande dagsnotering):
* Träning på morgonen, 20-30 min/dag. Lätt/medelhård styrketräning på vardagar (vi har ett litet gratisgym på jobbet). Att träna styrka så ofta är nog inte det bästa för att bygga muskler, men nu vill jag ju bränna kalorier i första hand istället. På helgerna tar jag en joggingrunda.
* På vardagarna äter jag en måltid var 48:e timme (varannan kväll - tisdag, torsdag och sedan lördag, samt söndag). Men då äter jag mig också mätt. Endast vatten/te på dagarna. Eventuellt ett litet "mellanmål" varannan kväll.
* Jag försöker hålla mig under 5 gram kolhydrater per dag. Dvs mest kött, fisk, ägg och smör.
Invägning i morse: midjemått 77,7 cm, vikt 71,1 kg, viktprocent 16,6 (enligt badrumsvåg med bioimpedansmätning), blodsocker 5,4 mmol/l.
Jag har inte ätit någonting idag, men det känns ok så långt. Även om det suger ordentligt i magen så är det nog mest en psykologisk spärr mot att gå utan mat som gör det svårt i början.
Har även lämnat blod på förmiddagen. Kände mig lite trött efter några timmar eftersom jag hade styrketränat på morgonen också.
Se till att hålla ett högt proteinintag så kommer det nog att gå fint! Lycka till! :)
Spännande! Ska följa denna tråd noga :-)
Invägning dag 2: 76,7 (-1,0) cm, 69,3 (-1,8) kg. Det brukar vara lätt att gå ned de första dagarna, särskilt som jag har gått upp lite på sistone. Blodgivningen igår har nog också bidragit.
Sitter på tåget från Linköping till Stockholm, så imorse blev det en löprunda. Klockan stod på 5.00 för att jag skulle hinna. Orion och månen lyste på mig och det var kallt ute. Det kändes bra. Konditionen är ganska bra och jag är utvilad (har inte tränat så mycket på sistone). Intervallträning, och lite hårdare tempo än jag brukar. Blodsocker 4,9 innan, 5,0 just efter och 5,6 ytterligare en kvart senare. Dvs blodsockret verkar anpassa sig väl. Men min kropp är ju numera van både vid att träna och att äta ganska sällan (1-2 gånger per dag).
#4 Kul!
#3 Kött, fisk och ägg är relativt bra proteinkällor. Men jag har eventuellt tänkt att komplettera med proteinpulver som "mellanmål". Man kan också variera hur magert eller fett kött man äter.
Jag har hört att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer än ca 35E% protein (rabbit starvation) - blandfärs innehåller 35E% protein och 65E% fett - men jag måste kolla upp om det fanns någon motivering innan jag tror på det. Protein har ju även en relativt hög termogen effekt.
Ju lägre energiintag du lägger dig på desto mer protein bör du få i dig. Då får man tyvärr skära ner en del på feta köttprodukter har jag märkt, snittar ca 200 gram protein, 40 gr kolhydrat och 70-80 gram fett om dagen, och då äter jag mest magert kött typ kyckling. Proteinpulver kör jag med och det är ett enkelt sätt att få upp ditt proteinintag på (smakar dock bäst i mjölk men det kanske du utesluter nu när du striktar till dig?)
När det gäller upptag så tar kroppen upp allt som jag förstått det, men musklerna kan bara tillgodogöra sig en viss del inom ett visst tidsspann, så det kan vara värt att äta flera små mål om man vill ha bäst effekt. Vet inte hur det fungerar för er som kör periodisk fasta dock.
Kör hårt och försök hålla tråden uppdaterad! 
Dag 2: På förmiddagen gick det bra men på eftermiddagen blev jag slö, sömning och lite frusen, av fastan. Det blir inte bättre av att jag har ett jobb där jag mest sitter still framför datorn hela dagarna. Så länge man rör på sig är det inte lika illa. Slöheten tycker jag är mycket värre än hungern. Hungern kan man "koppla bort", men tröttheten går inte att få bort på något sätt. Får kanske lägga till en proteindrink eller annat mellanmål för att motverka detta under andra fastedagen.
När jag kom hem från min dagstur till Stockholm så väntade mat. Innan maten var blodsockret 4,3 (lågt men inte jättelågt). Jag klämde i mig 900g fläskkarre (billigt och enkelt att ungssteka - skyn reducerar man till sås). Detta motsvarar kanske 1600 kcal. Kanske drygt en halv dagsförbrukning. Nu två timmar senare har blodsockret knappt ändrats: 4,4, men jag känner mig som en annan människa. Troligtvis ämnesomsättningshormonet T3 som blev lågt av fastan och som nu har blivit högt. Man känner att man blir klart varmare av att äta (kanske ska kolla tempen ibland också?).
Invägning dag 3: 76,6 cm, 69,1 kg (oförändrat jmf m igår), blodsocker 5,3, temp 36,5 (med örontermometer). Känner mig mätt och varm.
#7 När det gäller upptag så tar kroppen upp allt som jag förstått det, men musklerna kan bara tillgodogöra sig en viss del inom ett visst tidsspann, så det kan vara värt att äta flera små mål om man vill ha bäst effekt. Vet inte hur det fungerar för er som kör periodisk fasta dock.
Enligt vad jag har läst så har kroppen en aminosyrapool i blodet som räcker ca 72 timmar vid fasta. Den borde kanske också fungera som inlagringsbuffert om jag äter stora mål sällan.
Jag tilltalas av att äta stora mål sällan, eftersom när kroppen får brist på något så borde den vara extra benägen att ha bra utnyttningsgrad initialt när tillgången ökar. Allt annat borde vara evolutionärt ofördelaktigt. Dock kanske man kan invända att frågan är om det är fördelaktigast för kroppen att bygga fett eller muskler. Jag tror muskler, eftersom muskler borde kunna användas både som energireserv och för att uträtta arbete.
Invägning dag 4: 76,0 cm (-0,6 mot igår) 67,6 kg (-1,5 mot igår). Det går nästan för snabbt! Temp 36,6.
Eftersom jag sovit för lite några nätter gick jag och la mig tidigt igår och sov 9 timmar, och jag kände mig utvilad och på G. Blodsockret låg på 3,5 imorse (enligt Wikipedia så ligger normalt värde på 3,6-5,8). Det är det lägsta jag mätt sedan jag skaffade mätaren för några månader sedan. Eventuellt ett tecken på att blodsockret har svårt att sjunka om man är stressad på något sätt, tex inte sovit ordentligt.
Eftersom det kändes bra i kroppen körde jag lite intensivare styrketräning. Ungefär som jag brukar, bara kortare - ett set för varje övning.
På eftermiddagen blev jag lite låg igen, dvs vid samma tidpunkt som förra fastan (em dag 2). Innan mat hade jag 36,2 i temp, 3,4 blodsocker och nu drygt tre timmar efter 36,5 i temp, 4,0 i blodsocker.
Idag lyckades jag klämma i mig ca 1900 kcal bestående av överbliven fläskarre samt färsbiffar. Innan maten är man hungrig och efter så är man mätt! 
Invägning dag 5: 76,2 cm, 67,7 kg, nästan oförändrat mot dag 4. Blodsocker 4,7, temp 36,7.
Invägning dag 6: 75,7 cm (-2,0 cm sen start) 67,1 (-3.0 kg sen start). Blodsocker 3,6, temp 36,3.
Imorse vaknade jag tidigt och hade svårt att somna om för att jag var hungrig. När jag gav mig ut för att springa så fick jag håll och kunde bara småjogga och gå om vart annat. Även min kropp verkar ha en begränsing för vad den tål. 
Detta håller givetvis inte i längden och jag bestämde mig för att göra en återställning av kroppen med en "carb reefed". Jag tog två rejäla knäckebrödsmackor - med mycket smör och ost - och med mjölk till. 60g kolhydrater och ca 1300 kcal. Sedan la jag mig och sov ett tag till och växtes till slut av barnskrik. Blodsockret ligger nu på 4,6 vilket kanske är ganska lagom.
Jag har börjat läsa George Cahills artikel "Fuel Metabolism in Starvation", 2006, vilken är verkar innehålla en hel del intressant information. Återkommer när jag läst färdigt.
Invägning dag 7 (sö): 75,5 cm (-0,2 mot igår), 67,8 kg (+0,7), blodsocker 5,1.
Invägning dag 8 (må): 76,3 cm (+0,8 cm mot igår), 68,5 kg (+0,7), blodsocker 5,1, temp 36,8.
Totalt under veckan: -1,4 cm, -2,6 kg. (Jag ser att jag skrev fel i #12: där låg jag på -4.0 kg ist f -3.0.). Totalt 9800 kcal (1400/dag).
Helgen blev en återställningsperiod, eftersom jag tydligen tagit i för hårt under veckan. Jag åt två gånger per dag, istället för en som planerat.
Under lördagen åt jag 2800 kcal, varav 80 g kolhydrater och söndagen 3500 kcal, men bara ca 4 g kolhydrater. (I morse kände jag mig öm och svullen i magen - kanske ätit mer än vad magen nu är van vid?)
Denna veckan tänkte jag ta en ta ett "mellanmål" (dvs ett mål där jag inte äter mig mätt), just efter morgonträningen efter de dagar jag fastat. Detta för att motverka tendensen att bli slö och frusen andra fastedagen, samt så att jag inte kör in i väggen innan veckan är slut. Troligtvis tar jag en proteindrink tillsammans med lite kolhydrater i form av mjölk eller honung. (Jag ska kolla så att blodsockret inte sticker iväg efter detta.)
Jag får nog också se upp så att jag inte övertränar, jag börjar känna mig en aning mer sliten än innan.
Varför äter du bara en gång per dag? Har det någon fördel? Vore det inte bättre att äta en liten bit mat var tredje timme?
#15 Ja det har några fördelar:
* Det tar mindre tid i anspråk, eftersom jag äter mer sällan. Jag behöver inte bära med mig "matlådor".
* Jag behöver inte tänka på mat ständigt. När jag tidigare provat att äta ofta och lite så har det bara resulterat i att så fort en måltid är slut så börjar jag titta på klockan för att kolla hur långt det är kvar till nästa. Dvs det är psykologiskt svårare.
* Jag avbryter inte förbränningen av fett från mina fettceller i onödan. Det gäller bara att se till att ämnesomsättningen och inte sjunker, och muskelnedbrytningen inte ökar, för mycket.
* Som jag nämde ovan så borde "utnyttjandegraden" av det man stoppar i sig när man väl äter, öka ju längre man varit utan mat. Dvs man borde lättare kunna bygga muskler än fett. Allt annat borde vara evolutionärt ofördelaktigt.
Vissa varnar för äta för sällan för att muskelnedbrytningen ökar, men man måste ju titta på netto-effekten över en längre tid. Annars vore ju även träning skadligt. (Folk skulle bara veta hur mycket deras muskler bryts ned av träning … uj, uj, uj! De är ju vila som bygger upp musklerna!
)
Jag har nu läst igenom "Fuel Metabolism in Starvation", av George Cahill, och det var en intressant artikel. Först lite info om varför jag tycker denna typ av artiklar är intressanta:
Idén till detta experiment väcktes ju ur en fråga om "snabb viktnedgång utan att svälta sig". Men vid snabb viktnedgång måste ju kroppen förbränna energi på ett liknande sätt som vid svält. Att snabbt kunna förlora sina svältreserver på något annat sätt vore dåligt ur ett evolutionärt perspektiv. Dock så kan olika kropplisiga funktioner användas olika mycket beroende på hur snabbt man går ned och hur man gör.
Ofta får man höra att man vid viktnedgång ska undvika "svältläge", vilket för mig känns förvirrat om man inte närmare specificerar vad som menas. "Svältläge" är inget tillstånd som abrupt slås av eller på i kroppen. Vid viktnedgång gäller det istället att välja grad av "svält" och sedan försöka minimera de negativa effekterna - eller att gå från andra hållet och försöka minska inlagringen av fett (svältreserverna), som i tex lågkolhydratskost, men även då använder kroppen en liknande energimodell som vid svält. Det är hur man ska parera de negativa effekterna av snabb viktnedgång man behöver kunskapen i artikeln till (och helst mer därtill).
Istället för att använda denna typ av kunskap till att utforma bra metoder för viktminskning, så har man de senaste decennierna mest trivialiserat viktminskning till ett psykologiskt problem (brist på moralisk styrka - "eat less, excersize more"), snarare än ett kroppsligt. Paradoxalt nog verkar Cahill inte vara något undantag.
--
Nu till en konkret punkt. Tidigare nämnde jag att jag hört att kroppen endast kan tillgodogöra sig 35E% protein. Så här skriver Cahill:
However, caloric homeostasis in a 70-kg man on protein alone is incompatible with life since the maximum rate of urea synthesis is insufficient to provide even basal calories, about 1000-1300 Kcal/day, or 250-325 grams of protein.
Dvs, det verkar inte alls ha med makronutrientfördelningen att göra utan snarare den absoluta mängden protein. Alltså är det inte någon begränsing för en högproteindiet när man kraftigt drar ned på kalorierna. Dock kan man väl notera att de dagar jag äter mycket två gånger så kan jag nog slå i taket om jag skulle börja äta mer protein.
Jag återkommer kanske med fler punkter när jag får tid.
Väldigt intressant läsning. Jag läser mycket på traningslara.se där liknande teorier tas upp.
#18 Kul!
Invägning dag 9 (ti): 75,1 cm, 67,6 kg, 3,5 i bs, 36,7 i temp
Invägning dag 10 (ons): 74,9 cm, 67,8 kg, 4,7 i bs, 36,8 i temp
Invägning dag 11 (to): 75,1 cm, 67,2 kg, 3,7 i bs, 36,6 i temp
36 timmars fasta verkar lagom, denna veckan känns det lättare. Dock känns träningen tyngre, så jag kör från och med idag styrka 3 dagar och kondition (främst löping, eventuellt motionscykel) 3 dagar + 1 vilodag/vecka.
Mat:
Ti 2100 kcal: 260 kcal mellanmål (proteinpulver + 20 g honung) + 1840 kcal huvudmål, lax med majonäs/smör. Totalt 20g kolhydrater.
To 2700 kcal: 250 kcal mellanmål + 1600 kcal huvudmål (med lite kolhydrater) + 840 efterrätt, mest turkisk youghurt med lite sylt. Totalt 45g kolhydrater.
20 g honung kändes lite för mycket i tisdags. Mitt blodsocker gick upp till 6,3 45 min efter. Idag (to), när jag hade var inne i veckans andra fasta, var det lagom. Jag hade 4,5 ca en timma efter.
På to em innan maten hade jag 3,3 i bs, och med tanke på att jag blev så hungrig på lö morgon förra veckan, så beslöt jag att ta en efterrätt med kolhydrater för att ladda lite. Även om jag är mätt efter huvudmålet så går det ned förvånansvärt mycket extra kcal så fort man lägger till lite kolhydrater. Detta är en anledning till att jag från början tänkte begränsa kolhydratmängden kraftigt.
En länk till en i detta sammanhang relevant inspirationshistoria - How to solve the 40-year old crisis - hos Martin Berkhan.
Vecka 2 är nu tillända. Sitter på tåget från Stockholm och har tid att skriva lite.
vecka 1: -1,4 cm, -2,6 kg
vecka 2: -1,6 cm, -1,6 kg
Dvs ca -1,5 cm/vecka och (som tur) inte lika stor viktminskning denna veckan som förra.
Totalt vecka 2: 8659 kcal (9800 kcal vecka 1), per dag:
1237 kcal, 76g prot, 16g kolh, 96g fett, E%: 24-5-69
Invägning dag 12 (fre): 75,1 cm, 67,6 kg, bs 5,0
Invägning dag 13 (lö): 74,5 cm, 66,5 kg, bs 4,1
Invägning dag 14 (sö): 74,6 cm, 66,9 kg, bs 4,4
Invägnind dag 15 (må): 74,7 cm, 66,9 kg, bs 4,6
ti: 2100 kcal 135 prot 29 kolh 165 fett
to: 2457 kcal 152 prot 45 kolh 185 fett
lö: 3077 kcal 183 prot 27 kolh 235 fett 20 alkohol
sö: 1025 kcal 62 prot 8 kolh 84 fett - åt mig inte mätt, bara ohungrig
Till skillnad från första veckan, så körde jag "safe" under den gångna veckan. Nu hade jag tänkt köra lite hårdare igen, men igår kände jag mig förkyld (ont i halsen - tidigare har övriga familjen varit drabbad och jag har klarat mig ett bra tag, men nu är det tydligen min tur), så jag får nog skjuta upp det.
Jag funderade på upplägget och kom fram till att jag kan använda osthyveln på lite olika ställen:
* inte äta mig mätt på söndag,
* (återigen) försöka minimera kolhydraterna på huvudmåltiden - alternativt begränsa kaloriintaget till 1700 kcal,
* minska mängden honung från 20g till 10g per mellanmål
Det som sätter min begränsning är (snarare än eventuell "svält"):
* om jag inte sover ordentligt
* om jag har svårt att träna
* om jag känner mig störigt slö och frusen
Nu får jag nog köra lite på känsla när jag blivit förkyld. Jag tror att om ämnesomsättningen sjunker för lågt så blir även immunförsvaret sämre.

Intressant tråd. Jag ska följa ditt experiment och se hur det går för dig. Hur blev det med förkylningen under veckan?
>>>Malum domesticum<<<
Fortfarande förkyld och lite hängig. Det halsonda gick över i heshet och nu snuva. Ingen träning. Äter åtminstone en gång per dag.
Borde också sova mer, dvs lägga mig tidigare på kvällarna - inte senare än 21.30 för att vakna utvilad ca 5.30. När man ska gå ned i vikt är det ju viktigt att sova ordentligt. Håhå jaja, det är mycket man borde. 
Men det börjar synas lite resultat på figuren, så jag känner mig taggad att fortsätta. Får se om motivationen håller i sig även vid månadens slut.
---
Bloggen Evolutionary Psychiatry tog nyligen upp resultat från Biosphere 2. Läs citatet nedan för en beskrivning av hur det känns att vara "undernärd". Än så länge är det en bra bit tills jag känner mig så.
Förhoppningsvis hjälper det att äta sig ordentligt mätt ibland.
"We were, however, becoming ever more obsessed with food." "When watching a film, I would focus on the eating scenes, forgetting the plot." "Sometimes we lined up in the second story windows of the Habitat and took turns peering through binoculars at fat people (for everyone seemed overweight to us then, even the slender people) who were spurting ketchup on sausages and shoveling them into their mouths. We were culinary voyeurs." "I dragged myself from chore to chore, taking twice as long to weed a sweet-potato field as it should have taken, skipping other chores. I am used to being strong and vital and I felt far from that most of the time." Jane notes that the only locked door in the Biosphere 2 was the door to the banana room, as the succulent fruit was far too tempting.
De verkar ha tagit till för lite när dom dimensionerade odlingsarealen. Om jag skulle varit med så skulle jag nog också försökt få med höns och små grisar, så att maten inte bara var vegetarisk.

# 24
Hur påverkar sömnen viktnedgång (viktuppgång) ?
Själv tycker jag att ju mera jag går ner desto mindre sover jag. Lite maniskt nästan.
>>>Malum domesticum<<<
Brist på sömn gör att man dels blir mer sugen, så att det blir svårare att hålla en diet, och dels att mer muskler bryts ned istället för fett vid kaloriunderskott. Träningslära.se hade nyligen ett inlägg om en ny studie på detta.
Jag har sett rapporter om minskat sömnbehov (dvs att man kan sova mindre utan att få brist på sömn) vid lågkolhydratskost och andra dieter. Vad det beror på verkar ingen kunna förklara. Minskad glukosbelastning? Ökat antal ketonkroppar (ketonkroppen betahydroxibutyrat är effektivare som energikälla för cellerna än glukos)? Se tex följande studie.
Conclusions: In healthy, good sleepers, the VLC diet over the short-term promotes increases in the percentage of SWS (deep sleep stage 4) and a reduction in the percentage of REM sleep ('dreaming' sleep) compared to the control mixed diet. The sleep changes may be linked to the metabolism of the fat content of the VLC diet.
Nu börjar förkylningen släppa, men jag är forfarande snuvig och lite tung i huvudet. Jag får köra hårt från och med nästa vecka igen (kanske en ny månad?
). Jag har också varit trött, delvis beroende på för lite sömn.
Förra veckan försökte jag köra kalorirestriktion vissa dagar, men jag tycker det är svårt att inte få äta sig mätt, när man väl börjat äta, så jag kommer att fortsätta min inslagna väg att äta mycket men sällan. Jag kommer nog också att köra en "carb refeed" (eller ska vi kalla det lördagsgodis?) varje vecka.
Invägning må: 74,1 cm, 67,0 kg, dvs nästan oförändrat jmf med veckan innan.
Nu kör jag ingen restriktion alls i mitt ätande och räknar inte vad jag får i mig. Men om midjemåttet börjar glida för mycket uppåt så tänkte jag hålla igen.
Läst din tråd patrik, och du kämpar på bra! När du äter, så äter du en riktigt stor måltid, äter du tills du är lagom mätt? Kunde du äta en sådan stor portion när du åt flera gånger om dan.
OT. men det verkar som om du kan en del om kost.
Jag sover väldigt dåligt, pga sjukdom. Finns det något jag kan göra med kosten som minimerar skadornar som blir av att sova dålig?
Hittills har inte bara ätit mig lagom mätt, utan ordentligt mätt. Nej, om jag äter flera gånger om dagen är jag oftast inte lika hungrig och kan inte äta lika mycket per måltid. Men jag har ätit ungefär en gång per dag under det senaste halvåret, så jag är ganska van att äta sällan men mycket. Det började med att jag åt Fredrik Nyström-lunch, dvs en påse jordnötter:
Corren: Fredrik Nyström lever som han lär. Han äter fettrikt, tar en påse jordnötter till lunch - "det spar tid"
Sen skippade jag både den och frukosten gradvis (främst inspirerad av sambandet mellan fasta och minskad cancerrisk enligt Thomas Seyfried.) Och ja, det spar tid, precis som Fredrik säger. Det enda man behöver se upp med är att sötsuget kan öka när man äter sällan. (För övrigt rekommenderar jag Fredrik Nyströms bok: Ät upp till bevis. Främst för att det ger en inblick i hur forskning kring kost och hälsa fungerar - eller snarare inte fungerar.)
Mitt generella råd är att dra ned på kolhydraterna. Tex att äta mer kött, fisk, ägg och inte vara rädd för fett. Se kostdoktorn.se/vetenskap för en introduktion. Detta borde leda till minskad inflammation i kroppen, och eventuellt även leda till viktnedgång. (Vin, som Fredrik Nyström förespråkar, främjar nog inte en bra sömn.)
Jag själv sover också dåligt ibland. Inte bara pga av att jag ibland lägger mig för sent utan också att jag kan vakna av sömnapnér. Men eftersom jag bara har problem vissa nätter, så har min doktor inte sett något de två gånger jag har gjort en sömnregistrering (en natt per gång), och tycker därför att han inte kan göra något.
Min fru säger att jag åtminstone slutat snarka när jag gått ned i vikt, men att jag fortfarande kan ha andningsuppehåll.
Har nu läst igenom tråden och tycker du är väldigt duktig och inspirerande!
Jag kämpar med en cirka 30 kg övervikt och gillade dina tankar om mat o kosthållning och kommer nog snappa upp mycket av tankarna! Däremot väntar jag med gymmet ett tag och går/springer i vidingsjö motionsspår istället :)
Lycka till önskar jag dig! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Spännande projekt Patrik! Jag har också funderat mycket på detta "svältläge" som så många pratar om och oroat mig för att hamna i det. Hur ska man tänka där? Hur tänker du där? Jag kör något liknande som du just nu med lågkolhydratskost, kalorireducering och daglig motion. Även vissa inslag av periodisk fasta. Det känns som ett vinnande koncept!
#30, #31
Kul att höra!
Det jag försöker undvika av "svältläge" är min lista i slutet på #22, främst att inte bli störigt slö och frusen. Dvs det som jag upplever som direkta problem med att hålla diet, snarare än något annat diffust.

Mycket intressant!
I #27 skrev jag att tanken vara att hålla igen om midjemåttet gled iväg för mycket, men det förblev tyvärr blott en tanke. Jag gick upp 2 cm i midjemått under den veckan! Denna veckan har varit "normal", förutom att jag fortfarande kände mig lite förkyld i början på veckan och att jag har sovit knackigare än vanligt, vilket har gjort att jag inte har känt mig 100% inspirerad.
Här är en liten tabell som sammanfattar veckorna:
efter
vecka 0 77,7 cm 71,1 kg
vecka 1 76,3 cm 68,5 kg -1,4 cm -2,6 kg - ok, vaknade tidigt lö morgon av hunger
vecka 2 74,7 cm 66,9 kg -1,6 cm -1,6 kg - ok, men lite försiktig
vecka 3 74,1 cm 67,0 kg -0,6 cm +0,1 kg - förkyld, kalorirestriktion
vecka 4 76,2 cm 69,9 kg +2,1 cm +2,9 kg - förkyld, utan restriktion/diet!
vecka 5 74,6 cm 68,5 kg -1,6 cm -1,4 kg - ok, sovit lite dåligt pga apnéer
Om man jämför bak i tiden:
-0,1 cm +1,6 kg mot för tre veckor sedan då jag blev förkyld
-3,1 cm -2,6 kg mot start för fem veckor sedan
Denna veckan har jag kolhydratsladdat under lördagen. Jag styrketränade på morgonen och köpte mig sedan lördagsgodis i form av två 200g-påsar med chips! Det blev 1900 kcal och 185 g kolhydrater. Sedan åt jag inte mer den dagen.
Tyvärr kunde jag inte mäta blodsockret så mycket efteråt eftersom vi hade bestämt att vi skulle till Busfabriken (ett stort lekland) med barnen, men efter 5 timmar låg det på 6,3 och efter 8 låg det på 4,4. Dvs det dröjde nog ca 8 timmar innan blodsockret gick ned igen. Men det känns faktist bra att ge kroppen en "återställare" efter fem dagars diet (och sakta sjunkande morgonblodsocker till under 4). Nästa vecka ska jag nog prova något annat att ladda med, tex pasta.
Trots kolhydratsladdningen hamnade mitt veckosnitt på 30g kolhydrater/dag. Till normal LCHF räknas 10-50g kolhydrater/dag, så slutsatsen blir att mumsa i sig 400g chips ryms inom ramen för LCHF. 
När jag kände mig lite förkyld i början på veckan flyttade jag också mitt mellanmål från 36 timmars fasta till 24 timmar, dvs jag åt ett litet mål (ca 300 kcal) varannan dag och ett större mål (så att jag blev ordentligt mätt, ca 1900 kcal) varannan. (Ingen proteindrink denna veckan.)
Under fredagen var jag föräldraledig och hade svårt att låta bli att skåpsäta lite. Det dagar jag sovit dåligt känner man sig inte alls upplagd för att hålla diet.
När jag var på Busfabriken så märktes det att jag hade gått ned i vikt sedan jag var där sist för kanske ca ett halvår sedan. Jag var smidigare när jag skulle hänga med mina barn som hade ganska bra fart genom krypgångarna i de stora klätterställningarna. Det är kul att gå ned i vikt!
per dag under veckan:
1364 kcal 88 prot 30 kolh 99 fett
26E% 9E% 65E%
ti: 1999 kcal 229 prot 2 kolh 120 fett
on: 282 kcal 29 prot 0 kolh 18 fett
to: 1896 kcal 126 prot 2 kolh 155 fett
fr: 1224 kcal 54 prot 13 kolh 105 fett
lö: 1893 kcal 19 prot 185 kolh 116 fett
sö: 2257 kcal 156 prot 10 kolh 179 fett
må: 76,2 cm 69,9 kg 5,6 i bs
ti: 75,7 cm 68,5 kg 4,9 i bs
on: 76,5 cm 68,2 kg 5,1 i bs
to: 75,3 cm 67,4 kg 4,6 i bs
fr: 75,3 cm 67,9 kg 4,7 i bs
lö: 74,7 cm 67,3 kg 3,7 i bs
sö: 74,8 cm 67,9 kg 4,6 i bs
må: 74,6 cm 68,5 kg 5,2 i bs
Bra jobbat! 
#33, #35 Tack!
Denna veckas resultat är -1,2 cm -2,1 kg. Jag sov ganska bra, så det flöt på bättre.
Även om jag långt ifrån är fulllärd så känns det som om jag börjar få lite bättre koll på hur jag ska lägga upp dieten. Ett grundläggande misstag jag hade från början kan ju ses under mina förkylningsveckor: dieten var inte tillräckligt flexibel. Istället för att bara justera dieten så släppte jag den helt till slut.
Nu är mitt upplägg att äta en gång per dag. De dagar jag tex är sjuk äter jag mig mätt, och de dagar jag känner för att köra hårt tar jag bara ett mellanmål, 200-400 kcal, på kvällen. Att äta oftare en gång per dag tror jag inte att jag behöver även om jag är sjuk, och att ta ett litet mellanmål en gång per dag verkar hålla uppe ämnesomsättningen då jag går på kaloriunderskott. Enkelt och flexibelt!
När jag inte är sjuk tränar jag styrka varannan och kondition varannan, med en vilodag per vecka.
När det gäller kolhydrater så är ju min grundregel att äta så lite som möjligt, i alla fall när jag äter mig mätt. Både för att inte äta lika mycket, och för att minska fettinlagringen. När jag har rejält kaloriunderskott (eller om man tränar hårt) tror jag dock på att lägga till lite kolhydrater. Enligt Cahill (se #17) så behövs bara 7,5g för att häva muskelnedbrytning efter fasta. Det är därför jag tar ca 10 gram honung ibland till min proteindryck, som mellanmål.
Jag har ju också börjat med en större kolhydratladdning en gång per vecka (direkt efter träningen). Här känner jag mig som en större nybörjare. Jag gissar nu att ca 150g kolhydrater är lagom för att fylla på glykogendepåerna. Dagen efter känner man sig faktiskt signifikant starkare på träningen.
I lördags så provade jag att äta mig mätt på nästan enbart pasta. Det blev 300g kolhydrater, vilket var alldeles för mycket. Mitt blodsocker gick från 4,8 till 8,2 på 45 min. När jag får över 8 i bs så känner jag mig som i en sockerdimma, och måste nästan lägga mig och vila. Efter fyra timmar så hade det gått ned till 5,3, men jag fick återigen en rekyl uppåt till 8,6 efter fem timmar. Först efter nio timmar hade det sjunkigt till 5,2 igen.
Nästa gång ska jag nog prova att ladda med en pizza eller hamburgertallrik istället. plus eventuell efterrätt. Det är nog mer lagom.
Denna veckan ska jag och min fru åka bort på helgen och fira vår bröllopsdag, så då kommer jag inte att hålla diet.
per dag under veckan:
1205 kcal 102 prot 48 kolh 66 fett
34E% 16E% 50E%
må: 306 kcal 27 prot 0 kolh 22 fett
ti: 408 kcal 36 prot 0 kolh 27 fett
on: 219 kcal 40 prot 10 kolh 1 fett
to: 3005 kcal 218 prot 23 kolh 227 fett
fr: 194 kcal 13 prot 0 kolh 16 fett
lö: 2188 kcal 72 prot 300 kolh 73 fett
sö: 2114 kcal 311 prot 2 kolh 95 fett
må: 74,6 cm 68,5 kg 5,2 i bs
ti: 74,1 cm 67,2 kg 4,1 i bs
on: 74,0 cm 66,2 kg 3,8 i bs
to: 73,0 cm 65,8 kg 4,1 i bs
fr: 73,3 cm 66,6 kg 4,5 i bs
lö: 73,2 cm 65,8 kg 3,8 i bs
sö: 73,2 cm 65,8 kg 5,1 i bs
må: 73,4 cm 66,4 kg 4,9 i bs

Skrämmande blodsockertopp av pastan. Undrar om det ser ut så för alla?
I Anna Ankas program i veckan var det en tjej som åt enorma mängder pasta på kvällen. Det såg ut som om hon hade kokat spagetti för 8 personer. Alla kolhydrater omvandlades till fett, sa Anka.
Och så har vi Paolo Roberto i andra änden som i en tidning hävdar att man blir dum i huvudet om man inte äter pasta i mängder varje dag.
Det är inte lätt att veta hur man ska förhålla sig.
Grattis till ett fantastiskt resultat.
>>>Malum domesticum<<<

Verkligen inspirerande trad!
Hur tror du att det skulle fungera att ata ett mal mat om dagen och trana tre ganger i veckan? Jag har ett relativt aktivt jobb dar jag gar mycket, men sallan energi till att ta mig ut efter jobbet, sa motion brukar jag bara ta mig for pa mina lediga dagar. Klarar mig aven finfint utan frukost och lunch bara jag far ata nagot pa kvallen. Ar inte ute efter superdrastisk viktnedgang, men skulle bli valdans glad om de sista envisa kilona kunde ge med sig nan gang.
// Amanda
Skrämmande blodsockertopp av pastan. Undrar om det ser ut så för alla?
8-9 i blodsocker är nog inte så ovanligt att vissa kommer upp till. (Jag kanske känner av det extra mycket när jag inte van. Jag vet inte.) Sedan motsvarar 300g kolhydrater, ca 400g okokt pasta, vilket i sin tur gissningsvis är minst 4 portioner (har redan slängt förpackningen).
Prova! Berätta gärna hur det går.
Jag håller ju just på med att testa vad som fungerar för mig. Att köra så som jag gör nu är ju mest för att jag vill testa hur min kropp fungerar i ett sånt här extremfall (samtidigt som det självklart är inspirerande att gå ned i vikt). Den erfarenheten borde sedan kunna användas till att ställa om till en lättare variant, som samtidigt inte är helt verkningslös.
efter:
vecka 8 (46) 73,7 cm 67,6 kg -0,8 cm -1,7 kg - aningen slappt och stressad på jobbet
vecka 7 (45) 74,5 cm 69,3 kg +1,1 cm +2,9 kg - långhelg borta utan diet
vecka 6 (44) 73,4 cm 66,4 kg -1,2 cm -2,1 kg - ok, sovit bra
vecka 5 (43) 74,6 cm 68,5 kg -1,6 cm -1,4 kg - ok, sovit lite dåligt pga apnéer
vecka 4 (42) 76,2 cm 69,9 kg +2,1 cm +2,9 kg - förkyld, utan restriktion/diet!
vecka 3 (41) 74,1 cm 67,0 kg -0,6 cm +0,1 kg - förkyld, kalorirestriktion
vecka 2 (40) 74,7 cm 66,9 kg -1,6 cm -1,6 kg - ok, men lite försiktig
vecka 1 (39) 76,3 cm 68,5 kg -1,4 cm -2,6 kg - ok, vaknade tidigt lö morgon av hunger
vecka 0 (38) 77,7 cm 71,1 kg
Nu har jag minskat totalt -4,0 cm -3,5 kg. Skulle kunna ha varit bättre om jag inte gjort avsteg, men min kvot mellan cm och kg ser i alla fall bra ut.
v 45 hade jag långhelg borta och släppte dieten. Genast backar jag ungefär en veckas framsteg, dvs totalt två veckors stillestånd i vitknedgången. När jag kört diet mer än en vecka börjar det kännas att hungern ökar, men när jag har överätit några dagar känns det som man aldrig har haft diet och det går i alla fall riktigt lätt att återstarta.
v 46 var jag lite slapp. Jag känner att jag nog kommer att ha svårt att komma under 1200 kcal/dag (när jag samtidigt tränar). Så nu känner jag min gräns där. Jag ska istället försöka göra dieten mer "uthållig". Jag åt generöst denna veckan. Jag har numera vant mig att äta fort och mycket och kan klämma i mig närmast enorma måltider när jag väl äter mig mätt. Särskilt om jag lägger till lite kolhydrater och samtidigt lite mera fett (mer än i blandfärs). Fem stora måltider per vecka skulle nästan ge mig kalorijämvikt.
v 46
per dag:
2133 kcal 113 prot 17 kolh 181 fett
21 E% 3 E% 76 E%
må: 253 kcal 16 prot 0 kolh 21 fett
ti: 2503 kcal 174 prot 8 kolh 200 fett
on: 448 kcal 17 prot 3 kolh 42 fett
to: 3641 kcal 197 prot 16 kolh 312 fett
fr: 394 kcal 16 prot 2 kolh 36 fett
lö: 3833 kcal 244 prot 72 kolh 286 fett
sö: 3860 kcal 126 prot 17 kolh 368 fet
Omställningsbesvär
Det blev fika, frukt och godis under långhelgen borta. Såpass mycket så att jag fick ont i magen under fredag natt, och var tvungen att springa på toa ett par gånger och sedan vaknade jag tidigt av magont. Jag nästan längtade tillbaka till min diet då. Jag har knappt ätit ett gram fruktos under mina dietveckor, så jag gissar att det var det som magen sparkade bakut på. Fructose malabsorbation är tydligen inte så ovanligt.
Jag har också märkt att jag ibland blir simmig i huvudet efter det att jag har ätit kolhydrater, trots att blodsockret inte är onormalt högt (runt 5). Det jag gissar är att halten ketonkroppar går ned kraftigt och det är det jag reagerar på. Vissa rapporterar övergångsbesvär när de försöker anamma en lågkolhydratsdiet (Atkins flu). Min hjärna, vars mitokondrier nu oftast är vana att få merparten av sin energi från ketonkropppar, drabbas gissningsvis av återställningsproblem åt andra hållet när halten ketonkroppar sjunker kraftigt.
Jag har också omställningsproblem åt andra hållet. När jag drar ned på kalorierna kraftigt så får jag röda utslag på bröstet och övre delen av magen. De kliar knappt något alls, men det ser lite missprydande ut. När jag släpper på dieten några dagar så bleknar de bort. Jag kallar utslagen för "ketosros", men det är nog samma som kallas för Ketosis Urticaria. Läste i denna tråd att någon rekommenderade Spirulina mot dessa. Ska prova det nästa gång.
Ett annat väldigt positivt "besvär" är att när jag numera ska köpa skjortor så tycker jag att alla är för flaggiga över magen. Även om jag slimfit-modeller så flaggar de antingen över magen eller spänner över bröstet om jag går ned en storlek. Mitt bröstmått är nu drygt 100 cm midjan 74 cm. Kvinnliga skjortor verkar finnas med mer insvängd midja än för män. Någon som har förslag på skjortor för män i extra slimfit-modell? 
efter v 10 (48) 72,8 cm 67,3 kg -0,5 cm -0,4 kg
efter v 9 (47) 73,2 cm 67,7 kg -0,5 cm +0,1 kg
De här två veckorna har jag försökt att göra dieten mer uthållig. Dvs det är "back to basics" som gäller, dieten får inte bli för krånglig/arbetskrävande.
Den största ändringen är nog att jag inte har skrivit upp kaloriintag. Det gör att jag tyvärr är mycket mer benägen att skåpsäta efter min stora måltider, särskilt en massa kolhydrater. Häromdagen hade min fru köpt hem pepparkakor, och när jag väl smakat en kunde jag inte nöja mej med mindre än kanske 15 st. Jag måste nog bestämma i förväg ungefär vad jag ska äta för att dieten ska bli effektiv.
Skåpsätningen gör att jag "kolhydratsladdar" lite vid varje större måltid, så min lördagsladdning har jag också skippat.
Men den lösa kudden som fanns på magen tidigare har nu förvandlats till en lös "matta" istället, och jag tycker att jag börjar se smal ut. Om två veckor så utlovar jag "efter"-bilder. Jag hoppas kunna spurta lite de två kommande veckorna.
Tro det eller ej, men nu börjar man faktiskt kunna ana en liten, liten skillnad i spegeln från en dag till en annan. I alla fall när jag ätit på tok för mycket kvällen innan. Åt andra hållet så kanske jag behöver två dagar för att se skillnad. Över min normala 48-timmarscykel med lite mat så förbränner jag gissningsvis runt 7 hg fett. Jag trodde att sådant skulle synas först när jag var betydligt mer deffad.
I och med att kudden på magen sakta tynar bort så kanske minskning i midjemått inte är så tillförlitligt mått på framgång längre? Jag har aldrig varit så här smal tidigare, så nu vet jag inte riktigt vad som händer. Jag har skaffat en kaliper för att mäta tjockleken på underhudsfettet, men än så långe har midjemåttet bättre noggrannhet. Frågan är också om jag kan behålla mina 48-timmars cykler även när jag blir smalare? Blir det ett större problem att förbränna 7 hg fett i stöten när man inte har så mycket fett på kroppen? Den som lever får se.
All träningen börjar också ge resultat. Förra veckan (v47) var jag ledig på fredagen och jag kunde ge mig iväg på ett lite längre löppass både fredag och söndag. Det blev 10 km i snömodd på ca en timma på båda passen. Dock fick jag lite ont bakom ena knät (i någon sena?), troligtvis pga av att jag var ovan vid halkan. Då hade jag ätit ordentligt innan. Nu i helgen provade jag också att springa ett långpass, men då fick jag efter 7 km samma typ av håll som jag fick första veckan. Det känns mest på höger sida och jag gissar att det är levern som blir överansträngd. Orsaken var nog att jag bara hade ätit 400 kcal på 36 timmar. Jag undrar om man kan träna upp sig så att man slipper håll? Jag klarade ju i all fall 7 km.
Jag är också starkare. Nar jag är i pulkabacken med mina barn kan jag ta min tvååring på ena armen och snökälken i andra och springa upp för backen och fortfarande känna mig lätt. 
efter v 12 (50) 71,9 cm 65,2 kg -0,9 cm -2,1 kg (under två veckor)
Såhär smal har jag nog aldrig varit tidigare i mitt liv. Enligt min badrumsvåg så är min fettprocent 12-14% (beroende på hur man ställer in den) och enligt min kaliper 11-12%, så det är en liten bit kvar till magrutor fortfarande. Men min slutsats efter detta experiemnt är att jag borde ha gjort detta minst 20 år tidigare. 
Jag kommer nu att sluta att skriva regelbundent här och återkommer eventuellt med sporadiska inlägg längre fram. Jag har inte sovit så bra den senaste tiden (fortfarande sömnapnér som väcker mig ibland
), och då känns det inte så inspirerande att hålla diet. Men mitt mål är dock fortfarande att skaffa magrutor tills jag fyller 40 i april. 
Tack för er support och God Jul på er allihop!
(Jag kanske även postar ett par avslutande inlägg om någon dag, med diverse länkar och tankar.)
Hej Patrik!
Jag blir lite orolig när jag läser din tråd. Helt enkelt för att det du håller på med väldigt mycket liknar en ätstörning.
Faran med att experimentera som du gör (eller dem du inspirerat till att testa din metod) är att det kan skapa hjärnspöken som du aldrig blir av med. För mig ledde "snabb viktminsknings-experimentet", som jag körde för sju år sen, till bulimi.
Mitt råd till dig och alla andra som läser den här tråden är att det gamla hederliga "ät näringsrik kost, färre kalorier och rör på dig mer" är den enda hållbara metoden som varken förstör dig psykiskt eller fysiskt. Även om det inte ger en snabb viktnedgång. När man väl har börjat med extrema metoder så kan det bli svårare, eller för vissa omöjligt, att använda sig av mer hälsosamma metoder.
Magrutor vid 40 må vara trevligt, men ännu trevligare är att vara frisk och må bra!
Annie,,, Jag förstår att du inte är insatt i ämnet något vidare i och med dina uttalanden. Läs gärna på lite mer om modern forskning och återkom
#45 Annie, det är ju bra att du bryr dig, men jag känner mig väldigt långt ifrån någon ätstörning. Däremot är jag väldigt nyfiken på hur saker och ting fungerar, inklusive min egen kropp. 
Normalt bryr jag mig inte så mycket om mat, vilket har gjort att nu när jag inte hållit någon diet så har jag nu återfått nästan allt jag gick ned. Min "trivselvikt" kanske ligger där runt en 15 fettprocent (vilket är mindre än många andra i min omgivning). (Men nu är det hög tid att börja ett nytt experiemt om jag ska nå mina magrutor
.)
På vilket sätt yttrade sig din bulimi, och vilken koppling hade den till din diet?