I form till balen!
Det måste ske en enorm förändring nu, studentbalen är 3 juni och jag MÅSTE ha gått ner en hel del tills dess.
Jag är 170 cm och väger ca 124 kg, mitt BMI ligger långt över vad den ska ligga på. Jag har velat gå ner under många år men aldrig riktigt fått det att funka, mitt självförtroende är i botten. Min vikt och självkänsla har hindrat mig i hela mitt liv från saker som jag alltid har drömt om, dans, handboll osv. Jag har aldrig vågat börja pga mitt utseende och kondition.
Nu har jag skrivit in mig på ett gym och skall se till att träna minst tre dagar i veckan. Maten är mitt största problem, jag fixar inte att äta det mesta inom "nyttig matväg", det är psykiskt har de sagt och sen har jag fått höra att jag skall tvinga i mig maten fast jag blir spyfärdig:/ jag får väl börja med det från och med imorgon.
jag äter bröd och oboy till frukost, yogi till lunch och sen tja sen är problemet, jag gillar inte sås och potatis, inte grönsaker och pasta heller. Jag gillar pommes eller ris eller så äter jag omelett med bacon till middag. det är väldigt lite jag tycker om att äta, jagfår väl mentalt säga till migsjälv: nu äter du även om det inte är gott!
Jag tror inte att du behöver ändra så mycket. Om du drar ner på sockret, dvs byter ut oboy och söt youghurt mot något som inte är så sött så har du vunnit mycket! Det kanske till och med kan räcka för att du ska gå ner i vikt eftersom du är ung
Kan du prova t ex osötad fet youghurt och bär till frukost? Du gillar omelett och bacon skriver du - jättebra! Det är bra mat!
Kan du tänka dig att äta ägg i annan form? Kokt eller stekt, t ex, som omväxling? Ägg är jättenyttigt och mättande.
Vågar du testa lite mer hemlagad mat? Köttfärs kanske? Pannbiffar?
Hoppas du fixar det syrran:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Välkommen hit! :)
Jag tycker det känns som att du startar dagen med aldeless för lite, bara bröd till frukost och yogi till lunch ? då är det inte så konstigt att middagen inte alltid blir som du vil och önskar.
Om du nu dessutom ska börja träna så föreslår jag en starkare grund början av dagen och lägga in två mellan mål. då jag gick ned i vikt och tärnade mer än vanligt åt jag mer än innan :p men jag åt bra saker som kroppen behövde och använda sig av. Tex gröt till frukost, ibland grovt bröd och färsk pressad juice, ibland ägg beroende på vad dagen hade att erbjuda. Sedan en frukt mellan frukost och lunch. till lunch gärna någon pasta och något protein rikt. Sedan ett mellanmål joghurt eller frukt innan eller efter träningen beroende på tidsschema, sen en bra middag på kvällen. Det gör att portionerna blev mindre och jag var aldrig hungrig. Mycket grönsaker och försökte dricka vatten.
Lycka till! : )