Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3694 ggr
Schnigel
0

Schnigels tråd

Hej! Är ny här men har kollat in forumet en del gånger. Har äntligen bestämt för att skriva en egen liten tråd där jag skriver hur det går för mig, mina mål, och frågor m.m

Har aldrig försökt gå ner i vikt förrän ett år sen när min mor började tjata på mig att det behövdes, Är 150 cm lång och vägde då 63 Kg. Hon höll själv på med LCHF och tyckte jag också skulle hänga med, så testade det, att bara äta enligt den dieten och inte träna och på 3 månader så gick jag ner ca 12 kg. Men så som det ofta sker när man slutar med en diet så har jag lyckats gå upp allt igen ganska fort. Bestämde mig för ca 1 månad sen att börja igen men inte med LCHF, utan åt Gi hållet, försöker gå efter boken "Gi i praktiken" Och håller fortfarande på med första fasen vilket är en slags rivstart där man knappt äter några kolhydrater alls. Trivs ganska bra i den fasen just nu och tänker gå över till fas 2 när jag känner att det är dags. Anledningen att jag kör med Gi istället är för att jag vill inte sluta med kolhydrater, vill ha lite av det "goda" i livet och lära mig kontrollera det och inte tänka på hur dåligt det kan vara. Men det är just kontroll jag nog mest vill lära mig, att lagom är bäst och att man inte behöver sätta i sig hur mycket som man klarar bara för att det är gott. Så jag tror att en av skillnaderna är nu att jag gör det för min egen skull den här gången att jag själv tar tag i det, dessutom ser jag långsiktigt på det, inget att om 2 månader så ska jag ha förlorat X antal kg osv, utan att det får ta den tiden det tar, och att jag ska fortsätta med det resten av livet. En annan skillnad är också att jag har börjat tränat, har dessvärre inte fått in ett regelbunden schema vilket jag har viljat, fick nyligen ett nytt jobb där det inte fanns tid för något men har fått förflyttas nu så hoppas på att det ska gå nu. Anledningen att jag tränar är dels för att, det boostar viktminskningen, att jag inte längre vill vara en svagis Tungan ute Och för jag tror det hjälper mig med disciplin. Träningen hänger ihop med maten och tvärtom, för om jag tränade utan att tänka på vad jag äter så skulle det inte hjälpa så mycket så dem går ju hand i hand som alla vet. Planerar dessutom att börja med en kampsport senare. Så gör det här för flera olika skäll, tror nyckelorden blir kontroll och bättre hälsa. Tungan ute

Så det var lite om vad jag tänker om det hela, tänkte skriva lite hur det har gått hittills och mina mål osv.

Min startvikt (21/10): 64 Kg

Min vikt vid senaste vägningen (2/12): 59,5 Kg

Så sammanlagd viktminskning är: -4,5 Kg

Mått

(21/10): Arm: 33, Byst: 94, Midja: 85, Mage: 92, Höft/rumpa: 103, Lår: 70 CM

Nu (2/12) Arm: 31, Byst: 89, Midja: 76, Mage: 82, Höft/rumpa: 98, Lår: 63 CM

Sammanlagd minskning i Centimeter: -38 Cm

Har dessutom några små "regler" eller saker som jag ska tänka på som jag ska försöka följa. T.ex. Att jag ska lära mig äta mindre eftersom jag alltid har ätit mer än vad min sambo gör som är 40 cm lägre än mig. Att äta minst 3 gånger om dagen. Att försöka undvika godis helt och hållet om det inte är på fester eller något annat och då endast ta lite. Att ta en morgonpromenad innan frukost ( har varit svårt de senaste veckorna) Gå minst 10000 steg varje dag, m.m Glad

Mina mål

Mina mål är bara riktlinjer för mig själv och är mer som bonusar, ingenting jag egentligen bryr mig så mycket om utan tycker det mer är kul om man råkar klarar av det.

Mål
Delmål 1: Under 60 kg till Fas 2. - Har egentligen klarat av men känns inte som det är så stabilt ännu så.
• Delmål 2: Under 56 kg till 20 Januari
• Delmål 3: (Start 6/9) Godislöfte till Nyårsafton, 1 januari.
• Mål: 50-53 kg till början av sommaren

Glömde skriva, försöker träna upp till 3 gånger i veckan, 30 min kondition och 20-30 min styrka 2 dagar och 100 min kondition tredje dagen.

Har dessutom bifogat en bild på mina resultat i form av ett diagram och text Tungan ute

Så det var nog allt! Kanske lite väl långt så hoppas ni klarade er igenom det iallafall och kanske vissa slarvfel i texten! Ni får gärna skriva om, vad ni tror, hur det går för er, vi kanske kan boosta varandra, och annat! SkrattandeOskyldig

Schnigel
0

Usch har blivit sjuk och inte kunnat träna >.< Och har dessutom ätit rätt mycket glass eftersom det känns som man har sandpapper i halsen Tungan uteMenmen är nöjd från förra veckan då jag gick på alla tränings pass jag hade tänkt mig ^^ Någon som har några bra tips på vad man kan träna och så när man är sjuk? Kan man t.ex träna styrka och så då? Förvånad

Schnigel
0

Tyckte det va rätt läskigt i början att mäta och väga 1 gång i veckan, för det är jobbigt när man bli besviken och det inte går som man vill, men nu har jag börjat bli så nyfiken så jag kollar flera gånger i veckan.. vilket jag borde sluta med Tungan ute

Har vägt mig och mätt mig idag och så här ser det ut ^^

Vecka 8

Arm: 29,5 (-1,5) cm

Byst: 86 (-3) cm

Midja: 75 (-1) cm

Mage: 79 (-3) cm

Höft/rumpa: 94 (-4) cm

Lår: 62 (-1) cm

Kg: 58,6 (-0,9)

Skrattande

Som sagt ni får jätte gärna skriva, skulle bli jätte glad ^__^

Karmatarerskanise
0

Ser ju ut att gå bra :) Jättebra att du tränar också.

Ser dock inte bilden du skrev att du bifogade.

Schnigel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack! :D Oj men va konstigt, måste ha glömt den :P Bifogar den nu!

Schnigel
0

Usch hatar verkligen att vara sjuk, hade verkligen sett fram emot den här veckan för att träna, hade lite extra tid över och så blir man sjuk :( Fast börjar bli friskare nu så ska nog gå snart. Det är väl så att man inte ska träna om man har ont i halsen?

[ErikSvensson]
0

Börja inte träna för tidigt efter sjukdom nej. Det skälper mer än det hjälper. :) Krya på dig!

Schnigel
0

#6 - Ok :) Tänkte dra till gymmet imorrn om jag mår som idag, känner mig knappt alls sjuk länge, värst på morgonen bara :O Får ta det lite lugnt kanske ^^ Tack!

Måste säga dessutom, testade ett par byxor som jag inte har kunnat haft på ett tag och som jag köpte när jag hade min idealvikt. Kom i dem idag utan problem :DDD

Liiniz
0

Va duktig du är! Pepp pepp!

Grattis till att du kom i jeansen utan problem, tror nog att du ska klara dina mål utan problemSkrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Schnigel
0

Tack du! :D Jo det känns super bra ^^ Äntligen börjar det bli lite distans också från startvikten och man känner att man börjar komma nånstans :D

Va och tränade igår också, visst blir man glad när man märker att man börjar prestera bättre? Som te.x att jogga, det skulle jag aldrig ha klarat mer än 1 min förut men nu klarar jag nästan 10 min sträck :D Gäller bara att ta sig förbi dem där 3 första min och sen är det inte så jobbigt ^^ Kanske inget att skryta med men ändå ^^

Karmatarerskanise
0

#9 Visst är det ngt att skryta med. Jag klarar bara jogga 2 min i sträck. Sen behöver jag gå snabbt många minuter innan nästa jogging som ofta bara blir 1 minut. Sen blir det bara en minut jogging mellan gåendet resten av passet.

Blir avundsjuk på de som klarar jogga länge. 10 min är en dröm för mig :)

Schnigel
0

#10 Aha men du kanske joggar snabbare än mig? Jag kör rätt sakta faktiskt :p Kör på 7,8 venne om det är samma hastighet som på alla andra ^^ Men försök att fortsätta jogga även om det är kämpigt, tror det gäller att komma in i det, dem första minutrarna är skitjobbiga sen börjar det NÄSTAN gå på räls :P Om du vill skulle vi kunna köra en utmaning med varandra eller något :D

Karmatarerskanise
0

#11 Jag kan inte andas efter de 2 minuterna. Det är det jag måste lära mig och det jag tränar upp nu. Joggar saktare än så, joggar på 7,2, vilket är saaakta.

Utmaningen får nog vara, känner redan press på mig :)

Schnigel
0

Aha oj usch >.< Men du får säga till när det börjar gå bättre så kan vi köra det då om du vill ;D Kämpa på!

Köpte Oreo kakor till sambon i förgår för han är sjuk och ville trösta han med dem :p och det är jätte svårt att låta bli dem själv >.< Ända som får mig att låta bli dem är att det är invägningen imorrn. Då har jag hållit på i 2 månader tror jag ^__^ Hoppas på att det ska gå bra.

Karmatarerskanise
0

Jag hjälpte mamma göra choklad cola kakor idag. De innehåller center choklad. Men till min förvåning blev jag inte ens sugen, trots att jag länge nu varit sötsugen.

Så det verkar ha släppt, äntligen :)

Joggade 3 minuter i stäck som längst idag, klarade verkligen inte längre. Men, jag fortsätter och tränar så någon gång ska jag i alla fall klara 5 min i sträck. Efter det borde det gå lättare.

Schnigel
0

Va bra! Jag kan kontrollera suget om jag verkligen vill, det har börjat gå bättre men om det är något litet godis som tex såna där bönor med olika smaker så blir det lätt "men dem är så små, det gör ingen skillnad" Men det iaf mycket bättre än var det har varit!

Men det är ju super! Det är ju så man gör, trappar upp det, och 1 min är ett stort steg för det känns väldigt lång och jobbigt när man joggar :P Det är ju bara 2 min kvar till 5 ^^ Jag har märkt att det är så mycket lättare att jogga om man lyssnar på riktigt bra musik, tex sånt som är lite hårt och med tempo :D

Schnigel
0

Vägde mig idag först innan träningen vilket inte va ett kul resultat och sen efter träningen igen och då var det ett bättre resultat. Glad Jag brukar alltid göra så att jag kontroll väger mig flera gånger innan frukost, och tar den lägst siffran, och det är sällan den siffran kommer tillbaka varför är det så? Som när jag släpper ut håret då väger jag några hg mer än om jag har det uppsatt Förvånad

Här kommer resultaten Skrattande

Arm: 29 (-0,5) cm

Byst: 84 (-2) cm

Midja: 73 (-2) cm

Mage: 77 (-2) cm

Höft/rumpa: 93 (-1) cm

Lår: 61 (-1) cm

Kg: 57,7 (-0,9) Kg

Tränade som sagt i morses också, känns som det är jobbigare att springa innan frukost, men det är väl för man inte har några krafter, joggade 7 min i sträck och sen 3 min i sträck igen så sammanlagt 10 min men ska komma upp i 10 min i sträck hade jag tänkt. Glad

Åt dessutom ute idag med min sambos familj, och det var första gången som jag åt en större mängd kolhydrater. Dem bjöd på pizza för det fanns inget annat jag tålde där än pastan (är äggallergiker) Vet inte va som är värst pasta eller pizza? :S Men så det känns lite trist för den va väldigt stor och åt en hel del, förhoppningsvis sabbar det inte allt för mycket. Rynkar på näsan

Schnigel
0

Hej igen! Va ett tag sen jag skrev nu… Har varit mycket att göra, jobbade hela förra veckan så hann aldrig träna och har inte tränat den här veckan heller. Trodde aldrig att julafton skulle bli svår, skötte mig inte helt ok, åt en del godiskola och drack både glögg och julmust. Känns som man har tappat motivation nästan helt, åt massa tortilla chips igår med dipp och känner mig fortfarande alldeles mosig Obestämd Och imorrn ska man ha nyårsfest här hemma och då blir det väl att man dricker några glas och så kommer det säkert finnas chips som kommer vara svåra att motstå. Så jobbigt med träningen också, får inte in någon regelbundenhet i det, ena veckan så tränar jag jätte bra får in 3 pass och sen kan det ta 2 veckor innan jag tränar igen för det blir så mycket annat att göra. Men borde lära mig att även det lilla är bra men känns ändå inte som det räcker. Har dessutom slutat helt att gå morgonpromenader vilket jag verkligen tyckte om att göra men när snön kom så blev det så jobbigt och kallt, hur har ni andra gjort med sånt?

Funderar nästan på att gå ut på en promenad idag och dessutom gå till gymmet, men känns som det inte är så stor idee när det ändå kommer ta ett tag innan man kommer dit igen.

Usch det är så lätt att bli negativ och fortsätta tänka i såna banor, någon som har tips på hur man kommer ur det och får tillbaka motivationen?

Ska försöka undvika kolhydrater helt ett tag nu, kan inte äta bara lite ännu utan blir att jag stoppar i mig en massa.

Undrar en grej också, min våg är lite konstig om jag har uppsatt hår så väger jag mindre och om jag har utsläppt så väger jag mer, hur kan det komma sig, det borde väl inte vara någon skillnad? dessutom så ändrar den resultat hela tiden.. kan vara mellan 0,5 skillnad ibland och t.o.m mer… Kanske borde skaffa en ny.

Här kommer resultaten för förra veckan eftersom jag glömde skriva in det.

Arm: 29 (0) cm

Byst: 83 (-1) cm

Midja: 73 (0) cm

Mage: 77 (0) cm

Höft/rumpa: 93 (0) cm

Lår: 60 (-1) cm

Kg: 57,2 (-0,5) Kg

Och det här är för den här veckan…

Arm: 29 (0) cm

Byst: 82 (-1) cm

Midja: 72 (-1) cm

Mage: 77 (0) cm

Höft/rumpa: 92 (-1) cm

Lår: 60 (0) cm

Kg: 57,9 (+ 0,7) Kg Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

Du är inte ensam. Jag har helt tappat motivationen nu ett par veckor. Men efter nyår kör jag igång hårt igen. (vågar inte ens väga mig)

MAn får lov att göra felsteg, det är bara mänskligt. Och det är inte värre än att man går ner det man gått upp igen ju :) Vi vet ju att vi kan! SÅ ha ett riktigt trevligt nyår nu, det ska jag ha :)

[ErikSvensson]
0

Man får göra "fel" periodvis, det gör inget sålänge som du går tillbaka till ett vettigt levande. Att göra rätt 90% av tiden och "snedsteg" 10% är win-win oavsett vad vågen säger. Sen blir man sällan överviktig över en natt utan det är en långdragen process, så som det är att gå ner i vikt.

Kämpa på! Skrattande

Schnigel
0

#18 Tack :) Måste lära mig det att det inte är så farligt att det bara är att fortsätta, Känner igen mig i det där att man knappt vågar använda vågen ibland när det har gått dåligt eller man har gjort lite fel. >_o

#19 Hehe jo det faktiskt sant, när man ser det på så sätt! Jo det är väl bara det att man är rädd att man kanske fortsätter i samma banor, det är ju lätt hänt att man hamnar där igen där man började >.o

Nä nu tusan ska jag ta tag i mig själv och fortsätta :) Börjar imorgon! Och inge mer chips eller godis :p

Tack för stödet!

Schnigel
0

Hej igen! Jag är verkligen dålig på att skriva här, men ska ju börja träna mer nu så får ta och börja skriva upp det här :P

Här kommer förra veckans resultat och den här veckans, skriver bara vad jag förlorar i kg nu istället eftersom det inte är så stora skillnader i måtten längre. 

Förra veckan: 57 (-09)
Denna vecka:  56,1 (-09)

Var på gymmet igår dessutom för första gången på länge :D Dessvärre så åt jag en del ostbågar efteråt.. Oskyldig Men var ända gången på hela veckan som jag klantade mig så jag är nöjd ändå ^____^

Schnigel
0

Tjenixen!

Jag har äntligen tagit tag i träningen igen, och med det följer motivationen med också! Har dessutom hållit mig från godis och sånt sen jag sist skrev, förutom att jag har ätit lite delikates yoghurt Tungan ute men tror det inte va så farligt ^^ 

Tränade förra helgen och körde ett pass där jag körde lite allt möjligt, och 30 min kondition + att jag sprang 8 min, för att komma igång. Sen i måndags så körde jag 30 min kondition, och sprang 9 min av dem, tur så verkar jag inte förlorat konditionen helt. och sen körde jag styrke träning med mage och rygg. Sen tränade jag igår, 30 min kondition varav jag sprang 8 min + 20 min cykling och sen försökte jag köra lite armar och ben… Men det går inte så bra med det. För det första så är jag jätte svag i armarna så klarar inte ens lyfta 10 kg, och sen när man ska köra benmaskinerna så känns det inte som jag gör rätt, tror jag är för kort eller något… Menmen så har det sett ut den här veckan, och är jätte nöjd trots vad vågen kommer visa imorgon. Har dessutom gömt undan den så har inte vägt mig på 6 dagar, så blir väldigt spännande. 

Tänkte kolla om ni har några bra övningar man kan göra för att träna armarna? Hur man kan gå tillväga och så och hur mycket man ska börja med? Funderar på att köra lite hemma med vattenflaskor då jag inte äger några hantlar, men vet inte hur man gör riktigt. Så skulle bli väldigt glad för tips! Skrattande

Schnigel
0

Hej igen! Har vägt mig nu och väger idag 55,2 Skrattande (-0,9) Känner mig jätte nöjd att för det första har gått ner mer än hälften och att det börjar närma sig nu Skrattande

Skulle ha tränat idag, men jobbade natt och hade sovande jour men kunde sova, och ska till jobbet igen om en timma så var tvungen att sova på morgonen, men ska dit imorrn Glad

Hoppas det går bra för er!

Schnigel
0

Den här tråden kan tas bort Glad