Atkins diet, tips
Hej, jag har precis börjat med atkins dieteten. Allt jag vet om den är vad jag har läst på internet, det vill säga, grunderna för vad man ska äta och vilka faser man går igenom.
Introduktionsfasen
Viktminskningsfasen
Mellanfasen
Underhållsfasen
Tycker att detta är väldigt svårt, inte just att hålla sig borta från vanlig kost, utan snarare att veta om jag gör rätt eller inte.
Är på fjärde dagen idag, (började 13/02)
Har låtit mig äta följande:
Ägg (röra,stekt,kokt)
Bacon mm.
Sallad och andra grönsaker (gurka, morötter, paprika..)
Naturell yoghurt och mjölk.
Kyckling
Det har såklart inte varit nån viknedgång ännu, men vad som hänt är att jag har ont i huvet, är trött och har ett starkt sötsug.
Frågan är då, gör jag någonting fel eftersom jag mår sådär?
Och mot sötsug, finns det nånting med sötma man får äta enligt dieten?

Att du mår som du gör beror troligen på att kroppen avgiftar sig från socker (kolhydrater). Det brukar ta några dagar men sen vänder det och du bör må bättre. Så det är bara att kämpa på och hålla ut.
Jag kan inte Atkins diet men har testat LCHF som ju påminner om den inledningsvis. Och många blir dåliga i början när kroppen renar sig.
Det bästa är om du kan avstå helt från sötsaker under den allra första tiden, då går det snabbare. Sen brukar det funka med någon enstaka mörk chokladbit eller bär med osötad vispgrädde när suget slår till.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack så mycket för svar, det låter som bra råd :)
Jag äter också lågkolhydratkost aka Atkins, och mina omställningsbesvär varade nära en månad. Först huvudvärk som du beskriver, trötthet och ett starkt sötsug. Efter några veckor fick jag även yrsel och hjärtklappning, något jag aldrig haft tidigare, så det skrämde mig så klart.
Men nu mår jag som en prinsessa. :)
Lycka Till!