Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3646 ggr
LinneaJohaanson
0

Nyttigt?

Håller på att börja äta nyttigt och leva nyttigt.
Har sedan 3 månader tillbaka brytit mitt otroligt starka socker beroende genom att inte ätit godis alls.
Läsken är däremot svårare.
Vad kan jag dricka som "släcker törsten" och får bort sockersuget? Nyttigt men samtidigt gott. Kom med tips.
Sen äter jag inte chips för jag tycker inte att det är gott.
Men finns det något slags snacks man kan göra? Morot och gurka stavar vet jag men mer?

Sen maten, nyttig och god mat tips gärna tack!
Vi äter väldigt bra mat hemma, aldrig färdigmater eller snabbmater. Alltid så bra mat som möjligt.
Men man får aldrig nog på nyttigheter. Jag och min mamma söker alltså lite enkla maträtter som inte tar för lång tid att göra men samtidigt är nyttiga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

nyborjare08
0

Om du fortfarande dricker läsk så har du inte brutit ditt sockerberoende. Läsk är mest socker. Lightläsk brukar bara underhålla sötsug.

Drick vatten. Kanske smaksatt med lite citron eller lime om du gillar det. Någon har tipsat om att ett glas vatten med en eller ett par tsk äppelcidervinäger ska bota sötsug. Jag har inte provat själv men det kan ju vara värt att testa om man blir sugen.

Som snacks kan du äta ost eller ölkorv t ex, förutom grönsaksstavar som du själv skrev. Lite mandlar och nötter kan funka. Men för vissa kan det trigga sötsug så man får prova sig fram.

Mat - vanlig "hederlig" husmanskost är nyttigt. Variera fisk , kött, fågel och ät gärna inälvsmat som t ex lever ibland om du gillar det. Var inte rädd för naturligt fett som smör och vispgrädde.

LinneaJohaanson
0

Tack så mycket.
Jo, sockerberoendet är brutet.
Jag känner inte att jag måste ha socker och den där ständiga "hungern" eller vad man ska kalla den för finns inte längre. Så sockerberoendet är brutet och jag får ingenting egentligen av att dricka läsk som jag kände förut nu dricker jag för att det är gott!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

nyborjare08
0

Jag hoppas att det håller i längden för dig! Det är ju möjligt att beroendet inte var så starkt så att du därför klarar läsk nu. Men det finns en risk att du kommer att få återfall, och risken ökar om du fortsätter med läsk. Kan vara bra att ha med sig i "bakhuvudet" i alla fall Glad

Ett tips är att läsa boken Sockerbomben av Bitten Jonsson. Där beskriver hon vad sockret gör med hjärnan och hur beroendet funkar.