Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 6600 ggr
[YlvaP]
0

En dum fråga

Kan man gå ner i vikt genom att bara äta bröd och te?

Ylva-Li
0

Kan kan man väl. Frågan är om det är så nyttigt i längden? :) Jag tror inte din kropp kommer må särskilt bra efter tag, då du antagligen inte får i dig de ämnena du behöver.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[YlvaP]
0

Typiskt. ;) Jag älskar bröd och kan inte leva utan dom. vet ingen diet där man kan äta så mycket bröd som mig.

Ylva-Li
0

Måste du leva utan bröd då?
Jag lever då inte utan det. :) Jag lever inte utan något jag älskar. Popcorn speciellt. Eller coca cola. Men tyvärr måste man nog äta med måtta om man vill kunna gå ner i vikt.

Oftast handlar det ju om ett beteende med mat som vi har försatt oss i. Att vi inte kan säga nej eller stopp. Jag tror man ibland måste börja i den änden.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[YlvaP]
0

Det är nog en lathet till att jag äter massor med bröd. Det är lättare att bre några mackor än att ställa sig och laga en hel måltid.

Ylva-Li
0

Förstår. :)
Gör storkok och frys in, så du bara kan tina upp sen? En dag i veckan som du måste jobba lite med mat. Resten blir enkel. :)
Eller laga enklare middagar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

HannaM
0

Lika lätt som att bre en macka är det att blanda en burk tonfisk med lite keso eller creme fraiche. Lite kryddor och sen är det bara att mumsa=)

[YlvaP]
0

Usch. Keso (jag bara ryser). ;)

HannaM
0

Ja ta en smaksatt cremefraiche då=) Åtminstone här i sverige finns det många olika smaker att välja på och det blir kanonbra röror av det och en burk tonfisk. Att steka eller koka ägg tar ju inte heller många minuter om man vill ha snabb mat och lite krångel.

[YlvaP]
0

Tjo det skulle jag kunna göra. Vi har lite smaksatt som är importerat från Sverige synd bara att man måste fara till stan för dessa saker hela tiden. Är så långt borta.

HannaM
0

Ah, men det går ju bra med dom som itne är smaksatta också, jag som laktosintollerant är ju hänvisad till utan smaksättning. Brukar bara ösa i lite salt, peppar/citronpeppar och fryst persilja eller dill.

Hoppfull
0

Man kan väl gå ner på vad som helst om man äter tillräckligt lite… för det är ju ofta mängden det handlar om.

Testa vetja, fast ha ytterst lite fett och maxa mackorna med nyttigheter som du gillar. Typ tonfisk, avocado, bra skinka osv. (vet ju inte vad du gillar men det är ju viktigt med protein). Och köp osötat bröd med helkorn i, eller ännu hellre baka själv med kravmjöl.

Använd en sådan där kaloriberäknare så att du ser hur mycket du får i dig varje dag.

Det finns ju dieter där man bara äter ägg eller bananer så varför skulle inte bröd och te funka Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[YlvaP]
0

Tack Hoppfull. Ja om man maxar med godsaker på mackan så borde det ju funka. Tungan ute

Kaloriberäknare är bannade i mitt hus för det slår slint i skallen på mig då.

Ylva-Li
0

Frågan är om du blir tillräckligt mätt på en smörgås? Även om du har ordentligt med pålägg på. (Jag tänkte mest ost och skinka först och det är kanske inte det mest ultimata att bara äta.)
Personligen kan jag äta flera smörgåsar om jag är hungrig, vilket blir mer än vad jag skulle ha fått i mig om jag åt en riktig middag. Alltså blir mitt intag tyvärr större, även om det "känns" mindre.

Men visst, isåfall med ordentligt pålägg. Fettsnåla röror, ägg, och annat mättande. Då kanske du står dig bättre på smörgåsar än om det bara är ost. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[YlvaP]
0

Nä en macka blir jag inte heller mätt på. Minst 2 styckna måste det vara.

Ylva-Li
0

Om du absolut vill köra så, så se till att ha bra på mackorna då. ;) 
Välgjorda mackor till t.ex lunch kan jag absolut göra ibland. Eller brunch om jag missat frukost.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

individnr3
0

Kanske beror på hur mycket bröd och vad du har i te'et?

[YlvaP]
0

I teet så har jag bara te och mjölk, ca 1 dl. Bröd blir det allt mellan 2-3 mackor med ett tunt tunt lager smör/margarin, pålägg såsom ost eller skinka och grönsaker på.

Helajna
0

om du tar mackor med lite mer än "mjöl och luft" i och matrika röror så skulle det ju kunna gå så länge du inte som jag, tränar mycket. ägg,  skinka, avokado, räkor, tonfisk, grönsaker, kycklingröror… något sådant skulle nog jag ha,. då blir de ju mer som en en måltid med ett fiberrikt bröd vid sidan av :) men mackor med bara ost och smör rekomenderar jag nog inte :) Det viktigaste är ju som sagt att du får ett varierat intag av ämnen och fibrer , och att du blir mätt :)

[YlvaP]
0

Nä inte bara smör och ost. Det är så torrt. Men ägg och och makrill i tomatsås och liknande samt med skinka och grönsaker är gott.

Jag har en förkärlek till ljusa bröd. Skäms

Helajna
0

ja då är vi två,, ljusabröd var jag galen i förut.. nu får det inte längre vara helt vitt för mig.. hungrig, svälld mage.. ja det slipper jag nu, men nog äter jag mackor :D

mongu
0

# 19 Dina barn då? Får dom också bara mackor och te?

För du måste ju laga mat till dom eller hur och ni äter tillsammans undrar inte dom varför inte mamma äter samma mat?

När man har barn måste man tänka på även sånt för barn tar fort till sig olika saker som är både bra och dåliga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Nä då det får dom inte. Men jag är inte så förtjust i den maten dom vill ha, korv och köttbullar pch pannkakor och liknande saker.

Karmatarerskanise
0

#22 Du som förälder bestämmer ju vad dina barn ska äta. Ge den mat som du tycker om och som är nyttig.

Favorit mat kan man ha en dag i veckan, då blir det mer uppskattat också :)

[YlvaP]
0

Ja det är sant men det är lättare att ge dom sån mat som jag tycker är "barnmat" så dom får i sig mat annars blir dom så petiga och gnälliga. Sen är jag ingen vidare bra kockerska.

mongu
0

Tänk på att barnen har med sig det dom får som barn hela livet. Bättre att dom får lära sig att äta allt än att va kinkiga och gnälliga.

Det skapar lugnare matsituationer om de vet att nu är det detta som serveras.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!