Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4811 ggr
[YlvaP]
0

Hur äter man lagom?

Mannen tjatar om att jag skall äta lagom och inget godis. Godis förstår jag. Men han tycker att jag alltid skall vara så extrem när jag skall göra något. Ja jag är en sån och det är allt eller inget.

Som det är nu äter jag tills jag är övermätt och ofta. Äter mycket mindre än vad mannen gör. Även mellanmålen om jag äter så äter jag inte en macka utan 3-4.

niloss
0

har du tänkt på att prova kbt……???

[YlvaP]
0

Nä det tror jag inte. INget som min psykiatriker pratat om. Inget som jag har pratat om heller.

niloss
0

min lillasyster har i åratal lidit av övervikt,okontrollerat tokätande,varvat med perioder av svält för att tappa vikt som bara resulterat i överätande+ övervikt, hon började gå på kbt o hon gör stora framsteg

[YlvaP]
0

Okej.

Karmatarerskanise
0

Man måste helt enkelt lära sig hur mycket man ska äta.
Genom en dietist t.ex.

Ett mellanmål för mig hade varit en macka (om jag nu åt bröd). 3-4 st låter som en hel middag tycker jag.

HAr man fel syn på mat är KBT nog bra.

[YlvaP]
0

Tror inte det finns såna här på Åland. Det är inte lika stort som i Sverige så jag är tveksam.

Karmatarerskanise
0

Man kan även gå program på nätet.

https://www.livanda.se/.

Kika in.

[YlvaP]
0

Bra sida.

mieeow
0

Tänk på att äta långsamt, tugga ordentligt alla tuggor och gör inget samtidigt. Lugn musik kan också hjälpa. Tänk på att det tar 20min för hjärnan att uppfatta att magen är full.

och lyssna på din kropp, drick mycket vatten om du behöver något att fylla ut magen med. det tycker dock jag inte är så bra, för om man vill gå ner i vikt så är det ju lättare med mindre magsäck.

Lycka till :)

[YlvaP]
0

Tack mieeow. Tycker också att magsäcken borde vara lite mindre om jag skall gå ner i vikt.

Karmatarerskanise
0

#10 Man kan minska på den själv. Det har jag gjort.
Jag började äta portioner som var lite större än min knutna näve i ett par veckor. Efter det så bli jag mätt på mycket mindre mat.

Men för att klara det måste man få en hälsosam syn på mat och må bra.

mieeow
0

#11 vilja är också ett måste, det är ju jobbigt att gå hungrig vilket man kanske gör i början innan magsäcken krymper. men det är bara att hålla ut

Karmatarerskanise
0

Absolut, viljan är ett måste.

MickeB
0

Ett tips är att läsa Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på vikten" där han förklarar hur belöningsystemet i hjärnan triggas olika beroende på vad man äter. Speciellt socker och snabba kolhydrater gör dig inte mätt utan mer sugen.

[YlvaP]
0

Det lät som en bra bok. Skall kolla upp den nästa gång jag är i stan och bibblan.

MickeB
0

Han har kommit med en ny bok nu som heter "Hjärnkoll på maten" men den har jag inte läst.'