ny här, har några frågor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla, Jag har precis gått med i Viktväktarna online och är lite förvirrad över det nya ProPoints-systemet. Jag har viktväktat tidigare med gott resultat men hade två problem: dels var jag ofta hungrig, dels gick jag snabbt upp i vikt igen efteråt eftersom jag tyckte att jag försakat mycket under viktminskningsfasen. En kompis som varit med i VV senaste året rådde mig att pröva igen då det nya programmet är flexiblare och dessutom tillåter större mängder protein än tidigare och alla frukter numera är pointsfria. Dessutom har jag kommit på att det är kolhydrater, särskilt snabba sådana, som är problemet, så jag tänkte dra ned på kh överlag och äta mer frukt, grönsaker och protein. Men jag undrar lite över veckobonusen och aktivitetspointsen. När jag viktväktade senast hade man sin dagliga pointskvot, man kunde spara ett visst antal points till helgen och sedan hade man en motionssticka där man kunde räkna ut hur många points man fick när man motionerade. Motionspointsen kunde man förstås äta upp, även om en del konsulenter avrådde från det för att därmed tvinga kroppen att ta av fettlagren i stället för att fylla på med mat. Men nu finns det alltså även en veckobonus utöver AP, och jag blir lite förvirrad över vad som gäller. OK, i materialet står det att man ska kunna äta upp hela sin veckobonus och ändå gå ner i vikt, men vad händer då med AP? Är inte risken stor att man då får i sig för mkt energi sammantaget, så att man står stilla i vikt eller t o m går upp lite? Hur har ni gjort som hållit på ett tag med det nya programmet? Vid en första anblick, och utan att ha kommit in i det ordentligt än, måste jag säga att det verkar som om man numera får äta mer än tidigare. Stämmer det?
Det stämmer att du får äta mycket mer med det nya systemet, men fortfarande gå ner i vikt. :)
Vet fler som varit med sen tidigare, som är jättelyckliga över att de inte längre är hungriga!
Numer så får du inte spara nåt från de dagliga pointsen. Utan de bör du äta upp för dagen. (Inte så att du måste tvinga i dig mat om du inte är hungrig förstås.)
Sen har du ju som sagt din veckobonus att göra som du vill med. Antingen tar du lite av den under veckan, om de dagliga pointsen inte räcker till, eller så sparar du dem till helgen och äter lite godare då, tar ett glas vin, äter nåt gott, eller vad som nu faller dig i smaken. Eller så äter du den inte alls. Det är helt upp till dig, men du kommer fortfarande gå ner i vikt. :)
Aktivitetspointsen tror jag är så smidigt uträknade att du får mindre points tillbaka för vad du egentligen rört dig, så att du aldrig kan äta för mycket när du rört dig. De rekomenderar att äta upp även AP'n då man blir mer hungrig när man rör sig. Lägg till ett extra mellanmål eller om du vill ha lite mer kul till helgen. ;)
(Det är en teori jag har att man rör sig och får 1pp för det, men egentligen så var det värt 2pp, men på så sätt är man garderad så man inte står still även fast man äter upp de pointsen. Som sagt bara en teori.)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack, Ylva Li! Ja, det låter ju rimligt att AP är lågt satta så att man inte överdriver energiintaget…fantastiskt att det nya programmet är så mycket generösare! Just hunger/sug har varit mitt ständiga problem med tidigare VV-program, men den här gången verkar det faktiskt funka!