LCLF
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ätit LCHF i drygt ett år och är 48 år, kvinna, 166 cm och väger 64 kg. Tränar mycket bl a löpträning 2-3 g/vecka, ca 10 km varje gång.
Jag måste erkänna att jag tröttnat lite på LCHF. Saknar inte godis, kakor eller frukt, men saknar bröd och att kunna äta utan att fundera så mycket.
Istället för att äta ägg & bacon eller turkisk yogurt med grädde till frukost vill jag äta 3% yoghurt med müsli, kokt ägg och en skiva bröd.
Middag äter jag mitt på dagen, den får gärna vara LCHF, behöver ingen pasta, ris eller potatis (saknar inget av det), men istället för bea, eller fullfet creme fraiche, kanske t ex ta lätt cf istället.
Efter jobbet kanske äggröra på en fullkornsmacka, lite råkost mm
Jag vill gå ner under 60-strecket, vägde 61,7 som minst i höstas och har alltså gått upp lite.
Finns det någon som detta har fungerat för? Alltså låg andel kolhydrater (men mer än vad som ryms inom LCHF) och låg andel fett (men inte fettskrämd)
Du kan äta precis vad du vill som faller dig i smaken. Det räcker att du äter kolhydratreducerad kost om du gillar det. Du kommer ju tids nog märka om det funkar eller inte, strunta i vad det du äter heter. Du måste hitta det som funkar för dig. 

Kom in på Kolhydrater i Fokus och fråga där. Det finns massor av olika varianter av LCHF.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag kör Viktväktarnas nya ProPoints-program med GI-tänk, och det funkar bättre för mig än LCHF som jag prövade förra året. Jag mår inte bra av att äta så mycket fett som rekommenderas med LCHF, och som frisk (icke-diabetiker) undrar jag om man inte kan unna sig att äta onyttigt någon gång då och då så länge man håller sig på banan större delen av tiden. Förra veckans omgång av Halv 8 hos mig tycker jag illustrerar detta på ett utmärkt sätt, då en av deltagarna äter LCHF och inte kunde äta någonting som innehöll den minsta lilla gnutta mjöl eller socker. Det blir ju socialt handikappande i längden, såvida man inte bara umgås med likasinnade.
Varför inte pröva GI istället, som bygger på mycket protein, bra fetter (med tonvikt på fleromättade, till skillnad från LCHF som förordar främst animaliska fetter) och mer kolhydrater än LCHF men av det långsamma slaget?
Jag blir lite trött på att LCHF framställs som en mirakelmetod som får alla att rasa i vikt och återvinna sin hälsa - så enkelt är det faktiskt inte. Jag vet många som inte mått bra eller gått ner i vikt alls av LCHF, så det är nog dags att nyansera bilden av den metoden något. Den funkar för vissa, det betvivlar jag inte alls, men att den skulle funka för alla - nej, det köper jag inte. Jag är själv ett levande bevis på det!
jag har gjort flera inlägg på Kolhydrater i Fokus, men har lärt mig att som normalviktig bör du inte be om hjälp där för att tappa ytterligare några kilo, det blir fler inlägg som nästan låter lite ilskna än inlägg med råd & hjälp. Och man kan heller inte tro på något annat än LCHF som lösning, det är det enda sättet för att må bra.
Fördelen med ett drygt år med LCHF är att jag inte äter godis längre, bara mörk choklad och jag äter inte kakor alls (gillar det inte) och min IBS har blivit mycket bättre.
Men jag tror inte att LCHF är lösningen för alla för att må bra. Däremot bör alla tänka på vad vi stoppar i oss. Tillsatser, socker, mm mm
Jag vet att överdriver men tonen op Kif är lite märklig ibland.
För tre år sedan provade jag GI, men det blev heller inte riktigt bra.
Jag ska prova ett par veckor så här så får vi se hur det går.
Men det vore kul om någon som ätit LCHF och gått i samma tankar som jag läser detta och berättar hur det går.
Ingen metod som är tillfällig fungerar, enbart långsiktiga förändringar funkar och därför bör man hellre kalla dieten man äter för "jag-dieten" eller nåt. Ingen diet funkar för alla utan man måste hitta den mat man mår bra av och kan leva med. Det största problemet är ju att förstå varför man gått upp och av vilken mat och sedan ändra på det. Ändrar man inget vinner man inget.. 
Jag åt själv LCHF under över ett år men kallar mig numera bara lågkolhydratare då jag vill avvika ibland utan att få "blickar" för det. Antingen tar man konsekvenserna av sina val eller så låter man bli (i mitt fall äter jag gärna godis en gång i veckan och tar ev. illamående efter det..)
Däremot spannmål är något som jag själv mår bra av och kan plocka bort, men det behöver verkligen inte stämma för alla. Man får hitta sin egna väg så att säga.
Har börjat äta lite grovt bröd på morgonen och dragit ner på fettet och vågen visar -1 efter 3 dagar…fattar inget! Tycker att det borde blivit tvärtom, att brödet binder vätskan.
Måse medge att det är lite spännande. Ska i em ut på en 7 km löprunda, undrar hur kroppen känns?
Lagar nu lunch: purjo o potatissoppa! med ägghalvor i. Den har jag längtat efter i över 1 år!
Måste också berätta att jag för ett par år sen provade att äta precis vad jag ville och var sugen på och samtidigt löpträna 3 mil/vecka + 1 pass styrketräning/vecka. Men det resulterade i viktuppgång…..och det var inte bara muskler!
Hej!
Jag har ätit LCHF sedan mars 2007 och trivts med maten…MEN!! Jag började kräkas upp mat i perioder och speciellt då jag försökt varit strikt. Jag har väl aldrig haft en bra mage, men dessa perioder med kräkningar det var verkligen jobbigt. Jag provade efter råd från andra lchf:are att lägga till och dra ifrån olika saker.
Idag 4 år senare efter alla slags tester så måste jag äta havregrynsgröt med mjölk (utan socker naturligtvis) på kvällen som sista måltid och då upphörde kräkningarna. Ingen och inte ens jag kan förstå varför?!
Det går absolut inte äta LCHF på kvällen, precis som min mage vägrar smälta den maten. Jag äter ju LCHF alla andra måltider, men det är tvärstopp att äta LCHF som sista måltid. Har provat grönsaker och allt!! Men det är bara havregrynsgröten som hjälper. OHh ja…jag vet att det låter konstigt,,,men så länge det funkar på mig och jag inte behöver spy så fortsätter jag att just kombinera LCHF med att äta gröt som sista måltiden.
Nackdelen är att det här går inte att säga till någon annan lchf:are, för det går inte att äta havregrynsgröt(spannmål) om jag ska äta LCHF.
Så idag får jag väl säga att jag äter LC istället då : D
Men om jag räknar antal kolhydrater så äter jag ju inte mer än 50g per dag ändå och det är ju inte på värsta viset i alla fall tycker jag.
Jag vill också ner mer i vikt nu och vi får se om det funkar trots havregrynsgröten på kvällen.

#8. Det går visst det att säga! Jag kör också LCHF, men jag dricker öl. Det går fint. LCHF är ju en lågkolhydratmetod, inte en "äter du kolhydrater så dör du" - diet. Om jag hade haft valet mellen gröt eller att spy, så hade nog inte det valet varit särskilt svårt. 
Men ok, vissa kan bli lite överentusiastiska i sina råd, men vi startar ju alla på olika ställen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tänk va olika vi är. Själv spyr jag av att äta gröt.
Denna veckan har jag ätit LCHF till lunch och kväll men inte kört fullfeta ingredienser.
På morgonen nat. yoghurt 3% med min egengjorda müsli till samt ett Finncrisp eller en rågkuse om dagen med ost/hackat ägg på.
Och jag har gått ner 0,5 kg! Kör röd mjölk i kaffet istället för grädde och en tsk Cocosa i morgon-teet.
Men kom gärna med fler tankar kring detta att kombinera lite själv för att leva optimalt.
#9 Det var ju härligt att höra! Jag tycker ju själv att jag äter LCHF och glad att du tycker detsamma : D
#10 Ja alla är vi olika och det finns nog inget exakt recept som kan gälla alla för att gå ner i vikt och må bra. Men det krävdes 4 år för att komma på vad jag mår bra av : D
Jag har snöat in på att göra "pannkaka" nu på 2 ägg och 1 msk creme fraiche…o det smakar banne mig pannkaka! Förrut använde jag 2 ägg och grädde, men bara att byta ut grädden till creme fraiche gjorde skillnad på smak. Prova! Jag brukar fylla den med lite olika saker t ex köttfärs + ost eller som nu tonfisk + ost.
jag körde LCHF men blev i slutet så illamående av alla ägg och annat fett så det funkade inte( men gick ner i vikt )och efter att ha läst runt lite på nätet så tror jag nog på de som säger att det inte spelar någon roll vilken diet man har det är ändå kalorier in, kalorier ut som räknas i slutänden. När jag då kollade hur mycket kalorier jag ätit med LCHF så hade jag ätit mindre kalorier under LCHF än innan, och efter att ha räknat så motsvarade kaloriminskningen de kilon jag gick ner så nu kör jag med kalorier istället och mår faktiskt bättre både till kropp och sinne så jag kan äta vad jag vill bara jag håller mig till mitt dagsmått av kalorier och det där med att vara hungrig det var jag både innan LCHF, under LCHF och nu med, en del är nog bara födda hungriga det får man leva med. Rekomenderar matkalkyl.se verkligen bra.
kan rapportera att det funkar ganska bra med att kombinera det bästa av två världar. Har ätit nån grov macka varje dag och lite dessert så här på helgen men har har ändå gått ner 1 kg denna veckan.
T ex så bjöd en kollega på kladdkaka (jag älskar kladdkaka) i fredags. I mitt LCHF-liv hade jag inte ens smakat, nu tog jag ca en fjärdedel av vad jag skulle tagit om jag inte tänkt till. Och jag kunde stanna vid det och det känns fantastiskt att kunna sätta stopp men ändå få smaka lite.
Ser fram emot veckan som kommer, kommer det att gå så här bra i fortsättningen????

Jag tror som flera av er här säger: det finns INGEN absolut sanning utan var och en måste prova sig fram till vad just de mår bra av!
Sedan tror jag stenhårt på att hårt processad mat (även socker och mjöl) och tillsatser är dåligt för alla kroppar!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.