Hej, ny här
Ja som rubriken säger så är jag ny här. Kommer nog hänga här framöver då jag idag fick kastat i ansiktet av läkaren att jag är grovt överviktig.
Har vetat länge att jag vägt för mycket, men trott ända sedan jag var liten att jag var fet och ful.
Nu skall det bli ändring på detta och jag skall gå på invägning en gång i veckan och återbesök hos doktorn om en månad.
Det som känns jobbigast just nu är att ställa om hela tänket och vardagen.
Är sambo och van vid att laga mat till oss båda, men nu får det bli olika saker till oss då sambon är "allergisk" mot alla de goa grönsaker jag bara får äta nu.
Känner mig allmänt meningslös och gråtfärdig just nu.
Så som man kan göra vissa dagar då man tänker för mycket, men idag är det för att nu har jag det på papper.
Ville bara skriva av mig och säga hej.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Tja, när jag försöker gå ned i vikt så försöker jag undvika grönsaker och istället äta mest kött, fisk och ägg.
Förstår att det inte var roligt att få det beskedet. Läkare är ju fena på att inte direkt linda in det, men de betraktar det hela så kliniskt liksom. 1 människa med övervikt = 1 person med hälsoproblem och potentiella risker för vissa sjukdomar = diagnos, poff liksom.
Sedan HUR du ska gå ner i vikt: fick du inget dietförslag eller - upplägg av läkaren? Fick du motion på recept?
Sedan får väl din sambo vänja sig vid grönsaker och annan sorts mat, det är inte hållbart att laga två olika rätter varje dag när ni bara är två personer!
Mitt tips är att han istället äter större portioner, tar mer av fisken/köttet och såsen och mer av pasta/ris/gryn eller vad ni nu har.
Du behöver lära dig hur du lagar bra mat som man går ner i vikt av.
Be din läkare om tips!
Jag fick upplägg på
Frukost: 2 ägg och eller en liten burk keso.
Lunch: en näve protein och en näve grönsaker.
Middag: samma som lunch i princip.
Första månaden inga frukter och inget brunt ris eller nått.
Sedan cyklar jag redan en timme om dagen, så det kommer bli promenader extra på det som sedan kommer ökas till löpning.
Middag får vi märka hur det funkar och laga.
Men jag är motiverad som satan.
Skrev en lista med positiva förändringar genom att gå ner i huvudet när jag cyklade till jobbet.
Nu skall jag bara skriva ner den på papper också.
Och storhandla såklart =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Du behöver lära dig hur du lagar bra mat som man går ner i vikt av.
Be din läkare om tips!
Ett problem är att dels är läkare inte utbildade att ge kostråd, dels är förvirringen kring kostråd stor även bland forskare inom området.
Om man inte själv har jobbat inom den akademiska världen så är det nog svårt att fårstå hur för förvirrat det kan vara även där. Det är inte fel på oss lekmän som blir förvirrade av att läsa motstridiga råd i kvällspressen om vad som är farligt/nyttigt. Förvirringens källa är istället dagens forskning kring kost och hälsa.
Det bästa är att själv prova olika sätt. Avänd måttband (för att mäta midjemått eller liknande) för att avgöra progress. Vågen är inte lika bra, särskilt om du börjar träna.

Jag har bemötts som du ett antal ggr. vet hur ledsen man blir… särskitl när de inte lyssnar.
Jag tror att det är viktigt att maten är god och ser god ut även under viktminskning. Det blir mycket svårare att motivera sig i längden om man äter tråkig mat som man inte håller isg mätt på.
Vad tycker du själv tjiivans om de kostförslagen du fick (var det av läkaren eller?)?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tycker att det var bra kostförslag.
Det är sådan mat jag egentligen tycker är godast, men av lathet och av att sambon inte äter det, låtit bli att inhandla och laga.
Så jag tror att det kommer funka fint.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Se till att du inte får i dig för lite fett bara.
#3 Kanonmat du skriver om där! 
Men strunta i snabbmat som hamburgare, pasta, pizza, bröd, pommes, ris och annat snask med högt sockerinnehåll. Det är inte bra med sådan snabbmat 
Snabbmat äter vi sällan ändå. Men pasta brukade vi äta. Det får sambon göra själv nu, så äter jag mina grönsaker.
Tänker absolut inte fuska med nått, utan nu kör jag stenhårt på nya kosten.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Låter helbra! Du är nöjd med det du rekommenderats äta och du är dessutom superpepp! Det kommer att gå lysande för dig!

Ja det här kommer gå fint =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Kom och tänka på något som jag tycker är supergott även dagen efter att man lagat maten. ( Vet dock inte hur nyttigt det är. )
Jag brukar göra kycklig i ungen, filér, med lite krydda och soya på. Sen kokta grönsaker till. Super smarrigt. Speciellt dagen efter om man låtit allt legat i samma skål och sugit åt sig av alla olika smaker.
Lycka till med allt. Du verkar väldigt pepp så tror det kommer gå bra för dig. Huvudsaken är att du inte tappar tappar glöden även om vågen står stilla ett tag.
Nu har jag vart på mitt andra läkarbesök och vågen stod på -4kg!
Woho!
det firade jag med att köpa en ny kalender och köra en timmes pass i gymmet =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Heja!! Och Grattis!
Tänkte passa på att uppdatera här igen då jag var och vägde mig igår.
Vågen stod då på -9kg på fyra veckor.
Midjemåttet var förra veckan -3cm.
Tog fler mått när jag kom hem förra veckan och kommer att kolla av dem lite då och då.
Känns jättebra nu och alla mina kläder börjar bli för stora. Flera byxor jag inte kan använda längre.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Grattis!
Tackar! 
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Så duktig du är! Och vad snabbt det går! Heja! 
Tack!
Ja det har gått fort.
Väntar nästan på att det skall stanna av, men det får vi inte hoppas att det gör.
Fortsätter det i samma takt är jag vid min målvikt i februari!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Tänkte slänga in ett inlägg med uppdatering.
Går inte och väger mig varje vecka längre, var inte så hållbart i med att man har jobb att sköta också.
Väger mig istället varannan vecka.
Efter sju veckor stod vågen på -12 kg.
Har inte vögt mig på en vecka, och nästa vägning är om en vecka till.
Kosten funkar utmärkt.
Håller fortfarande på och cyklar 1 mil om dagen och har lagt på 1-1½ timmes gym på fredagar.
Då kör jag 10 min uppvärmning på crosstrainern, 40 min vikter och avslutar med 15 min på crosstrainern och stretchning.
Kroppen börjar kännas helt annorlunda oh alla i min närhet kommenterar dagligen att det syns mycket att jag gått ner.
I like it!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Vad roligt att det går bra för dig :D
…Hej hallå…då är du på rätt väg o det är ju toppen bra,att gå ner så mycke på så kort tid.
Titta va fort du har vänt dig till allt o lite till.
Lycklig du…
Ha det så bra o glöm inte bort att vissa dagar kan vara motiga.
Pepp-pepp

Du gör ett toppen jobb, kör på 

Så himla härligt! Blir faktiskt riktigt avundsjuk! Det är ju lite bra för nu kanske jag också kan komma igång!
Har bara svårt att hitta rätta maten…Men nu får det vara nog med trånga byxor!
Tack för era uppmuntrande komentarer =)
Det ger mig jättemycket skall ni veta.
Var och vägde mig igår igen och nu står vågen på -14.
Fortsätter att gå ner ca 1kg i veckan och det känns ju fint!
Gör jag det i fortsättningen är det 20 veckor kvar tills jag ligger på min idealvikt.
Och måljeansen jag hade, ja dem har jag på mig idag. Varje gång jag tar på mig dem är de lite lösare. =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Imponerande! Tycker att det går superfort!
Fortsatt lycka till!
Ja vem är inte nybörjare?
Själv så ska jag försöka äta efter detta,men mitt problem är om det är så bra att äta så här om man är njurtransplanterad?
Min läkare fattar inte vad jag snackade om när jag berättade om detta.
Blev bara ut och gå och ät som du brukar det är den bästa medtoden!
Visst,men äter hon också kortison som gör en rund???
Less på vara rund,så nu blir det andra bullar!
Nedgången ligger nu på ca 17 kg och har minskat 10 cm runt både midja och lår.
Har fått göra en rensning i garderoben då flertalet pkagg inte lägre passar då de är på tok för stora. Gillar lite baggy stil, men det ser liksom bara löjligt ut med så stort.
Måljeansen jag hade behöver jag nu skärp i.
Får ta och köpa nya kläder i mellandags rean.
Har även lagt in ett extra träningspass i veckan.
Kosten funkar super, älskar mina grönsaker.
Nu inför jul tänker jag smaka på någon enstaka chokladbit och annat gott. Smaka får man, men inte äta ett helt gäng.
Kommer ju ändå ha hållit mig ifrån allt sånt i 14 veckor vid julafton, så nått gott är jag värd.
God jul på er!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
…tjiivans…ta det lite lungnare nu,för det kanse blir lite för fort,att kroppen o knoppen kan samsas
Men trots allt God Jul…o som sakt lite lungnare…
Lycka till pepp-pepp
#29 Varför ska hon ta det lugnare? Hon mår ju bra av det.
Bara till att köra på!
Till trådskaparen; verkligen grattis till att det både gått och går så bra för dig :)
Återigen tack för alla era uppmuntrande kommentarer.
Jag har tagit det i samma takt hela tiden och både knopp och kropp har sammarbetat.
Julen gick bra. Finns ju mycket bra att äta på julbordet om man bara äter mindre av det och hoppar det riktigt snaskiga. Smakade på några små godisbitar och bakade muffins på min födelsedag då några slank ner.
Kände mig lite dum där i några dagar att jag hade fallit för frestelsen, men sedan tänkte jag, vafan! Har skött mig fint i några månader så ett par muffins är väl inte hela världen.
Det var det inte heller, men dessto jobbigare är det att komma tillbaks till att inte röra sötsakerna efter det igen.
Men det har gått bra =)
Resultatet so far: -20kg på lika många veckor.
Midjemått: -14cm
Stussmått: -10cm
Kan ju bara erkänna att det inte är många av mina gamla kläder som sitter snyggt längre.
Sambon har börjat klaga på att jag är hård och knölig.
Jag har hittat både muskler och ben som tidigare inte synts.
Nu när jag gymmar så händer det inte lika mycket på vågen, men i kroppen dessto mer.
Ser framemot framtiden och om några veckor firar jag med en ny tatuering =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Grattis måste jag säga! Riktigt bra och snabb viktminskning ju!
Hej och välkommen hit! Lite sent nu kanske men jag har varit borta från stajten ett tag.
Stort grattis till dina resultat !! :D Bra jobbat!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte att jag kunde slänga in en kommentar igen efter att ha vart borta ett tag härifrån.
Det fortsätter sakta men säkert nedåt.
Resultatet so far ligger på -25 kilo på 29 veckor.
Har funnit mig i att äta på det här sättet och trivs allra bäst med det.
Ska jag vara ärlig har det inte blivit några nya kläder än, men ska till Ullared i helgen och hoppas på att hitta lite där.
Mina gamla kläder som tidigare satt lite väl tajt för min smak är nu nästan för stora, men det funkar så länge.
Tänkte det kunde vara kul med en före och efter bild.
Den ena är ifrån sommaren 2010 och den andra tog jag igår.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#34 Bra jobbat. Jag är som din sambo, "allergisk" mot grönsaker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.