Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1590 ggr
simoner
0

Medveten kring beteendet med mat?

Hej!

Jag har dem senaste 4-5 månaderna kört med LCHF metoden. Mitt syfte var att jag ville lära mig äta på ett sätt som gör att jag känner mig fri och släppa fokus kring mat och vikt.

Det här var något jag valt efter att försökt kontrollera mitt ätande efter så otroligt många förlorade strider mot mig själv. Efter många elaka kamper mot min kropp. Att se mig själv som beroende gjorde att jag kunde släppa dem elaka tankarna om att det är min dåliga självdiciplin som gör att jag inte kunnat klara det innan. Att välja bort sockret för ett friare liv kändes helt klart värt att testa. Om jag skulle klara av det?

Forskning har visat på att vår hjärna bygger upp kartor Man kan inte lära om hjärnan saker. Du lär dig t.ex hur en cykel ser ut. Du kan inte helt plötsligt säga till dig själv att cykeln är en tvapparat. För du lärde dig att det är en cykel. Likadant här. Om du lärt dig det här beteendet ända sedan liten ålder handlar det inte om självdiciplin utan snarare om att lära dig hantera det beteende du lärt dig. Det är dock viktigt att komma ihåg att alla människor har olika "kartor". Många människor har en normal relation till mat.

1.Det började med att ta bort kolhydraterna. Det var jobbigt dem första veckorna innan man hamnar i ketos. Men just då handlade det om att ta bort kolhydraterna. Eftersom jag alltid hetätit så gjorde jag det nu också eftersom jag fick abstinensbesvär. Det var också målet med det första steget. Att lära kroppen att den kommer att få mat.  Det är jobbigt att hetsäta kött och feta produkter. Men man får göra det så ofta man vill nu. När kroppen inte längre tror att den ska svälta så lugnar sig sug och hets kring maten eftersom man nu vet att man kommer få äta. Kom ihåg att det är okej att äta varje gång du är hungrig. Man rasar första tiden i vikt. Men det avstannar en stund.

2. Nu är det dags att skaffa sig ett papper och en penna. Att göra en triggerlista. Vad vill du alltid ta mer av?  Vad triggar dig i ditt överätande? I mitt fall. Alla kolhydrater, inklusive nötter, grädde. Alla dessa produkter ska nu väljas bort. En annan lapp som du ska införskaffa dig är en lista där du skriver ner hur det kändes när det blev för mycket eller inte som du själv planerat. Skriv ner vad som hände och hur det fick dig att känna. Vad du åt för något. Det hjälper till att bli medveten om hur det gick till.  Och att se vilka mönster du vill äta vid. att bli medveten om gamla mönster.

3. Nästa steg blev att skriva ner vad man äter. Inte för att kontrollera hur mycket utan för att bli medveten om vad det är för nånting. Skriva ner om man känner sig hungrig eller sugen. Jätte svårt i början tyckte jag. Jag visste inte vad jag var. Men det kom mer och mer när man börjar bli medveten varje dag. Man känner igen känslan efter ett tag.

4. Nu när jag skrivit ner vad jag äter ska jag tänka på i vilken hastighet jag äter. Kroppen var fortfarande kvar i gamla mönster och jag hetsade i mig maten ganska fort. Kroppen ville fortfarande ha mycket mat eftersom det gick så fort i. Svåraste utmaningen tycker jag. Tugga långsammare och lägga ner besticken minst två gånger under måltiden. Jag behövde efter ett tag inte lika mycket mat. Dock visste jag fortfarande att jag fick äta så mycket jag ville.

5. Nu börjar man förstå att livet handlar inte om mat. Det gör inget om man inte får det bästa och det mesta. Eftersom huvudsyftet är inte maten. Man kan kolla på film utan godis.

Det här har givit mig väldigt mycket. Många människor har åsikter om att LCHF är både dåligt för miljön och farligt. eller att man inte får i sig tillräckligt med vitaminer. Jag vill påpeka att hjärnan fungerar utmräkt med omega3 och fisk och kött innehåller mycket mer näringsrikaingridienser än vad pastan och potatisen eller sockret gör. Du kommer få i dig lite kolhydrater genom sallad och grönsaker. Och tenderar du att blanda fett och kolhydrater är chansen större för blodproppar.  Fettet är viktigt! Det är också svårt att överäta!

Jag fick lära mig att bara ge upp, kampen till att försöka hitta något jag kan äta även inom lschf. som grädde och hallon, jag kan överäta och hetsäta det också. Men då förstod jag också att det handlade inte om produkten. Utan beteendet. Alla har förmodligen inte samma problematik. Men det här har fungerat otroligt bra för mig!