Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 5014 ggr
Rubiin
0

Naturdiet funkar det?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett stort problem! Jag vill gå ner ca. 3 kg men ist. för att gå ner går jag upp! Jag har ett problem med att jag äter otroligt mycket och hela tiden små äter även om jag inte är hungrig. Jag joggar ca, 3 dagar i veckan men som sagt funkar inget. Jag är vegetarian och kan även inte äta låg kolhydrat kost. Jag hade tänkt att testa Naturdiet - pulvermat eller något sådant. Jag vill alltså ersätta någon eller några måltider. Är det en bra idé?

Har ni andra tipps?

Fridaaaa
0

Inte småäta hela tiden, fasta tider när du ska äta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[vaargen]
0

Varför kan du inte äta lågkolhydratskost?

snuz
0

Antar att det är för att det är jättesvårt att få i sig tillräckligt med proteiner och samtidigt bli mätt om man är vegetarian…

Har samma problem, det går, men det är svårt.

[vaargen]
0

Inga problem alls sålänge du inte är vegan, ägg!

Läs gärna Raringens lchf-veg blogg med massa recept.

Rovanja
0

Naturdiet… fungerar men går inte att äta. smakar avlopp…enligt mig. Sen, det stora problemet. Direkt när du slutat, så brukar man vanligtvis gå tillbaka till sina vanliga matvanor. Vilket resulterar i att kilona kommer tillbaka… för det mesta plus något extra. Så har det blivit varje gång för mig och för flera bekanta till mig.

Det bästa är att äta på fasta tider som sagt. Sluta småäta och försöka lägga målen tidigt på dagen. det bästa är att inte efter kl 18  då förbränningen minskar.

- Promenera mera!-

[vaargen]
0

Det är en myt att förbränningen sänkts efter ett visst klockslag(förvisso är vissa mer aktiva på dagarna men de allra flesta är aktivare på vardagarna än helgerna men äter ändå mer fredag->söndag per timma än under vardagarna).

Naturdiet är ingen mirakelkur men om du samtidigt lägger om dina matvanor efter färdig diet så går du bara upp 1-2kg och inte allt du gått ner.

Fridaaaa
0

#6 Man ska inte äta efter kl 6-7 på kvällen för att kroppen går in i "vilofas" då, och då förbränner den inte lika mycket.

[vaargen]
0

Har du några fakta på det eftersom det är i grunden en myt.

Så det är bättre om jag äter en stor pizza med massa cola kl 17.45 än om jag äter den 20 minuter senare?

Om du ska räkna kalorier så ska du räkna minst per dygn helst per vecka för att få koll på det så det spelar ingen roll om du äter winerbrödet till lunch eller kvällsmaten

Från en forskningsrapport i ämnet

"These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.” Obes Res 2005 Dec; 13(12):2072-80.

En annan rapport framhåller att det snarare är bättre att äta på kvällen där deltagarna behållit mer muskelmassa samtidigt som de förlorat lika mycket fett(som de som inte åt lika mycket på kvällen)

"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass.." The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82

Rovanja
0

Dina källor kommer från 1997.

Dags att uppdatera! :)

Då jag själv läser till hälsocoach så lägger jag bedömningen i att faktan jag får till mig är överensstämlig med verkligheten.

Så nej, det är ingen myt. Det är också den huvudsaakliga anledningen till att människor som jobbar natt ska se upp med vad de stoppar i sig för att de lättare har en tendens att lägga på sig. Människan är inget nattdjur. Det är ett av många sätt att visa detta….

[vaargen]
0

Ge mig gärna nyare fakta!

Sen är iallafall för mig 2005 nyare än 1997!

Sen har väl inte jag sagt något om att äta på natten?

Rovanja
0

Du sa ju att det var en myt att förbränningen blir sämre på kvällen… ? Inkluderar inte detta natten?

Fridaaaa
0

#9 Så jag med har läst och hört på många ställen

[vaargen]
0

Du hör att det är skillnad mellan natt och kväll eftersom det är olika ord…

Har du hittat några forskningsrapporter än som stödjer dina uttalanden?

Fridaaaa
0

#13 Efter klockan 6 börjar kroppen att "stänga av" eller vad man ska säga, den förbränner sämre osv. Vem säger att just du har rätt? Jag har hört samma som Ronanja

[vaargen]
0

De forskningsrapporterna som jag citerade säger det.

Vad säger att ni har rätt?

Kl 6(eller menar du kl18?)…spelar det någon roll vilken tidszon man lever i?

Eller om man jobbar skift?

Om jag tränar kl19 förbränner jag mindre kcal då än jag tränade kl16?

Helajna
0

Efter min information så skulle jag bara säga direkt, precis som så många andra gånger.. det är helt individuellt! Så som för de som styrketränar mycket så är det bara bra att äta nån timme eller två innan läggdags för under vila återhämtar sig kroppen enormt vilket tar mycket energi, utan energi i form av mat i kroppen så går den på muskler. 

Vid vältränade muskler drar de energi även i vila och däröfr är det viktigt med mat. I viktminsknins syfte tror jag det mycket beror på tränignssituation. Min kropp började dra mer fett och bygga muskler efter at jag för en tid sedan började ta ett litet mål på kvällen 1-2 timmar innan läggdags OM min kropp tränat hårt och känner sig hungrig.

Kroppen behöver hjälp vid återhämtningen.

Fridaaaa
0

#15 Ja kl 18, det är kl 6 på kvällen eller hur=

Rovanja
0

Tips till Rubiin :

Prova själv våra metoder och bedöm själv!

För eventuella klagomål på min fakta och teorier kan skickas till min inkorg här på iFokus istället. Allmänheten ska inte behöva lyssna på dravvel om att jag behöver en doktorsavhandling om hur förbränningen minskar under vilotimmarna naturligt.

Tack och hej!

Syns i inkorgen för vidare önskad information

Fridaaaa
0

#18 Du får gärna pma mig massa bra info :D

Rovanja
0

#19 har du några frågor så är det bara att hojta :) så hjälper jag dig så gott jag kan… jag är ju trots allt bara under upplärning än så länge ;)

Karmatarerskanise
0

Förbränningen sänks inte helt plötsligt. Allt beror på vad du gör om dagarna, hur du lever ditt liv och VAD du äter.

Så att säga att man inte ska äta efter 18, 19 eller 20 (det råder ju delade meningar om det med) är felaktigt. Tränar man till 21 måste man äta för att kroppen ska må bra. Äter man rätt blir man inte fet.

Men siitter man o glor på TV o äter pizza som nattamat förstår jag att man blir det.

Helajna
0

Ingen ska kritiseras för sina åsikter/kunskaper överhuvudtaget. Men på ett forum måste de kunna disskuteras och ifrågasättas, ställas emot varandra. Är ju trots allt det det är till för :)

Fridaaaa
0

#20 Okej Skrattande

[vaargen]
0

Så du kan kritisera att jag refererar till en avhandling från 1997 men har själv inga fakta du kan referera till?

Blir lite rädd för vad du går för någon utbildning egentligen…

Men jag vill lära mig mer så om du eller någon har fakta som visar annat så tar jag mer än gärna emot det men vi kan iallafall enas att naturdiet smakar pyton :)

Rubiin
0

Tack så mycket för tippsen! Har börjat äta mindre kolhydrater och slutat små äta. har inte vägt mig på  någon vecka pga. att jag har hört att det inte är så bra.. vet inte riktigt varför.

[ErikSvensson]
0

Det Hera skriver (#21) stämmer mycket bra. Folk tenderar att vara mindre aktiva på kvällen = bränner mindre och bör därmed äta mindre. Det har inget med dygnet i sig att göra utan ens beteende vid en viss tidpunkt. T.ex. kan en nattarbetare äta mat just för att deras aktiva dygn är på natten.

JigokuShoujo
0

En liten inflik angående nattarbetares viktuppgång är att de samtdigt försöker leva ett liv på dagen och får rekommendationer att de ska äta precis som om de jobbade dag, och alltså inte äta så mycket när de jobbar natt. Alltså så ska de äta frukost lunch middag och en massa mellanmål dagtid, för att sedan jobba hela natten utan att äta något vilket inte går eftersom du kommer bli hungrig om du är vaken! Och alltså äter du nattetid också. Ekvationen går helt enkelt inte ihop…

För att ta mig själv som exempel så GICK JAG NER i vikt när jag jobbade natt. Helt enkelt för att när folk jobbade så låg jag och sov (9-17) istället för att gå upp vid 12-13 för att äta lunch som många fått inpräntade att de ska göra… Samt att jag såg till att sova ut. Många nattjobbare ser till att gå upp tidigt för att de ska hinna göra saker på dagen innan de ska jobba. Vilket även det gör att man äter mera för att orka hålla sig vaken…

Och så vitt jag vet så går kroppen alltid ner på lågvarv när man vilar. Oavsett tid på på dygnet. Så tar du en siesta på dagen, så kommer din kropp inte kräva mer energi av dig under siestan än under nattsömnen, eller?

Har inget vetenskapligt bevis för detta, men det är min egen upplevelse…