Lite input tack.
Jag har sedan en tid slutat äta godis och fika och sånt. Det enda jag har kvar är Pepsi Max som jag tar några glas om dagen. Men iaf så överdriver jag inte matportionerna utan tar en lagom portion men det resulterar att jag blir hungrig inom två timmar.
Vill inte hålla på och småäta hela tiden men nåt måste jag ju ha i magen eftersom jag är hungrig. Har nästan slutat helt med bröd för det smakar inte lika gott.
Vad kan jag äta till mellanmål för nu äter jag min special som även är min frukostmat och den är inte så näringnyttig. Det är en halv skivad banan, en barnsked sylt, två stora nävar cornflakes ochc sen fyller jag upp med mjölk.
Klarar inte av havregynsgröt och liknande. Är inte så förtjust i yoghurt heller.
Jag äter 5 gånger om dagen men i lagom normala storlekar. Tar aldrig två gånger oavsett hur gått det är. Följer ingen diet utan jag äter utav allt. Har börjat laga mer nyttig mat med grönskaer i och mera från grunden och barnen får ingen skräpmat längre utan vi äter lagad mat.
Det var det där med mellisen som jag undrade över.
Hej! Jag vet inte om jag kommer komma med något bra svar riktigt du får välja själv vad du tycker :P Tänker lite på hur jag själv va förut, åt mer än min kille som är typ 40 cm längre än mig.. tog alltid dubbel portioner och åt tills det kändes som man skulle spy. men hursom helst, bestämde jag mig för att börja äta mindre.. körde på att ha alltid en liten tallrik så det skulle bli rätt storlek, och vänta lite med att ta om. Och om jag va hungrig efteråt så tog jag väl lite till, och så drack jag massa vatten. tror det hela handlar om att, iaf för mig, att magsäcken är rätt stor i början och att den inte är van vid att man börjar äta mindre osv. Tror också det är viktigt att man äter regelbundet, tror iof att du gör det, Men jag försöker köra att äta var 4 timma. Och om jag är hungrig eller så, så käkar jag på morötter och sånt :)
Vet inte riktigt om jag fick ut det jag ville men ja :P
Jag äter enligt detta:
8 Frukost
11:45 Lunch
14 Mellanmål
17 Middag
21 mellanmål
Det är efter lunchen när jag äter lagad mat som jag blir hungrig eftersom jag har en normal portion. Går omkring här hemma och småäter istället för jag har ingen vettigt mellanmål.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Keso är bra mellnmål, i det kan man blanda bär eller grönsaker.
Sallad, eller lite frukt.
Man MÅSTE inte äta när man är hungrig. Vet man att man åt en stor lunch, så räcker det med en frukt till mellanmål.
Numera är dom inte stora så jag tror jag måste ha i mig lite mellis mellan lunch och middag.
Ja, du fick ju fler tips av mig.
Ja det fick jag. Tack!

Angående din frukost så kanske du kan byta ut cornflakesen mot fullkornsflingor? Eller byta mjölken mot fil så du står dig bättre fram till lunch?
Faktiskt så håller jag mig mätt till lunch. 
Finns knappt någon filmjölk att få tag på här på Åland. Det är svenskt och det finns inte i Finland så butikerna får importera från Sverige och kommer en gång i veckan men bara i butikerna i stan vilket jag inte åker till och handlar. Men annars är filmjölk jättegott.
Finns det fullkornscornflakes? Gillar just smaken på cornflakesen. Krispigheten och mums. 
Nej det finns nog inte fullkornscornflakes, utan man får ta till andra flingsorter i stället isåfall.
Jag brukade äta fil, en klick sylt, en halv skivad banan och icas fullkornsflingor när jag bantade för fullt, så jag tycker att det inte alls är något större fel på din frukost
Ibland växlade jag med lite yoghurt och müssli, yoghurtden drygade jag ut med fil också. Tråkigt att det inte finns fil där. Den går inte under något annat namn tro? Jag lyckades till och med få fatt i det när jag bodde i danmark nämligen. 
Vi har filbunke men det är inte samma sak. Sen finns det surmjölk men jag vet inte om det är samma sak för här dricks det som mjölk.
Nja då är det nog inte samma nej.
I danmark heter det ironiskt nog yoghurt, medan yoghurt som vi är vana heter tjockmjölk (översatt till svenska då) om jag inte har vimsat ihop dem. Jag har dock för mig att det var alldeles bakvänt.
Tur att man inte bor i Danmark då. Hehe.
Haha ja, det tog ett tag att vänja om sig 
Har du bott där? Ja det kan du ha gjort eftersom du vet om detta. 
#9 Piimä finns ju i finland, då borde det finnas på Åland. Det är samma som fil.
Ja, jag har bott ute på fyn, i Svendborg. 
Ja piimä är surmjölk men inte riktigt som filmjölken i Sverige. Den finns men inte i alla butiker. Vi har den åländska surmjölken för det mesta. Ålänningarna tar hellre från våra egna mejerier och inte så mycket av det finska.
Okey, jag tycker piimä funkar bra med flingor.
Hur smakar den åländska om du försöker beskriva den :)
Den åländska är lite mera vattnig och mer "sur" än filmjölken.
Vet du, det finns hur mycket filmjölk som hellst i de flesta butiker på Åland, iallafall fasta Åland och speciellt de "större" butikerna.
Exempelvis så finns arlas filmjölk i den butiken där jag jobbar, en av de större vid stadsgränsen, både som naturell och smaksatt.
Och det kommer varor från sverige minst två gånger i veckan, så den är i princip aldrig slut.
Vet inte var du handlar, men jag ville bara berätta 
Jo jag vet att det finns på dom större affärerna inne i stan men inte tänker jag sitta och fara in till stan 35 km bort för ett paket filmjölk när jag har en affär mycket närmare som dock inte har filmjölk.
Okej, vet ju inte var du bor. Men där jag bor, så har vår "bybutik" Hugos filmjölk nästan alla gången jag eller sambon åker dit och köper det.
Så du åker aldrig till de större butikerna och stor/vecko handlar?
Känns ju rätt så dyrt att köpa allt i de mindre butikerna på Åland.
Bensinen brukar jag tycka att man sparar in på att veckohandla.
Men jag vet ju inte, kan ha fel också.
Va har Hugos filmjölk det har jag aldrig sett. Jo det är där jag handlar men jag har totalt missat att det finns där. Nä jag åker inte till stan för att veckohandla. Mannen gör det när han kommer hem från jobbet varannan vecka.
Har inte råd med bensin till stan mer än nödvändigt såsom läkarbesök. Jag har mellan 250 och 300€ i månaden och det skall räcka till bensin och mat för mig och tre barn.
Okej. För mig, speciellt då jag har varit föräldraledig (med den lilla slant som blir över efter räkningar och dylikt) så lönade det sig att åka in till "storstan" och handla en gång i veckan jämfört med att handla på Hugos. Räknade riktigt ut det på vad bilen drar i bensin och jämförde priser.
Sen kompletterade jag under veckan med saker från Hugos, sådant som inte håller hela veckan såsom mjölkprodukter, frukt och grönsaker.
Men om det handlar specifikt om att du önskar filmjölk så säg åt honom att köpa det åt dig varannan vecka iallafall. Svenska mjölkprodukter har faktiskt mycket längre hållbarhetsdatum än vad finska och åländska har.
Och jo, jag brukar hitta filmjölk på Hugos.
Det här med uträkningen om jag ska gå in mer på den så kostar bensinen i nuläget ca 1,68 € och låt oss säga att man kör en riktig bensinslukare till bil som drar 1,2L/ km så blir bensinen t/r på 35 km x 2 (70 km) 14,112 € och det tjänar jag faktiskt in på att veckohandla, speciellt om man tittar på erbjudanden och sådant.
Sen om man kan kombinera det med läkarbesök eller övriga ärenden så är det bara win/win 
Men iallafall så vill jag inte trampa på några tår, alla gör precis hur dom vill och känner för. Min tanke var bara att berätta att det FINNS svensk filmjölk på vår lilla ö. Sen spårade det iväg en aning kanske 
Ett jättebra tipatts som jag tycker är bra när jag blir småhungrig är att dricka massa, gärna citronvatten eller te samt att köra ett litet träningpass så att man får upp pulsen ordentligt, då tappar man matlusten för en tid framöver och behöver inte äta förens det är dags igen :) Gör något kul istället, gör man ngt kul tänker man inte lika lätt att man börjar bli sugen :D (tycker jag)
Annars äter du grönsaker, innehåller ju knappt ngr kalorier jämfört med frukt tex :D Lite sallad med ngr champinjoner är jättegott o själv tycker jag svamp mättar väldigt bra :D
Men sedan tar det ju ett bra tag innan magsäcken krymper ihop så att man står sig längre och inte behöver äta lika mycket varje gång, så är det ju. När man verkligen vant kroppen vid mattider och att det inte kommer ner massa mat på en gång kommer ju magsäcken anpassas efter det :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
när jag är småhungrig knaprar jag på lite gurka,färska champinjoner eller så tar jag en macka(hemmabakat snålt med kalorier) med keso på samt en liten mugg med keso. äter samma till frukost och kvälls mat. middagen ligger på cirka 400 kalorier, sen är jag ute och går 1 timme om dagen. Fungerar toppen :)
kör även på mini majs o sparris.
När jag började mitt projekt att gå ner i vikt hade jag jättesvårt o dra ner på maten, så jag blev så arg på mig själv, så jag svalt mig själv en dag. Ja det är dumt, men så fick jag kontrollen över mig själv.
Kan tillägga med att jag ser till att äta var tredje timme. Vanligtvis några matskedar keso.
Nä då Nea_ det blev inte för mycket det vara bara kul att det finns en annan ålänning att "prata" med. Har själv en törstig bil men nu vet jag inte vad den drar. Tycker det är så tråkigt att fara till stan för att handla. Skall jag till min egen arbetsplats så skall det pratas och frågas osv då jag är sjukskriven/pensionär. Och allt som man handlar blir alldeles för tungt för mig att bära även om man har vagn ända ut till bilen men hemma sen? Men det är nog smartast att handla där men jag tycker inte att det är så mycket billigare där faktiskt. Tidningar läser jag inte så jag har ingen aning om vad det finns för erbjudanden.
Bra tips från er andra. Keso har jag tyvärr svårt med. Det ser inte aptitligt ut och skulle inte ens våga mig att smaka heller. Det ser ut som majonäs med bitar i eller nåt sånt. Har smakat kvark men det är samma sak där. Gillar inte konsistensen eller smaken.
Jag har märkt med mig själv att de gånger jag känner att jag behöver ha någonting att äta mellan måltiderna är när jag är uttråkad.
Gör jag någonting så fungerar det även bra med ätandet.
Annars tror jag på att det vi får i oss till frukost följer med oss resten av dagen.
Det vill säga, även om Du står dig väldigt bra mellan 8.00 till 11.45 då Du äter din Lunch så kan ändå en för liten frukost påverka suget du sedan får på eftermiddagen.
Det jag även förstått med mitt egna ätande är att jag inte riktigt har koll på vad som är "Lagom" portioner.
Ibland äter jag på tok för lite och ibland blir det på tok för mycket.
Just nu följer jag en matsedel som fungerar väldigt bra för mig + att jag går ner i vikt ca 0.5 kg i veckan (utan motion).
Jag äter ganska mycket mat och till att börja med trodde jag att jag skulle gå upp i vikt.
Kolhydratsintag: Motsvarar ca. 4 normalstora potatisar
Proteinintag: 100 - 200 gram.
Fett: Så lite som möjligt men jag har aldrig känt att jag snålar med fettet däremot är jag noga med att använda rätt fett.
Hos mig finns det inget "Margarin" i kylskåpet utan jag använder riktigt smör och bra oljor.
Såser: Jag räknar aldrig såser utan tar max 0.5 dl.
Utöver ovanstående äter jag frukt eller bär, just nu är jag inne på frysta bär tillsammans med Kesella smaksatt med Vanilj (Yammi).
Jag tar även ett knäckebröd mellan måltiderna, mest för att jag aldrig lyckas få i mig kolhydraterna som ska ätas.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
en rejäl klyfta vitkål
en kopp grönt te
Eller äta mer lunch (ännu mer grönsaker inte mer av det andra)
Eller minska på kolhydraterna vid frukost/lunch det får som effekt att man blir mindre hungrig senare.
Promenad (motion reglerar aptiten)
YlvaP är inte längre medlem på iFokus.
Jag har en känsla av att hon kommer tillbaka, det är inte ovanligt att folk lämnar men sen saknar iFokus för mycket :)