Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 4846 ggr
Zuzziquie
0

Början på min viktresa

Känner att det kanske är dags att jag presenterar mig. Har smugit här inne ett ganska bra tag, och har blivit väldigt inspirerad av alla som kämpar så oerhört duktigt! Så, nu har jag tagit mod till mig att skriva om min resa som precis har börjat ta form. 

Så, vem är jag? Jag heter Susanna, är 20 år och bor i Skåne. Har varit överviktig så gott som hela mitt liv, men har aldrig riktigt gjort slag i saken och börjat äta mer hälsosamt eller motionera. Har funderat och kommit på den ena planen mer storslagen än den andra, men har alltid slutat nästan före jag hunnit börja. En anledning till att det har varit så enkelt att sluta är då jag alltid hållt tyst om det, precis som det vore något ytterst pinsamt. 

Tänkte därför göra alldeles precis tvärtom den här gången. Till att börja med så har jag utmanat min mamma (vilket betyder att jag berättat för någon) om vem som går ner mest/minskar i mått mest/blir mest hälsosam. Utöver det så skriver jag om det här samt att jag håller på och startar en blogg där jag tänkte skriva om min resa. Bloggen tänkte jag både för min egen del att det blir enklare att hålla koll och få översikt, samt att jag vet att folk vet vad jag gör och därmed inte lika lätt kan fuska eller sluta.

Isch, kände på mig att det här skulle bli ett långt inlägg, beklagar det. Hur som helst, har tänkt köra 2 veckor med VLCD (påsar) för att därefter sakta gå över till någon kolhydratfattig kost (inte helt säker på vilken än, men funderar på LCHF och se om den fungerar)
VLCD är egentligen inte för att gå ner i vikt, utan för att bryta dåliga vanor och få in tänket att alltid fundera på vad jag stoppar i mig. Sedan är det en bonus att man blir ännu mer motiverad av att se snabbt resultat i början. 

Har givetvis förstått att för att få ett hälsosamt liv så är det inte bara kosten man måste ändra utan även börja motionera, något som jag aldrig gjort ordentligt tidigare (visst har det blivit någongång, men aldrig mer än någongång väldigt sällan, och aldrig särskilt ordentligt heller, så tänkte börja ganska lugnt - kan tex. inte bara bestämma mig för att ut och springa några km). Just nu är det framförallt långsam träning som bränner fett som gäller då hårdträning tydligen inte är att rekommendera i samband med VLCD. Har en del träningredskap hemma och tänkte försöka klara mig med dem. 
Har; träningscyklar, crosstrainer, roddmaskin, hemmagym samt ett nyinförskaffat Wii med Wii Fit+ - som vi får se är något att ha. Utöver det så tänkte jag ta långa promenader när vädret tillåter det (just nu är det mest bara isgata här)

Har en riktigt rejäl övervikt som jag kämpar för att bli av med. Har som mål att gå ner 40kg, har inget direkt tidsbestämt mål, men har var 5:e kilo som delmål. 
Har dock läst här och på andra sidor att vikten inte är det enda så har även tagit en hel hög med mått så jag ska kunna jämföra dem också.

Står som sagt precis i startgroparna på min resa. Började med VLCD den 30:e december och det har gått överraskande bra. Utöver det så har jag försökt promenera /cykla sakta men länge på spinningscykeln eller liknande varje dag. 

Oj, blev väldigt långt. Men försökte skriva "allt" just för att jag mer än gärna tar emot tips och råd om saker jag bör tänka på eller ändra.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

Kan uppdatera att det flyter på bra här, rasade i vikt första tiden. Men efter en vecka med påsarna så började jag äta "vanlig" middag (LCHF) några dagar och därefter även lunch. För att nu äta alla tre målen med "vanlig" mat.

Hade efter två första veckorna gått ner nästan exakt 10kg, vilket jag är väldigt nöjd med, fortsätter även att gå ner om än inte i samma hastighet som tidigare, vilket nog kanske egentligen bara är bra.

Fridaaaa
0

Ska bli spännande att följa, lycka till :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[YlvaP]
0

OJ 10 kg med påsarna. :D Får vi läsa din blogg? Jag är nyfiken. SJälv har jag en blogg om min viktminskning.

Min viktresa…

Zuzziquie
0

#3 Hm, har inte gått särskilt bra, för började skolan för ca 2-3 veckor sedan och sedan dess har jag slarvat lite med maten. Inte att jag har fuskat, för det har jag faktiskt inte en enda gång! Men har ätit alldeles för lite fett och för mycket grönsaker. Vilket har gjort att jag har stått iprincip still i vikt. 

Men bestämde mig nu i helgen för att ta tag i det ordentligt igen, och trots allt jag åt massor både igår och iförrgår (dock väldigt mycket fett) så har jag gått ner :D

Har dock svårt att föröska få tid till att träna nu sen jag började skolan, vet inte riktigt hur eller när jag ska försöka hinna med… =(

Bloggen gick det inte så bra med, men tänkte försöka skriva oftare i den (främst för min egen skull) Så här är länken:

http://nyttigare.blogspot.com/

[Mova]
0

Hej duktiga du! Läste att du började med VLCD som snabbkickstart på din resa! Låter som något jag vill veta mer om, googlade lite på det och det är pulver drinkar? Får man inte äta något annat än att dricka det i 2 veckor? Hur ofta ska man dricka det/ ggr per dag och vilken använde du dig av? För det kan nog sporra en till att gå ner och kämpa med vikten om man kan se resultat så fort, då vill man ju bara fortsätta :) Berätta gärna mer om det eller någon annan som läser detta och vet :) kämpa på! :)

[YlvaP]
0

Följer din blogg nu. Skrattande

Zuzziquie
0

#5 Nej precis, man får inte äta något annat, däremot så ska man dricka väldigt mycket vatten. Jag "åt" så här: 
ca kl. 8-9 (när jag vaknade) 0,5l vatten + ev. en kopp grönt te
kl. 10  1 påse + 0,5l vatten
kl. 13  1 påse + 0,5l vatten
kl. 15.30 1 påse + 0.5l vatten
kl. 18.00 1 påse + 0.5l vatten
kl. 20.00 1 påse + 0.5l vatten

Alltså valde jag att dela upp de 5 påsarna på fem olika tillfällen under dagen, lite jämnt fördelat, med lite kortare tid på em då jag blev hungrigast då.

En del väljer att ta två påsar åt gången och på så sätt få tre mål om dagen, men tror inte att jag hade klarat det, för det första så blev jag proppmätt efter en påse och ett stort glas vatten och för det andra så hade jag nog blivit hungrig igen långt före det var dags för nästa, nu blev jag aldrig särskilt hungrig eftersom det var så kort tid mellan de olika "målen". 

Man kan förresten även dricka kaffe och te, men utöver det så ingenting. 

Det går att variera mellan olika märken - man får bara kolla så att de innehåller lika många kalorier. Men de jag gillade mest var Nutriletts choklad samt Naturdiets choklad. Tyckte att de olika bärsmakerna smakade alldeles för sött och sliskigt (men det är ju kanske bara jag). Fanns även Soppor (Allevo), men jag gillade inte dessa heller särskilt mycket, men man får ju prova sig fram lite :)

Jag klarade som sagt inte av att äta det två veckor ut, men mitt problem var inte att jag ville äta annan mat eller något sånt, mitt problem var att jag blev nästan illamående bara jag tänkte på påsarna och de två sista dagarna jag åt det (tror att det var dag 9-10) så lyckades jag bara få i mig 2-3 påsar istället för de 5 som man ska äta (och då är det ganska allvarligt för man MÅSTE verkligen få i sig alla de där 5 påsarna) Men var inte hungrig överhuvudtaget och fick faktiskt till och med kväljningar när jag försökte dricka min andra under 11:e dagen, och då bestämde jag mig för att börja äta vanlig mat, så började då med att äta vanlig middag (eller ja LCHF) vilket var precis vad jag planerat göra efter 14 dagar, det blev bara lite tidigare. Dagen efter så kändes det lite bättre med påsarna igen så tog 3 stycken som frukost / lunch och sedan vanlig middag igen. Och så höll jag på i tre dagar, sedan la jag till lunch också några dagar för att slutligen även byta till vanlig frukost. 

Får tillägga att det antagligen bara var jag som var fjantig eller något, för min mamma som började samtidigt med pulvret tyckte inte alls att det var något problem, och genomförde de två rena veckorna och sedan dess så äter hon hälften påsar hälften riktig mat och det fungerar bra för henne, men gick inte för mig… 

Men hur som helst så var det iallafall en riktigt bra kickstart, dels att man rasade i vikt och fick upp motivationen till max men sen framförallt att man bröt alla gamla vanor. När jag sedan gick över till LCHF så kändes det som rena lyxan att få äta vanlig mat, goda såser osv, och har överhuvudtaget inte saknat bröd, socker eller liknande. Eller okej, enbart den kvällen när resten av familjen hade beställt pizza och det luktade något otroligt gott, då var jag lite sugen, men har iallafall aldrig tjuvat något. Och det är jag otroligt nöjd med eftersom jag sedan tidigare haft väldigt dålig pli på mig själv när det gällt sånt.

Kan förresten även tillägga att jag gick inte upp ett gram efter att gått över till "vanlig mat" igen :)

Oj, så långt det blev hehe, förstår om du kanske somnar före du kommit till hälften ;)

#6 Naw, nu blev jag inspirerad till att vara lite duktigare på att uppdatera :)

[YlvaP]
0

Även om du inte följde alla dom 14 dagarna som man skulle så lyckades du iaf med 10 dagar och det är bra det med.

Zuzziquie
0

#8 Jo, det ju visserligen sant, samt att jag ändå uppnådde mitt mål med att bryta gamla dåliga vanor…

[Mova]
0

Tack för att du svarade! låter som något jag vill testa :) Just för att bryta vanor och sötsug samt att det händer något fort. Nutrilet som du drack, är det den där papperskartongen i vanligmataffär typ vit/grön logga?

Zuzziquie
0

#10 Japp, det är de grön/vita sakerna in vanliga mataffärer, Naturdiet säljs också i vanliga affärer (båda finns bland annat på ÖB, där de var billigast - i affärerna häromkring iallafall)

Zuzziquie
0

Vägde idag under 110kg! Överlycklig! :D

Zuzziquie
0

Kan ju uppdatera min gamla tråd här med att jag sedan jag började den 30 december har gått ner lite drygt 20kg sedan dess! :)

Har kört på LCHF så gott som hela tiden sedan jag slutade med påsarna första gången. Tycker att det fungerar jättebra och det känns inte alls som att man "bantar" eller går hungrig, helt enkelt jättenöjd :)