Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4012 ggr
AnneN
0

Annes viktminskning

Hej!

Jag har i många år nu kämpat med min övervikt som jag fått av flera orsaker, bla så är jag sockerberoende, tröstätare och har låg ämnesomsättning.
Har i ca 8 år bråkat med läkare om att få hjälp med att få ordning på ämnesomsättningen men först nu i år har jag fått den hjälp jag behöver. Äter nu levaxin och fick remiss till en dietist som jag var hos för ca 1½ vecka sedan (20/2-08).
Nu så försöker jag så gott jag kan att äta enligt tallriksmodellen och med sådana varor som dietisten rekomenderade.
Jag har nu på 1½ vecka gått ner ca 1,5kg, innan vägde jag 110,4kg och nu väger jag "bara" 108,9kg.
För första gången på över 1 år så har jag gått ner i vikt istället för att konstant gå upp några kg/vecka =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lorita
0

Grattis, om du innan gått upp ett kilo i veckan så är din viktminskning nu ju 2 Kg i veckan. Det tempot kan du nog inte hålla hela tiden men vilken skön början Skrattande

Jag håller också på att kämpa med mina sista kilon orsakade av cortison. Sjukvården lovade mig hjälp om jag gick upp men när kilorna väl var där så var det inget med den hjälpen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnneN
0

Har gått upp 4hekto nu men så har jag inte rört mig så mkt och slarvat lite med maten då jag varit sjuk.

109,3kg

_**/Mvh Anne

Annelie
0

Grattis Anne!

Om du gör som du tänker TALLRIKSMODELLEN samt 2-3 liter vatten per dag så kommer du gå ned. MOTIONEN är viktig men INTE i början! Jag har gått ner 26 kg på 6 månader utan motion men med TALLRIKSMODELLEN & 3 liter vatten.

Just nu är jag inne i en platå, men sådana måste man ta också utan att deppa ihop och gå tillbaka i gamla vanor och gå upp igen.

Kämpa på!

Lorita
0

Jag har just konstaterat att jag tränar för mycket för att gå ner…..så nu är vågen ett minne blott. Jag har nämligen vägt och mätt mig reglebundet dom senaste veckorna och vågen har bara röt sig marginellt ner men midjan har minskat ca 7 cm = 1,5 cm i veckan. Jag är altså smalare men väger lika mycket 10 cm till och sen är jag nöjd Skrattande

Cerrolyn
0

Grattis Anne :D

Jag skulle vilja påstå att det är viktigt att röra sig om man vill gå ner i vikt. Jag vet att om jag bara rör mig mer så skulle min vikt rasa, jag dricker minst 3 l vatten om dagen och äter inte så mycket (tallriksmodellen) men på vågen står jag still och måttbandet också.

Grattis till dig också.

**MVH Cerrolyn

Annelie
0

Hej!

Ja jag håller med om att det är viktigt att röra sig, men när man har haft 60 kg övervikt är det viktigast att ta ett steg i taget.
Jag har valt kosten, sedan har jag börjat rasa, jag rör mig mer nu än jag gjort tidigare, men jag tränar inte ännu.
Jag vill komma ner lite till innan jag tränar en massa, för min kropp tar bara stryk just nu om jag börjar med träning också då jag fortfarande är kraftigt överviktig.
Jag har börjat med en träning som är skonsam, det är vattengympa, vilket jag rekommenderar varmt.

Det största felet de flesta gör är att de äter för lite, det var mitt stora problem innan jag fick stöd i min viktminskning, jag åt för lite och när jag väl åt valde jag "fel" sorts mat.
Nu äter jag massor av rätt mat och rasar.Glad

Hur går det för dig 5#?

Lycka till allihopa, det kommer gå lättare nu när våren kommit.

AnneN
0

Chockad!!!! Jag har slarvat jätte mkt med maten, ätit en massa slisk och ändå gått ner i vikt!!!!

Väger nu 108,5kg BMI ca 39,4

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Ett rejält bakslag, har gått upp till 110.3 kg =( Men nu ska jag ta nya tag och försöka skärpa mig med vad jag äter.

_**/Mvh Anne

Lorita
0

jag väger väldigt olika beroende på veckodag (jag har just köpt en ny våg) däremot fett procenten är de samma, eller om man ser det så här går den ner/upp så gör den det mer konstant.

För mig som tränar så säger fettprocenten mer, för vågen säger att jag väger för mycket i kilo men fettprocenten är lite hög men inom det normala för en kvinna i min ålder Skrattande Anne_N har du möjlighet att testa fettprocenten istället för vikten?

AnneN
0

Har bara en vanlig våg som inte räknar fettprocent så tyvärr har jag inte den möjligheten

_**/Mvh Anne

Lorita
0

Då bör du ha en fast vägtid i veckan och däremellan låsa in vågen. Allt annat gör att man mister ton på sin förmåga att lyckas gå ner……..du har tid på dig. Söndagmorgon är min referens dag

AnneN
0

Försöker hålla fredag morgon men jag har ju förmågan att glömma så då tar jag fram vågen då jag kommer ihåg, men absolut inte mer än max 1 dag/vecka

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Jag väger mig en gång om dagen för att hålla koll på vilken mat jag inte bör äta och vilken som jag går ner mest på.

AnneN
0

Idag väger jag 108,2kg och har ett BMI på 39.3 =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Wiiiiieeee… jag väger idag 107,6 kg och har ett BMI på 39 =)

_**/Mvh Anne

Lorita
0

GRATTIS Skrattande härligt när det går åt rätt håll-

den 1/6 ska jag väga min fett % jag tänker inte ställa mig på vågen innan, jag hoppas att %:en har minskat, jag skulle vilja gå ner 4-8 kg men bara fett så kräsen är jag Generad

AnneN
0

#16 tack =) Jo det är riktigt skoj att se att vågen äntligen har börjat gå åt rätt håll även om det går sakta =)

Lycka till med din viktminskning =)

_**/Mvh Anne

Lorita
0

#17 det ska gå sakta, det är då man tappar fett inte vatten eller muskler. Hoppas vågen fortsätter ner på ett positivt sätt för dig nu Skrattande

AnneN
0

Nu har jag slarvat igen =/ 108,1kg, BMI 39,2

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Wiiiiieeeee 106,8kg väger jag idag =) BMI 38,8

Shortsen som jag inte fick på mig för 2 veckor sedan har jag på mig idag =) Visst de sitter lite tajt men vad gör väl det? =)

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Grattis :)

AnneN
0

#21 Tack =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Har haft ett rejält återfall i mitt överätande så nu väger jag 108.1 kg och har BMI 39,2

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Hur går det nu då?

AnneN
0

Har glömt ställa mig på vågen… Ska försöka komma ihåg det imorrnbitti

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Jag hejjar på dig med :D

AnneN
0

Oj det går fortfarande åt fel håll =( 108,6kg idag

_**/Mvh Anne

Lorita
0

#27 jag tror det första man ska göra är att hitta en kost där man står still, sen minska/förändra lite i taget. Det måste ta tid Flört

AnneN
0

#28 jo det som fungerat bäst för mej hittills är tallriksmodellen med vissa strikta regler om en del för kolhydratrika saker som triggar mitt sötsug + att jag behöver motionera/träna mer. Men då man som jag är tvångsmässig överätare så hjälper det inte bara att ändra kosten och motionen utan även det mesta i livet för att klara av att hålla sig ifrån att överäta och mota bort tvångstankarna om allt ätbart.

_**/Mvh Anne

Lorita
0

#29 det är viktigt att tillåta sig äta, svält gör ingen smal inte ens glad. Om man tillåter allt utom tomma kalorier, så har man kommit långt. Tomma kalorier, det är just det som brukar över ätas, som bullar/vitt bröd, godis chips ostbågar mm

Hungrig suggen, vad sägs om ett grovt bröd med pillrade räkor ägg och lite majonäs för smaken skull, den kan vara jättestor om det ska bli lika många kalorier som en påse segtgodis.

Det är inte mängden som avgör utan antalet tomma kalorier, den största boven är det raffinerade sockret = socker utan fibrer. Men är du sugen byt och välj Flört glöm bara inte att tillåta dig äta Skrattande

AnneN
0

#30 tack =) jag svälter mig inte utan jag följer mycket strikt den matplan som jag gjort upp tillsamans med en dietist. Jag har tyvärr inte den möjligheten att tillåta mig att äta något utöver det matplanen säger att jag ska äta för då faller jag direkt in i överätandet. Det finns vissa födoämnen som tex socker, vittbröd odyl som jag triggar extra på men det är tyvärr inte så att jag bara överäter dessa saker utan jag överäter allt jag kommer åt oavsett om det är socker (i renform), kakor, godis, smör, grädde, kött, fisk, tomater, frukt, mm.
Så i dagsläget så kämpar jag för att hålla matplanen jag har, jag rör mig mer, går på OA-möten varje vecka, pratar med min OA-sponsor som hjälper mig att arbeta med 12-stegs programmet.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Du kommer klara det Anne :)

AnneN
0

#32 tack =) Självklart kommer jag att klara det =) Det är bara en tidsfråga innan jag når mitt mål =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

wow nu har det börjat gå åt rätt håll igen =) 106,8kg väger jag idag och mitt BMI är 38,8

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

Grattis! :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Tack =) det känns så oerhört kul att vågen går åt rätt håll igen =)

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Grattis :)

Ylva-Li
0

Visst är det skönt. :)
Jag har stått still mer eller mindre de senaste 4 månaderna.. Tror jag växlar på ett kilo hit och dit.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Det fortsätter gå åt rätt håll =) Idag väger jag 106,5kg BMI 38.6

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Bra :)

Ylva-Li
0

Tjoho!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Usch fy och blä!!!! Jag ställde mig på vågen nyss… 109,3kg =( Jag måste verkligen börja om att väga allt jag stoppar i mig!

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

*kramar* Ibland går det upp och ner.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Jo, men jag tror ite jag har vuxit så mycket i omfång ändå för byxorna känns inte trånga… Tränar ju på gym så det kan nog vara både lite fett och lite muskler, men ska försöka komma ihåg att mäta samtidigt som jag väger mig…

Vart är det man ska mäta? förutom runt midjan… Är det typ höfter, lår, överarmar, byst?

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
0

jag skulle mäta, överarmar, lår, midja. Det är väl där det visar mest tror jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Angelclaw
0

Jag hejjar på och håller tummarna Anne! Du vet var jag finns om du vill ha pepp :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

AnneN
0

#45 tack =)

#46 jepp jag vet vart du finns =) Och du vet vart du hittar mig med =)

_**/Mvh Anne

Angelclaw
0

#47 Jajjemen :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Hoppfull
0

Vad duktig du är Anne!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnneN
0

#49 tack, men vet inte om jag kan säga att jag är duktig då jag gått upp i vikt istället för ner… Men jag ska skärpa mig.

_**/Mvh Anne

anaprincess
0

#45 det är svårt att måta lår :/ eftersom man måste mäta på samma ställe för att veta om man går åt rätt håll.

AnneN
0

Ojojoj, det var extremt längesedan jag skrev något i denna tråd… men nu ska jag uppdatera er lite om hur det går för mig iallafall.

Jag gick upp till 115kg!

Måndagen den 10/8-09 vägde jag 114,6kg nu en vecka senare så har jag gått ner till 110,9kg! Glad

Jag försöker ta en promenad varje dag och jag är medlem på matdagboken.se där jag skriver upp allt jag äter och då får antalet kalorier uträknat så jag slipper sitta och räkna ut det helt själv. Äter max 1500kcal/dag precis som min dietist sagt att jag ska och följer även hennes kostråd.

Inte alla som får en glad överraskning då de ställer sig på vågen en måndagmorgon Skrattande

_**/Mvh Anne

IaMiaMaria
0

Vad roligt, Grattis =)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

AnneN
0

#53 tack Glad

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Dags för vägning igen då jag kliver upp imorrn… hoppas att det fortsatt gå åt rätt håll

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Oj glömde visst uppdatera förra veckan Skäms Förra måndagen så vägde jag 111,9 kg (hade haft en dålig matvecka).

Idag väger jag 111,1 kg så det har gått åt rätt håll igen Glad

_**/Mvh Anne

Cerrolyn
0

Allt - är +Flört

Jag tycker du är duktig.

**MVH Cerrolyn

AnneN
0

#57 ja så länge det går åt rätt håll så vinner jag Glad

_**/Mvh Anne

flisan708
0

Hej Anne!!!

Tycker du verkar jättedukig som kämpar på. Vet av personliga erfarenheter att det inte är lätt. Lite nyfiken, hur lång är du? Har du ett aktivt eller sittande yrke? Har du funderat på att testa någon annan metod än den du kör nu. Själv gick jag ner 30 kg med Camebridge kuren, det blev min hjälp. Har dock några kilo kvar till min målvikt. Men är evigt glad att jag vågade testa den fast jag var lite tveksam från början, men kände att jag måste våga testa. Men alla måste vi göra det som känns bäst för oss själva. Tror även att man måste vara i rätt fas i sitt liv för att orka ta i tu med det. Det är en "resa" i sig själv där man måste omprogramera sig för att få kontroll över vad som man gjort/ tänkt fel. Vilken relation har du till mat? Hur ser din omgivning ut, har du vänner och familj som stöttar dig? Mycket sitter i skallen, får ibland små återfall då jag tänker fel, men jag skulle aldrig våga släppa iväg kilona igen. För jag vill inte göra denna resa igen, det är nu min morot. Nu under min semester har jag vågat lämnat bort mina gamla kläder, har haft kvar allt i två år. Hoppas det är ok att jag delat med mig av mina erfarenheter, kanske kan det hjälpa. Tycker detta forum är bra och det ska bli kul att följa dig.

Önskar dig all lycka!!!!

Lisa

flisan708
0

Hej igen!!! Såg att du har problem med sköldkörteln, missade det. Förlåt, vad säger din dietist nu jämfört med tidigare, vad är hennes rekomendationer. Vad får du för hjälp idag? Lisa

AnneN
0

#59 Jag är ca 166-167cm lång.

Är arbetslös en stund till sedan ska jag börja som telefonförsäljare vilket innebär att sitta hela dagarna.

Jag har testat många olika bantningskurer men alla har slutat med att jag överätit igen, jag är tvångsmässig överätare/matmissbrukare, den enda metod som hittills hållt mer än max 2 veckor är denna kost som jag har nu och detta är dessutom den enda kost som gör att jag har ett jämnare humör, alla andra jag testat har gjort att mitt humör lekt berg och dal bana.

Jag har sambo och vänner som stöttar mig och jag går i ett 12-stegsprogram.

Har inte vart hos dietist på ca 1 år, men får se om läkaren skickar mig dit igen. Nu är iallafall min dos av levaxin äntligen rätt så min ämnesomsättning är stabil.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Hann inte skriva här igår, men igår på morgonen vägde jag 110,6kg så -0,5kg på en vecka Glad

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Dagens vikt är 109,6kg så -1kg på 1 vecka Glad vilket även betyder att jag uppnått mitt första delmål som var att väga under 110kg Skrattande

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Idag väger jag 109,0 kg trots att jag varit lat och lite slarvig ett par veckor, men ändå försökt hålla lagom många kalorier Glad

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Dagens vikt är 108,1 kg vilket betyder att jag lyckats gå ner 6,9 kg sedan början/mitten av augusti Glad *stolt*

_**/Mvh Anne

shintaida
0

Grattis till Dig! *klappar händerna* Skrattande

AnneN
0

#66 Tack Glad

_**/Mvh Anne

wanna-be-thin
0

detta går ju på rätt håll, det låter super! :D

AnneN
0

Hoppsan är verkligen länge sedan jag uppdaterade min tråd här…

Efter sista uppdateringen gick det inte alls bra, följde dietistens råd till punkt och pricka men viktminskningen försvann och jag gick istället upp några kilo igen Rynkar på näsan

Nu det senaste halvåret så har jag även blivit glutenintollerant och tänkte då att det får bära eller brista och la om min kost helt och hållet från diatistens tallriksmodell med fettsnål mat och massa kolhydrater till att istället äta massor med fett och nästan inga kolhydrater alls = LCHF.

På ca 1 månad har jag nu tappat ca 5,2 kg och flera cm i midjan Skrattande Jag har fått bättre i magen, lederna bråkar inte alls lika mycket och min hud är friskare än någonsin!

Har i ca 3 års tid läst på en hel del då och då om LCHF, läst massa nya forskningsrön om hur mättat (animaliskt) fett påverkar hälsan, hur lågt/högt intag av kolhydrater oavsett snabba/långsamma påverkar kroppen både kortsiktigt och långsiktigt. Hur jag ska äta för att få i mig de näringsämnen kroppen behöver för att må så bra som möjligt och en massa annat och kan i dagsläget säga att jag aldrig mer kommer att äta fettsnålt och kolhydratrikt för det är rena giftet för kroppen!

Trots en del fuskande så har det gått riktigt bra med viktminskningen denna vecka Glad(fusk = någon kaka, lite godis, lite potatisgratäng).

Startvikt: 111,7 kg i slutet av april 2011

Dagens vikt: 106,5 kg (-0,9 kg på 1 vecka) Glad

Dagens mått:
Midja - 117 (-3 cm)
Höft - 132 cm (-2 cm)
Lår - 71 cm (+1 cm)
Överarmar - 39 cm
Byst - Över/under = 113 cm/95 cm

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Jättebra resultat Anne :D Bra jobbat!

AnneN
0

Tack Hera Skrattande Fast det känns inte som jag jobbat speciellt hårt eftersom jag alltid älskat att äta fet mat, så det jag gör är egentligen äta allt det där goda som dietisten säger att man inte ska äta Tungan ute

Äter då jag är hungrig, bland 1 gång ibland 4 gånger per dag och äter tills jag är mätt och ändå går ner i vikt. Det har jag aldrig kunnat med någon annan diet/kost då har jag ätit den rekommenderade mängden vid rekommenderade tider på dygnet och konstant varit hungrig för att maten inte varit tillräcklig för att göra mig mätt.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

#71 Visst är det häftigt, äta fett, bli mätt och gå ner i vikt :P
Jag äter inte så extremt mycket fett, men är inte heller rädd för det. HAr tagit bort de flesta kolhydrater.

Du får gå tillbaka till dietisten sen när du gått ner mer, och berätta att fettet gjorde det :P

AnneN
0

#72 Haha, ja jag tror nästan jag ska ta och göra det Oskyldig

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Tungan ute