Viktminskning i månaden?
Jag har nu på det enklaste sättet möjligt kickstartat igång en viktminskning. Ökad motion, minskat kalori-intag! På en månad har jag gått ner 7 kg. Det är mer än jag hade väntat mig att genom så enkla medel kunnat uppnå. Mitt mål är långsiktigt att gå ner 20 kg till men det får ta den tid det tar. Jag förstår att det inte kommer att hålla i sig i denna takten, även om jag fortsätter likadant med kost och motion.
Men hur mycket ska man egentligen satsa på att gå ner i månaden? Vad är rekommenderat? Jag har sett allt från 0.5 kg/vecka till 3 kg/vecka (dvs 4 kg/månad till 12 kg/månad). Någon här som har någon åsikt eller hört/läst något annat?
Jag funderar mycket på de som går såna här extrema dieter på ex Extravaganza, de förlorar väl mer än så per månad? Hur länge är det egentligen hälsosamt att hålla på så? Hur mycket vikt är egentligen det bästa för kroppen att gå ner i månaden?
För att huden och kroppen ska hänga med är 0,5-1kg i veckan bra. Det är vad man brukar gå ned vid en kostomställning och då man rör på sig.
Det är också lättare för hjärnan att hänga med vid en sådan viktnedgång. Går man ner för mycket på kort ti kan det bli svårt att acceptera förändringen.
#1 Jag förstår inte hur jag kan ha gått ner 7 kilo på en månad för jag tycker inte jag gjort något som direkt känns som en stor förändring. Men om man väger mer, går man inte mer ner snabbare i början för att sen liksom plana ut i viktkurvan? Jag tycker ju att jag numera har en normal kost och motion till skillnad från förut, och därför vill jag ju inte börja äta mer igen.
#2 Ja, man brukar gå ner mest i början, och visst brukar man gå ner mer som överviktig än någon som bara har något kilos övervikt.. Mycket vatten som släpper och så.
Och vissa har ju sådan tur att de går ner väldigt mycket hela tiden, och tränar man under tiden så kan huden hänga med också. Men om man äter normalt och rör sig normalt brukar det plana ut så man inte går ner överdrivet mycket per vecka.
#3 Det är ju skönt att veta. Jag tror ju det blivit en sån kickstart för mig just för att kroppen ställer om sig från för mycket mat/för lite motion till lagom mängd mat/ökad motion.