Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 6278 ggr
Humsi
0

Naturdiet, Nutrilett samt Allévo

Hej min diet jag skrev om för någon vecka sedan med gröt och proteindrinkar blev katastrof. Det kändes inte kul, gott eller motiverande på något sätt så jag gjorde en totalomvänding.

Numera är det måltidsersättning som gäller. Och det känns hur bra som helst faktiskt, vilket jag inte trodde.

Jag äter inga sådana drinkar man blandar själv utan bara sådana med sugrör samt bars. Jag blandar friskt mellan Allévo, Naturdiet samt Nutrilett och har hittat mina favoriter!

Har än så länge levt på detta sedan i måndags och det känns helt ok. De dagar jag är mer hungrig äter jag en skål makaroner, eller en grovmacka eller som i förrgår, en laxfilé med sallad. Jag brukar hamna på cirka 1000 kcal dagligen.

Hade gått ner ett kilo igår sedan måndags när jag vägde mig. Vägde mig mest för att se om det märktes någon skillnad alls, plus att jag var hungrig och behövde en skjuts i baken så jag inte skulle ge upp. Nu sitter jag i allafall och sörplar på min lunch - en Nutrilett Hunger Control Rich Chocolate :)

Hade inte direkt någon fråga eller så, tänkte mer om någon hade någon direkt respons eller åsikter eller om ni kanske har några favoritsmaker att tipsa om så jag inte tröttnar av ren leda på de smaker jag köper nu.

Hoppas ni har en härlig fredag!

Sofia

Åsa S
0

1000kalorier?? Är du medveten om att du ställer om kroppen på svält så ämnesomsättningen sjunker så att du när du börjar äta riktig mat extra lätt går upp de kilona du tappat + några till? Sk jojobantningseffekt. Bättre äta mera och röra på dig rejält så ämnesomsättningen ökar då kan man äta mera utan att gå upp i vikt.

Zadeira
0

Jag är uppriktigt imponerad av dem som klarar av att ersätta sin mat med sånt där istället. I min mun smakar det bara blä, och jag går hungrig eftersom jag inte får tillfredsställt mitt tuggmotstånd och smaken av riktig, hederlig mat. Jag har provat både färdigblandade och sånt pulver man blandar själv, men tycker det är äckligt. Barsen har jag inte provat, men skulle ju bli tokig av att ersätta min mat med något som smakar choklad var dag Flört

Jag håller mig istället till 1500 kalorier om dagen med riktig, god mat. Gått ner 7 kg på 4 veckor. Det är jag otroligt nöjd med.

Humsi
0

# 1 Jag är medveten om att detta inte är det bästa sättet att viktminska men just nu gör jag det för att jag vill gå ner i vikt snabbt som attan, det sticker jag inte under stol med. Grejen är den att jag har inte svårt att hålla vikten. Jag är en hejare på det då jag legat på 84-86 i två år nu. Innan dess höll jag vikten på 72-74 i två år efter en viktminskning på 11 kilo med viktväktarna.

Anledningen till att jag gick upp så många kilon för två år sen trots att dem hållt sig borta i två år innan dess var för att jag träffade min pojkvän och vi började mysäta och ha oss. Jag gick dock upp dessa kilon skrämmande fort och de har sedan suttit här på mig utan att blir fler eller färre. Så nog förstår jag att det finns bättre sätt, men just nu vill jag bara slänga dem ifrån mig! Respekterar förstås din förfäran och är fullt medveten om vad jag sysslar med, så kan väl på inget sätt rekommendera det, för det vore fel. Men det är ett aktivt val från min sida!

# 2 Ja nog är det svårt allt, men eftersom jag gillar choklad måttligt så är det helt okej att äta chokladbars och dricka chokladdricka då jag gillar smaken men inte älskar det så mycket att det triggar begär efter den "äkta varan" så att säga. Din metod låter hur god som helst :) Hoppas det går bra för dig och du ska absolut vara nöjd med den minskningen! Grattis :)

/Sofia

Zadeira
0

#3. Jag är faktiskt sugen på att prova nån chokladbar för att kunna ersätta någon måltid ibland, men har inte kommit till skott än.

Jag hoppas det går bra för dig! Lycka till!

SusannaP
3

Jag håller på med vlcd-kur jag också, men kör på pulvret man blandar och dricker. Jag har en åsikt som du kanske är intresserad av att höra, vad vet jag, here it comes:

om man kör på vlcd-kur ska man hålla sig mellan 500-800kcal/dag(99,9%säker på det). grejen med dessa kurer är att man ska komma in i ketosfasen, vilket innebär att glykogendepåerna/förråden töms i kroppen, för att kroppen istället ska förbränna fettet som i sin tur bildar ketoner som används som bränsle för ex. hjärnan. man märker av att man kommit in i denna ketosfas genom att andedräkten smakar typ aceton(detta för att kroppen blir sur, OBS INTE FARLIGT I DESSA MÄNGDER). denna ketosfas gör så att mer vätska släpper, som i vanliga fall finns bundet till glykogenet(glukoset/sockret/kolhydraterna).

sen tror jag inte att det är något vidare bra att äta en massa kolhydrater, så som makaroner eller bröd i samband med denna diet, då åtminstone jag tycker att vlcd bättre kombineras med LCHF, alltså äta mindre kolhydrater, mer protein+fett.

Feel free att kritisera det jag skriver, det är så jag förstått det iallafall :)