Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1840 ggr
Enetra
0

Vad gör jag för fel?

Hej på er.

Har vart medlem på den här sajten ett tag nu men inte vart direkt aktiv i annat än läsande. Nu behöver jag dock lite tips och idéer för jag vet inte vad tusan jag gör för fel.

Försöker gå ner i vikt. Väger idag 74kg och är 170cm lång. Lyckades förra året både nå och passera min målvikt på 68kg. Var nere på 62 som lägst och trivdes hur bra som helst med mig själv.

Efter det har min vikt långsamt och stadigt krupit uppåt. jag har visserligen ätit lite mindre bra en tid under hösten men den biten har jag rätat till nu. I motionsväg så är jag ute och joggar 3km minst tre gånger i veckan och sen är jag ute och går prommenader med min hund. Har inte heller ett stillasittande jobb då jag jobbar som fritidspedagog och spenderar dagarna på jobbet tillsammans med en hel klass sexåringar.

Har ni några tips/idéer/tankar? Jag börjar tappa allt vad motivation heter för som det är nu måsr jag inte bra med min vikt. Börjar till och med bli för stor för alla mina kläder och vill inte behöva gå och köpa större storlekar nu för det är inte åt det hållet jag vill gå.

Ylva-Li
0

Hur länge har du motionerat och ätit bättre?
Tycker det låter bra, det du gör. Så vikten borde plana ut snart och rätta till sig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

jag käkat bra och tränat sen strax innan jul ungefär..men vikten har trotts det krupti i snigeltakt stadigt uppåt. Började med kortare löprundor oftare då och har ökat längde efter hand.

Ylva-Li
0

Hm. hur ser en typisk dag ut matmässigt?
Nånstans måste det ju vara knas, för det borde ju gå ner.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

frukost brukar bestå av antingen yoghurt eller filmjölk med lite knäckebröd i.

lunch äter jag på jobbet så det är vanlig skolmat…blir halva tallriken med sallad och grönsaker då också.

middag blir vanlig husmanskost.

sen blir det ofta en macka när jag kommer hem från kobbet och en eller två fruker under dagen.

skulle väll kunna dra ner på mängden pasta och sånt som jag äter i veckan men samtidigt är det här samma typ av mat som jag åt när jag gick ner från 87 till 62 förut.

har funderat igenom om det finns nått som är annorlunda nu mot då och det enda jag kan komma på är att jag numera äter p-piller och det gjorde jag inte då. Kan dom påverka så pass mycket?

Ylva-Li
0

Jag tycker inte att p-piller ska göra sånt stor skillnad att du aktivt går upp när du äter bra och motionerar.
Kanske värt att ta upp det med en läkare?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

ser dock ingen annan skillnad i vad jag gjorde när jag gick ner mot nu när jag gått upp förutom just det..och att jag springer mer nu men det borde ju snarare ge positiva resultat och inte tvärt om.

tror dock du har en poäng i det där med att fråga en läkare.

Ylva-Li
0

Nej det är ju det jag tycker. =/ Att du borde gå ner och inte upp, med det du gör just nu.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

TjockaBerta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varje gång jag har börjat med p-piller har jag gått upp 10 kg.

>>>Malum domesticum<<<

Enetra
0

då kan det ju vara dom alltså. när jag tänker efter så var det i samma veva som jag slutade med mina förra gången som jag började gå ner i vikt. hm kanske värt att försöka diskutera med en läkare eller liknande om det kan va dom som spökar.

TjockaBerta
0

Tyvärr kan det vara så. För mig funkade det inte med piller oavsett märke fast läkaren lovade att det inte skulle bli biverkningar. Jag är känslig för all slags mediciner.

>>>Malum domesticum<<<

Enetra
0

Beror det på pillerna så får det nog bli slut på dom. Det är inte värt all den här extra vikten.

Enetra
0

pojkvännen tyckte att jag ville ha resultat för snabbt och att jag borde vänta och se ett tag till. men jag tycker att jag borde se nått positivt (ner i vikt eller mindre runt midjan) efter regelbundet joggande i tre månader om än så litet resultat.

Ylva-Li
0

Ja alltså, 3 månader tycker inte jag är för snabbt. Iaf något resultat, förutom upp! 
Många brukar ju kunna börja klaga efter nån vecka, och det är ju för snabbt, men 3 månader.. nej. Då borde du ha kunnat sett resultat.
Så du ser inget när du mäter heller?
Ta upp min din läkare det här med p-pillrena också kanske. Det låter ju inte helt rätt det här.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

Nej det är exakt därför jag börjar misströsta lite och fundera över vad tusan jag gör för fel. Tre månader och inte minsta ner varken i vikt eller midjemått. Båda två har krupit uppåt. Långsamt förvisso men fortfarande uppåt.

Jo jag tror att det är dax att prata med någon och försöka luska ut vad det beror på för nått är ju uppenbarligen inte som det ska och p-pillren har ju ställt till det för mig förut nrä det gäller att gå ner i vikt. Eller ja, varje gång jag slutat har vikten droppat.

Ylva-Li
0

Oj, ja då låter det ju lite som att det kan vara p-pillrena. Ta upp det med doktor eller barnmorska!
*håller tummar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

ska förska fixa en tid den här veckan som kommer eller nästa…bblir galen på det här snart. Man tappar ju allt vad motivation heter om vi säger så.

Enetra
0

Tror inte att någon är direkt intresserad av att veta det här men jag ska gå och prata med en barnmorska om mina p-piller nu på torsdag så får se efter det vad som händer.

Har även dragit på mig en förkylning så nu kan jag inte jogga heller =( min motivation tryter mer och mer.Nån som har nått tips?

TjockaBerta
0

Jo jag är intresserad av vad barnmorskan kommer att svara dig. Jag tror nästan att jag vet vad hon kommer att säga.

När jag åt p-piller blev jag väldigt deprimerad. Då orkade jag inte träna eller röra på mig som jag brukade göra vilket bidrog till att jag gick upp i vikt. Det kan vara svårt att motivera sig när man inte mår bra.

Lycka till på torsdag. Hoppas du får bra svar och hjälp.

>>>Malum domesticum<<<

Ylva-Li
0

Definitivt intresserad av vad du får för svar, och hjälp. :) *håller tummar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Enetra
0

Tack för era kommentarer. Känner mig lite ensam i det här, även om jag tydligen är långt ifrån ensam med problemet, så det värmer att höra att intresset finns. Jag lovar att berätta vad jag fick för svar när jag vart där på torsdag.

Enetra
0

Nu ska vi se här. Igår var jag och pratade med en barnmorska om mina p-piller och min vikt. Det här är vad hon sa om det, hon sa att det med största sannorlikhet inte var pillerna som gjorde att jag gick upp i vikt då pillrena i sig inte påverkar kroppen på det sättet. Däremot så kan pillren förvärra andra orsaker till viktuppgång. I och med att jag gått upp och ner i vikt i samband med att jag börjat och slutat med mina p-piller så trodde hon att hormonerna i dom förmodligen påverkar någonting annat som är fel i min kropp.

Jag fryser rätt mycket och är ofta seg och har till och från haft humörssvängningar och hon tyckte därför att jag skulle gå till vårdcentralen och se om min sköldkörltel fungerar som den ska. Speciellt med tanke på att jag rör på mig och motionerar och försöker äta vettigt och trotts det bara ser vikten krypa uppåt i stadig takt.

Sen ska jag byta från piller till p-ring istället för hon tyckte jag skulle testa det. Hormonerna i en p-ring stannar tydligen där dom ska vara och verka och går sällan ut i resten av kroppen som dom gör med piller. Det betyder att dom hormonerna inte påverkar nått annat i kroppen som dom kan göra nu.

Så nu blir det till att ta sig till vårdcentralen för att kolla upp sköldkörteln också men det gör jag gärna. Vill ju utesluta allt så att jag vet vad det här beror på.

Ylva-Li
0

Det lät vettigt tycker jag. :) Hoppas verkligen att det löser sig!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||