Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 966 ggr
Niinaa
0

JAG behöver hjälp = tips

Hejhej! Jag är ny här.. Så jag tänkte berätta lite om mig själv och mitt problem, som ja gärna vill ha hjälp med! Glad

Jag är en glad, sportig tjej som är 18-år gammal. Nu är de såhär att jag VILL ändra på mitt liv. Jag vill inte vara den "runda, feta" tjejen längre! I hela mitt liv har jag varit överviktig, ALLTID..

Jag tränar på gymmet och ibland simmar jag.. Men de hjälper INTE alls, jag går inte ner i vikt… Det beror på att jag ÄTER för mycket, GODIS/chips, bullar och massa sånt "skräpmat" stoppar jag i mig.

Jag VET att det är onödigt att äta sånt varje dag.. Men jag kan inte sluta, jag har "mat-missbruk"..

Så därför skulle jag GÄRNA vilja ha ERA tips, förslag och HJÄLP- hur jag ska bära mig åt!

Tack snälla om ni vill hjälpa mig!!

P.S. Imorgon måndag den 30/5 ska jag börja BANTA!

Viktväktarn
0

Mitt tips är att bara sluta. Det är ju givetvis sjukt svårt, men det går inte att gå o vänta på att man ska bli motoverad utan man måste börja. För min del fungerqar viktväktarna. På så vis kan jag äta av allt jag tycker om men jag får lov att tänka mig för o välja mina tillfällen.

Om du äter mkt bullar o godis i veckorna och slutar med det så tror jag säkert att du kommer märka resultat ganska snabbt och sådant gör otroligt mkt för motivationen (iaf för mig) o då är det lättare sedan att vilja fortsätta.

Ett annat tips är att planera vad du ska äta. Vet du redan på morgonen vad du ska äta under dagen så behöver du inte gå o fundera på vad du är sugen på osv, för det är redan bestämt o det är det enda du äter. Så småningom dämpas det här "matfokuset" som kan bli när man bantar.

Hitta andra saker att unna dig än sånt som är riktigt onyttigt. Tex kan jag unna mig en skål med jordgubbar, banan, nektarin, melon eller vad man gillar för frukt och sedan lite vanilj yoghurt på toppen. Jag vet att frukt inte är samma sak som godis, men det kan kännas ganska trevligt och lyxigt också.

Försök att bara komma igång, hitta nån att prata vikt med, det är alltid lättare om man kan peppa eller bara få berätta om sina framgångar och hur duktig man varit.

Lycka till!!

Ylva-Li
0

Jag vet hur det är att ha ett matmissbruk, och det är grymt svårt att sluta på egen hand..
Försök på egen hand först. Se till att inget onyttigt kommer innan för din dörr. Alternativt sätt upp en dag i veckan du får, och välj en sak som du vill äta. Om det är chips t.ex. Det kan vara lättare när man vet att man får, så att det inte är aldrig någonsin igen.
För mig fungerar det så att om jag sätter förbud, så vill jag ha det och inget annat..

Se till att äta dig mätt på bra mat, ät regelbundet så du håller blodsockret uppe i jämn nivå. Ät bra mellanmål så du inte hinner bli hungrig mellan måltiderna, då är det så mycket lättare att småäta. :)
Frukt, smörgås, lite fil och flingor etc.

Funkar inte det här, så sök hjälp. Dietist i all ära, men jag tror mer på en psykolog som har erfarenhet av matmissbruk.

Bor du hemma fortfarande? Isåfall, prata med dina föräldrar, be dem hjälpa dig. Så de inte handlar hem en massa frestelser i onödan osv.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||