Kommer ingenvart?
Hej!
Jag är en 19-årig tjej som tappat motivationen totalt på att nå det viktmålet jag strävat efter i månader! Utan minsta ordentliga resultat.
Jag är ca 164cm lång och väger runt 70-75kg. Har inte vågat närma mig en våg på säkert 1 år pga att jag vet att det den kommer visa mer än jag vill.
Mitt minimum mål är 60kg, vilket känns som en rätt resonabel vikt att nå på relativt kort tid.
Jag har inte råd med gymkort ännu och har svårt att ta mig till badhuset då det är en bit dit och jag är utan körkort, plus att jag har väldigt svårt att ta mig i kragen och åka dit själv. Kan inte ens visa mig i bikini för min familj utan att känna mig obekväm.
När vädret tillåter är jag ute och går långpromenader med hunden (minst 45 min), joggar i skogen när vädret tillåter och jag har möjlighet.
Tänker ständigt på vad jag äter och vilka tider det är. Någon gång unnar jag mig nåt gott, men det är i en liten mängd och händer sällan.
Har dock svårt att komma igång med speciella dieter pga att jag är vegetarian. Har testat Nutrilett men det hjälpte inte heller, dessutom började jag tappa väldigt mycket energi efter det.
Har någon några/något tips på hur jag kan öka min viktminskning? För just nu står det still.
Något som gör att det kommer igång och ger mig lite motivation igen!
Nu vet jag inte hur din vardag ser ut, om du sitter stilla mycket i skola/jobb osv men vad jag kommer att tänka på är att röra på dig mer. Du skriver "När vädret tillåter är jag ute och går långpromenader med hunden (minst 45 min), joggar i skogen när vädret tillåter och jag har möjlighet."
Gör det till en vana, minst 30 minuters rask promenad varje dag oavsett väder. Sätt upp en eller flera dagar i veckan då du joggar, oavsett väder. Försök bestämma dig för att minst en dag komma hemifrån för att motionera extra, kanske på badhuset, en extra lång promenad (minst en timme) eller likande. Det svåraste för mig var i början att ta mig i kragen och faktiskt byta om och sticka hemifrån. Ett par veckor i början fick jag verkligen tvinga mig till det, bad även mamma att hjälpa mig att komma iväg genom att fråga "ska du inte träna idag?" och helt enkelt ha självdiciplin. Omställningen var värst helt klart, men efter ett par veckor har det blivit rutin att planera in träningen precis som vad som helst annat som ska göras under veckorna.
Se även till att du äter ordentligt. Att du får i dig rätt mängd fett och proteiner. Oavsett vegeterian eller inte så är det viktigt för kroppen att få i sig tillräckligt med näring, annars kommer du inte tappa nån vikt heller. Ät mindre protioner och regelbundet. Ät inte mer än du gör av med.
Jag är ute på en långpromenad varje dag, dock avgör vädret hur lång promenad/joggingtur det blir pga att det är väldigt svårt att få med sig hunden annars. Men oavsett regn eller inte så blir det minst en 30-min rask promenad/dag.
Jag är arbetssökande men sitter sällan och bara slappar i soffan. Bor dessutom väldigt centralt så jag går i princip till alla ställen jag ska till. Alltid i rask takt.
Är den personen som har svårt att bara vara stilla, så försöker alltid göra någon sorts aktivitet, även om det innebär att jag måste vara inomhus.
Just pga att jag är vegetarian så vet jag också att det kan bli svårare att få i mig det jag behöver för att gå ner i vikt. Men försöker göra så gott jag kan och kollar upp exakt hur min kostcirkel bör se ut.
Spenderade mycket tid i stallet under veckorna till för ett år sedan och det är sedan dess det har stått helt stilla. Tyvärr har jag inte hittat något annat stall att spendera min tid i nu.
Jag håller också näst intill exakta tider då jag äter, även mellanmålen. Men just pga att det har stått precis stilla i närmre ett år har jag börjat fundera om det ligger nåt annat i det. Till och med mina vänner och släktingar tycker att det är konstigt.

För ett år förstod jag att jag gick upp i vikt, och det ganska snabbt. (4 kg på två månader, vilket är mycket för någon som tidigare legat still på samma vikt i flera år). Då bestämde jag mig för att jag INTE skulle gå upp mer. Sagt och gjort. Behöll min dagliga motion (promenader, jobb i stallet m.m), började äta mindre och försökte skippa sötsakerna. Jag höll min vikt - men inte mycket mer. Varken tappade eller kom i bättre form. 71-72 kg låg min vikt på i ett år.
Under jullovet började jag cykla på motionscykel. 10-30 min varje dag, + den förut dagliga motionen. Sakta men säkert märkte jag att något faktiskt höll på att hända. Det gick inte fort, men efter några veckor låg vikten mellan 70-71 istället. När våren kom började jag jogga. Inte varje dag, men i alla fall en gång i veckan minst. Och vikten har nu bara fortsatt neråt i stadig takt. Ligger nu på 68-69 kg!
Jag tror att när man nått ett stopp i viktnedgången så måste man öka på "jobbighetsgraden" i sina träningspass. Ju mer kroppen kommer i form desto hårdare måste man träna för att få resultat - vilket i och för sig är ganska logiskt. För att min viktnedgång inte ska sluta försöker jag öka frekvensen på joggingpassen, gå lite längre än förut, göra några fler situps m.m. Så det är väl mitt tips till dig: utöka motionen! Gör något du inte gör varje dag, så kommer du se resultat snart.
Ha det bäst och lycka till!
åk på semester och ät MACDONALDS varje dag
det var så jag gick ca 6-10 kg på 1 månad