Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2086 ggr
fiina
0

Detox

Hej.

Känner att min kropp skulle behöva gå igenom en ordentlig detox. Någon som har något tips på vad och hur jag ska äta? Har hört talas om grönsaksmixar/drycker/soppor…? men vet inte vart jag ska börja. Det får gärna inte kosta skjortan också. :)

[ErikSvensson]
0

http://www.dietriffic.com/2007/06/04/detox-diets-a-complete-scam/

Advocates of detoxing suggest that our bodies can become overloaded with toxins from the substances we put into them, and also from the environment we are surrounded by. It is claimed that a detox plan can improve sluggishness, lethargy, headaches, bad breath, spots, and allergies, amongst other things. They suggest that cutting out certain foods and substances, for a specified time, will aid the liver and kidneys to cleanse itself from the inside, and as a result boost the immune system.

The science behind their claims? In short: none! However, this doesn’t stop manufacturers and various “practitioners” making ridiculous claims to the numerous health benefits of detoxing!

Our bodies are extremely well designed, and they do a fantastic job of “cleansing” themselves. Our liver, kidneys, skin, lungs, and gut, are constantly processing and eliminating these nasty toxins. Meticulously flushing with copious amounts of water and fresh juices will do nothing to speed up the process.

Google-översatt

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=auto&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.dietriffic.com%2F2007%2F06%2F04%2Fdetox-diets-a-complete-scam%2F

I övrigt, om du verkligen vill göra något gott för din kropp så börja med att:

- Äta bra mat (se till att du får i dig proteiner, fetter och kolhydrater samt vitaminer,mineraler och fibrer från olika källor..)

- Sov, gärna 8 timmar om dagen.

- Stressa lite, stress och dålig mat gör ingen kropp glad.

- Rör dig, träna några gånger i veckan.

- Lev livet, ha kul. Träffa vänner, se till att du trivs på jobbet, allt som kan höja ditt välmående.

Slutligen, lägg inga pengar på detoxpreparat som inte har några klinkiskt bevisade effekter. Allt du kommer uppleva är placebo medans din kropp kommer fungera sämre efter detoxen p.g.a protein/fett/vitamin/mineral-brist. Finns ingen anledning att göda massa suspekta företag med dina surt förvärvade pengar, lägg dem på bra mat och en vettig säng istället. Glad

fiina
0

Nu var det väl inte direkt kritik mot detox jag efterfrågade?

[ErikSvensson]
0

Ursäkta, glömde att skriva klart. Tycker bara det är synd om du promt har bestämt dig utan att kolla "båda" sidorna av myntet. Men du får givetvis ge någon detox-handlare dina pengar men räkna inte med någon kliniskt bevisad effekt.

fiina
0

Nej jag tänkte snarare må bra, känna mig lite fräschare och går man ner något kilo så är ju inte det helt ovälkommet. :)

[ErikSvensson]
0

Ett kilo vad? Muskler? Vätska? Detox varar väl max en eller två veckor och på den tiden tappar man inte nämnvärt med fett om man inte har en enorm övervikt. Är man nära normalvikt kan det vara förödande för din ämnesomsättning och dina muskler. Om du promt vill detoxa så komponera dina egna rätter och köp inte dyra färdigprodukter.

http://veronicaniva.blogspot.com/2010/04/gor-en-egen-detox-rening-for-levern.html

fiina
0

Haha fett och vätska of course, men detta uppnår jag väl snarare med träning än med kostbyte?

Läser du det jag skrev i inledningsinlägget så nämnde jag t ex grönsaksmixar/soppor och inget som kostar skjortan så att komponera mina egna rätter och inte köpa dyra färdigprodukter stämmer ju in ganska bra. :)

Känner mig allmänt mer välmående av att äta mindre tunga kolhydrater då jag har bland annat ibs men att köra atkins på heltid är inte riktigt min grej heller. Har testat att bara äta frukt och grönsaker i max två dagar i sträck och sen lagt till protein vid lunchen och tycker att det fungerar bra för mig med. Jag mår bra, blir inte trött och inte grinig heller.

Skulle vilja testa på att köra någon slags detox (max en vecka i sträck) för att se hur det fungerar för mig och hur det känns i kroppen eller om jag ska fortsätta med mina tomatsoppor och woker.

Karmatarerskanise
0

#6 Viktminskning beror mest på kosten, och träningen hjälper en på traven.

fiina
0

#7 Nja, viktminskningen beror av kaloriintaget/kaloriförbrukningen. Stoppar du i dig mindre kalorier än vad du gör av med så går du ner i vikt där träning kan vara en hjälp för den som vill förbränna mer kalorier.

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Såvitt jag vet får vi i oss kalorierna från kosten, så jo, det beror mest på kosten ;) Så träning i samband med bra kost skapar viktminskning.

fiina
0

Hur skiljer det sig från vad jag sa?

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur skiljer sig det du skrev från det jag skrev från början? ;)
Vi är ju tydligen överens, så alla dessa inlägg är ju onödiga egentligen.