Är 13 och sjukt överviktig
Jag är tretton år och är 164 cm lång och väger 72 kg och är ja…jag ar alltid varit stor och så…vad ska jag göra för att tappa några kilon?

Prova att helt skippa läsk - drick Loka istället
Ät inte bröd. Om du måste så ät de supertunna Flatbröden från Kavli med mycket riktigt smör (inte lätta eller flora eller något - utan SMÖR) och ost eller hårkokt skivat ägg med en snutt kaviar. Eller med leverpastej i tjocka lager och ett par skivor smörgåsgurka.
Skippa potatisen, riset, makaronerna, spagettin, sockret i chokladen/kaffet/teet.
Skippa lördagsgodiset och ät istället torkat kött, ostchips (riven ost i klickar som fått gratinera en stund i ugnpå smörgåspapper), jordnötter, oliver, lufttorkad skinka, goda mögelostar. Skippa chipsen - doppa blomkål och gurkstavar i dippen istället.
Sjukt överviktig är en överdrift.
Du kan börja med att utesluta onödigt socker som läsk, snacks, efterrätter och liknande.Ät mindre portioner men regelbundet, mycket grönsaker och glöm inte nyttiga mellanmål.
Börja även motionera mer, ta en snabb promenad minst 30 minuter om dagen, gärna upp mot en timme. Rör dig mer, ät mindre är den enkalste ekvationen om man vill tappa kilon.

Gamla myter dör långsamt, det där att allt blir bra bara man rör på sig och minskar portionerna har aldrig fungerat särskilt bra, för att man skall kunna träna bort en övervikt så måste man hålla igång som en elitidrottare. Det går utmärkt att gå ner i vikt utan att röra sig ur fläcken, men lite motion är bara bra för välbefinnandet så lite promenader bör du lägga in. Nyckeln är precis som byggarn30 skriver att dra ner på sockret i maten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 "det där att allt blir bra bara man rör på sig och minskar portionerna har aldrig fungerat särskilt bra" Vad grundar du det på? Det har funkat ypperligt för mig, gått ner 10 kg med enbart den tekniken! Det är klart att det inte löser allt, men vilken viktminskningsmetod gör det? Tillsammans med att dra ner sockret och se över vad man egentligen stoppar i sig kommer man väldigt långt på det.
#3 du skämtar nu va? Klart man förlora fet om man tränar. Bara en liten promenad varje dag kan göra underverk.
// Pabblo
Tack så jättemycket men kommer jag verkligen bli smal av dethär?

#5: Kolla själv på olika tabeller hur mycket du de facto bränner på olika sorters träning, det är knappast imponerande, dessutom blir man hungrigare när man tränar så det kan vara lite kontraproduktivt
Om du följer byggarn30s råd utan alltför mycket fusk så ska det nog gå bra, och ha inte för bråttom med viktnedgången, snabb viktnedgång tenderar att ge en lika snabb uppgång efteråt medans en långsam viktnedgång har större chans att vara bestående
#7 Fast det är väl klart att man blir hungrigare av att träna, dock får man ju tänka efter vad man stoppar i sig efteråt. Hamburgare, pizza etc hjälper ju självklart inte, men nyttigare alternativ finns ju.
Dessutom hjälper träning till att bygga muskler, vilket i sin tur gör att fettet förbränner bättre.
Jag tycker det är lite farligt att säga åt en 13åring precis hur hon ska äta, utan att ha en aning om detaljerna.
Hur äter du som det är nu? Är det mycket godis, chips, läsk osv? Äter du stora portioner osv?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#3 Det blir bra om man rör på sig! Inte bara för vikten utan hela kroppen och knoppen. Så det är knappast en myt. Oroande att du skriver så.
Man behöver inte heller röra på sig överdrivet mycket för att det ska ha effekt.
Man mår bra av fysisk träning, vilket gör att det blir lättare att ta tag i andra saker i livet, som tex dieten.
Det är inte så att man bara förbränner under träning, utan det fortsätter efter träning. Så det är klart, om man bara tittar på vad man förbränner under själva träningsmomentet, då ser det inte mycket ut.

#9 - Det är inte oroande att #3 säger så - det finns åtminstone en (har för mig att det är flera) undersökning som visar på detta. Motion och träning är bra för skellettet, leder m.m. men funkar dåligt som viktnedgångsmetod. Här är en tråd som behandlar ämnet: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713e1eb9cb462221055147-motion-paverkar-inte-viktnedgang-at-alla
#7 - Vad i mitt eller starhawks inlägg tycker du är farligt utan att veta detaljer?
Vad exakt i läsk, godis, chips, ostbågar, popcorn, pasta, bröd, ris och socker är det som TS skulle kunna få en brist av menar du?
#10 Och det finns en massa forskning som visar på att det är bra i samband med viktnedgång. Jag själv är ett levande bevis på hur bra det är. Men självklart i samband med förändrad diet.
Och som jag sa, det viktigaste är hur positivt träning påverkar vårt humör.
#10 Efter att ha kollat genom den tråden du länkade till blev jag egentligen mest besviken. "Är enligt LCHF, skit i motion och gå ner i vikt. Ät på annat sätt och motionera, men du kommer inte gå ner i vikt" kändes som hela budskapet var. Kändes mest som reklam för LCHF och inte någon egentligen diskussion "som behandlar ämnet" (som du själv skrev).
Det är väl egentligen rätt uppenbart att man måste minska/utesluta allt det onödiga man stoppar i sig för att gå ner i vikt. Sen om man följer någon diet stenhårt eller bara "håller koll på intaget" så är ju principen ändå likadan. Ta bort det som är dåligt för dig, ät mer av det som är bra.
#10 Nja, det sa jag inte. Naturligtvis är det en bra väg att börja att undvika chips, godis etc, vilket jag också skrev.
Jag vill bara veta mer om personen jag försöker hjälpa. Farligt var kanske fel ord. Och det är svårt att ge några konktreta tips när man inte har en aning om vad personen normalt äter och hur.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#9-10: Tydligen var jag inte tillräckligt tydlig, vad jag menade var precis som Byggarn30 skriver:
"Motion och träning är bra för skellettet, leder m.m. men funkar dåligt som viktnedgångsmetod."
#14 Förstod vad du menade, men håller inte med.
Träna med måtta är alltid bra. Att "sitta" sig ner i vikt är inget jag skulle rekommendera.
Bygger man t.ex. muskler så bränner man mer sett över hela dygnet vilket är kanon. Personligen så fungerar min aptitreglering bättre om jag tränar gym ett par gånger i veckan. Man bör däremot inte försöka "springa" bort sina kalorier för man bränner inte jättemycket utöver "vilo-energiåtgången" när man tränar hårt. På sin höjd kan en timma på löpbandet bränna 200 kcal mer än man hade gjort genom att bara sitta stilla.
Väljer man löpning eller annan cardio så bör det vara med ett syfte att få bättre kondition eller något, inte bränna kalorier.
Lagom med träning (enbart sådan du tycker om) med bra kost, vila och lite stress ger ofta en fin viktnedgång. Glöm dock inte bort att du fortfarande växer och om du inte överäter så kommer din längd och dina kilon att stabiliseras sålänge som du äter/tränar/vilar rätt.

Vill man gå ner i vikt och bränna fett är lågintensiv träning den bästa träningen. Det är vad jag lärt mig.
Jag har gått ner ca 5 kg på ett par månader, och då har jag inte lagt om kosten nämnvärt. Har försökt skippa sockret, men det lyckas inte alltid, och ätit litet mindre portioner. Det enda jag egentligen ändrat med mina vanor är att jag motionerar mer nu än tidigare. Något joggingpass i veckan, promenader och pilates. Jag tränar absolut inte som en elitidrottare, men jag har ändå gott ner i vikt.
Till TS: Du är bara 13 och växer med all säkerhet fortfarande. Därför kommer du öka i vikt vare sig du vill eller inte, men det är helt normalt! Oroa dig inte för viktens upp-eller-ner gång. Satsa istället på att må bra; dra ner på sockret (byt ut det mot långsamma kolhydrater) och motionera regelbundet i lagom mängd. Träning ger en endorfiner så man blir faktiskt gladare av det :) Mindre socker och istället långsamma kolhydrater ger en jämnare ork under dagen.
Lägger du om dina vanor till det bättre så tror jag att du kommer att ha en vikt som känns mer proportionerlig mot din längd om några år :) Det är visserligen en väldigt lång tid, men som någon nämnde i tråden innan : långsam viktnedgång ger den mest långvariga effekten. Och är man så úng som du är och fortfarande växer ska man inte banta.
#0 Hej RaraVille,
Jag tycker att eftersom Du bara är 13 år så händer väldigt mycket i din kropp och man ska inte börja mixtra med olika typer av metoder.
Man ska inte banta överhuvudtaget, det leder väldigt ofta till ännu större viktproblem än vad man hade innan.
Dessutom tycker jag som någon annan skrev innan "Sjukt mycket övervikt" är att ta i.
Förutom ren "träning" så tycker jag att du ska försöka se på den vanliga "vardagsmotionen".
Ta trappor istället för hiss.
Gå av bussstationen ett par hållplatser bort (om det går) osv.
Använd dig av den vanliga hederliga tallriksmodellen men skippa pommesfritt och liknande sämre produkter.
#17 Jag håller med till punkt och pricka
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Gå ut och gå en timme. Så har du gått ca 10 000 steg. Skär du ner på det som de flesta redan sagt till dig kan du gå ned i vikt gått å väl. Grönsaker har ingen blivit tjock på heller.
Om du verkligen, verkligen, verkligen måste ha snacks. Salta pinnar och popcorn är det som är minst onyttigt. Läs dock att det fortfarande inte är nyttigt. Men lite dipp till grönsakerna dödar inte å är redigt gott om man ger det chansen.
72 är inte överviktigt heller. Allt är såklart relativt till hur lång man är. Men 72 är ingen övervikt direkt som jag ser det. Det är en NORMAL vikt.
Alla kan ju inte va stickor och väga 54 kg.. ser hur de människorna mår å de mår inte bra.
Om du är sjukt överviktigt på dina 72 kg vad är då jag på mina 94 kg och samma längd som dig? Super extremt sjukt överviktig kanske?
Nä du då må vara lite rund men inte sjukt överviktig.
När jag var 14 så var jag 157 cm lång (är det fortfarande dock..) och vägde 76 kg. Jag började med Viktväktarnas program, och gick ner 6 kg. Viktväktarna är riktigt bra på många vis, man får kontroll över det man äter samtidigt som man får äta både godis och annat - inom en viss mängd, såklart.
Nuförtiden väger jag mellan 63-65 och jag trivs med att vara lite mullig.
Förresten så tycker jag inte att du har någon sjuk övervikt alls. Du har en övervikt på max 5 kg - 5 kg är ingenting.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag ser ut att väga mer än jag gör på min mage och mina ben
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 Men med tanke på din ålder borde du fokusera på att äta bra mat och röra på dig. Banta är inget bra alls när man växer.
Tror det kommer märkas en skillnad om du bara ändrar dina vanor litet.
Du verkar ju inte ha en massa övervikt.

Håller med #23.
Till RaraVirre: Har du möjlighet att börja med någon fysisk aktivitet du tycker verkar rolig? Typ fotboll, innebandy, cheerleeding, dans, ridning, simning, orientering m.m? Det finns så många roliga sporter och aktiviteter som man kan hålla på med idag. Om du börjar med något du tycker är roligt så får du en massa bra och nyttig motion någon gång i veckan. Och så har man dessutom roligt, som sagt. Det är också ett jättebra tillfälle till att träffa en massa nya kompisar!
När jag var i din ålder spelade jag innebandy två gånger i veckan och var tack vare det hyfsat vältränad under hela högstadiet. Sen när jag slutade med det började jag dansa. Hade jag inte hållit på med dessa sporter hade jag nog med all säkerhet varit betydligt rundare både då och idag (jag har alltid haft en stooor förkärlek till mat och var ganska rund som liten).. Men, jag bantade aldrig (alltså försökte inte gå ner i vikt öht). Det behöver inte du heller göra. Jag åt hälsosamt, sportade lagom, hade askul och mådde super :) Min vältränade kropp fick jag på köpet. Detsamma tror jag gäller för dig.
#22 Om du bara är 13 år så har din kropp några år på sig att växa till sig. Du kommer få större former; större bröst, större rumpa, mer markant midja och så vidare. Du kommer säkert få en supersnygg kropp då den är färdig - jag tror att det enda som behöver förändras är din egen självsyn, inget annat. Du har som sagt ingen som helst stor övervikt, så det är inget som är så speciellt skadligt för dig.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #23 och #25!
Att börja med bantning i så ung ålder är inget att rekommendera alls! Jag vet för att jag själv har bantat sönder min kropp i ung ålder och på slutet gick jag inte ens ner i vikt av pulver! Nu har jag sista åren struntat helt i bantning för att få kroppen att bli trygg med sig själv och nu först efter 5-6 år kan jag gå ner i vikt igen på att äta med sunt förnuft.
Så snälla börja inte banta eller räkna kalorier så du blir fixerad av mat och vikt.
Ät mat! Ta en lagom portion och ta inte om. Låt bli godis och chips. Försök att hålla ner på mackätning om du nu äter mycket sånt. Drick mycket vatten och försök hitta någon rolig motionsform som du trivs med eller ta en promenad. Tänk på att du växer och du behöver näring.
Okej det är såhär jag dansar en gång i veckan jag cyklar en mil per dag och varje ons så går jag ut och går 8 km. Men jag har ändå jättedålig kondition men det kan bero lite på att jag har förkylningsastma och drf kan jag inte springa så mycket och jag har vipplersskada 3 gradern(RYGG OCH NACKSKADA) och en gammal ridskada i foten som gör att när jag går förmycket är det som om foten går av på mitten och då kan jag inte använda den på cirka tolv timmar. Detta händer ofta när jag springer eller går förmycket. Men tja..jag tycker jag rör ganska mycket på mig..

Simning är snällt mot rygg och leder etc :)
#30 Att du rekomenderar det åt en 13-åring var det sjukaste jag har hört!
#30 Har man inget vettigt att skriva kan man skita i att skriva alls.
Kanske beror din välgenomtänka kommentar (märk ironin) på att du själv följer ditt "råd".. Då fungerar inte kroppen och knoppen som den ska.
#34 Bra 
Håller med Hera. Bra gjort.