Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 3952 ggr
Colourful
0

15 år gå ned 10kg?

Jag är 15 år (fyller 16 i juli), är ca 171cm lång och väger ca 73 kg. Ganska normalviktig alltså. När var jag yngre ville jag vara smalare fast jag alltid varit rättså normal, men efter att jag började jogga några gånger i veckan för två år sen har jag oftast varit riktigt nöjd med min kropp. Men nu skulle jag gärna gå ner 10 kg. Har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad jag väger utan sett mest på hur jag ser ut i spegeln, men om jag lyckas gå ner 10 kg kommer det ju synas ganska mycket.. Oskyldig

Nu undrar jag om det är helt omöjligt att göra dethär på max 10 veckor, dvs 1kg/vecka? Tips hur jag ska göra det? Hade tänkt fortsätta jogga ca en halvtimme 4-5 ggr/vecka, rida 1h eller cykla minst en gång/vecka, äta mer sallad och minska storleken på matportionerna, göra 1h träningsprogram inomhus 1 gång/vecka, göra snabba promenader lite nu som då, samt göra arm-, rygg-, lår- och magmuskelträningar 4-5 ggr/vecka.

Är dethär ens möjligt eller låter det helt fel? Vet inte särskilt mycket om sånthär så alla tips och tankar är välkommna! Cool Det finns säkert massa regler om hur mycket fett, kolhydrater osv man borde och inte borde äta, men jag vill helst inte försöka med sånt då jag ändå inte kan bestämma vad som kommer serveras i skolan och hemma.. Men massa sallad & frukt, mindre potatis, sås och pasta och massa vatten är det som gäller va? Kan ju tillägga att jag haft godisstrejk mer eller mindre i kanske två års tid nu, och har tänkt fortsätta med det. Dessutom inga kex eller chips och nästan ingen glass eller olika bakelser.

Karmatarerskanise
0

Låter inte bra att gå ner 10 kg när du redan är normal. Varför ska du gå ner om du är nöjd? När man redan är smal och vill gå ner så mycket som 10kg bör man nog prata med en kurator.

Colourful
0

Ser absolut inte mej själv som tjock, men jag hade gärna varit smalare om vi säger så. Vill ju inte bli sjukt smal och har inga tankar på att svälta mej eller sluta äta som så många andra. Hade jag vägt runt 63 kg hade jag haft ett BMI på 21, och det är ju inte undervikt på något vis. Säger inte heller att jag måste gå ner så mycket som 10kg men hade jag fått lite riktlinjer för hur jag hade gjort isåfall kunde jag säkert gå ner en 5-6 kg åtminstone.

Karmatarerskanise
0

Okey. Kanske någon annan kan råda dig.
Istället för att gå ner i vikt kan du ju bygga lite muskler, så ändras kroppsformen lite.

Colourful
0

På en vecka har jag nu gått ner 1.5 - 2 kg Förvånad

Inkanyezi
0

Du kan inte se om du har haft någon viktnedgång över en vecka. Man kan faktiskt variera så mycket som ett par kilo över en dag utan att det betyder någonting vare sig för minskning eller uppgång i vikt.

Men jag tycker hela iden verkar vanvettig. Du har ingen övervikt, och du försöker minska ungefär en sjundedel av din vikt över ett par månader. Det kan du bara göra med svält, och det tycker jag är en alltigenom dålig idé.

Bättre i så fall att försöka äta så näringsriktigt som möjligt med riktig mat. Om du vill gå ner i fettprocent kan du äta ketogen kost; det betyder främst kost baserad på fett kött och fisk.

CatrinS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är lika lång som du, och enligt VV:s tabeller ska min vikt ligga på 61-73 kg. Du strävar m a o efter att hamna nära nedre gränsen. Det är säkert möjligt och relativt lätt i din ålder, men frågan är hur pass lämpligt det är? När jag var 17 år började jag banta utan att egentligen vara överviktig, bara för att jag fått för mig att jag borde gå ner några kilo. Jag gick ner 12 kg på kort tid och hamnade på 59 kg (undervikt). Sedan slog det över åt andra hållet och jag började överäta. På kort tid gick jag upp till 77 kg (övervikt), dvs en viktuppgång på 18 kg på bara några få månader. När jag tänker tillbaka (jag är 40 nu) inser jag att det var början till tjugo års jojobantning för min del, där jag som minst vägt 59 och som mest 105 kg. För varje efterföljande bantningsförsök gick jag ned mindre och mindre i vikt och fick kämpa hårdare för varje kilo. Det var som om kroppen envist värnade om sina fettlager och hade "lärt sig" att inte lämna dem ifrån sig.

Så mitt råd till dig - och jag säger inte att du inte ska gå ned några kilon om du nu vill det - är att inte gå ner mer än att du når en vikt som känns rimlig att hålla även i fortsättningen. Akta dig också för svältdieter som bara gör kroppen bättre på att lagra fett och skydda sig mot viktnedgång. Var inte så pass restriktiv att du i ett senare skede slår över åt andra hållet och ska unna dig allt du försakat för att gå ner i vikt. I din ålder är väl kroppen inte heller helt färdigutvecklad, och du kan därför ta mer skada av svältdieter och näringsbrist än en äldre person.

Om du börjat jogga får du räkna med ett par,tre kg i ren muskelvikt. Det är helt normalt och ingenting du ska banta bort.

Fridaaaa
0

Jag är 165 cm och ska väga ca 60 kg, så 63 kg för dej låter väldigt lite :/ Underviktig. Tycker att du väger lagom som du väger nu, inte bra att vara för smal.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[GunillaR]
0

Ni unga tjejer, stirra er inte blinda på tabeller och mått. Era kroppar är inte färdiga, och sätta igång med större bantningsprojekt utan läkarkontroll är farligt.

Ät nyttigt och bra mat och försök undvika godis, kakor, glass, ja allt som har hög sockerhalt och utan näring.

Är man normalt frisk så ska man vara aktiv kroppsligt. Kanske det finns någon form av rörelseaktivitet man kan ägna sig åt, något som man tycker är roligt.

Du tycks vara i perfekt normalnivå med vikten och om du väger dig en gång i månaden för att kolla om du är på väg ner eller upp, kan vara bra. Sätt ett datum i månaden då du väger dig på morgonen innan frukost.

Tyck om den spegelbild du ser. Lär dig se vilka färger du klär i bäst, vilken frisyr du klär i bäst osv så blir varje steg positivt för dig.

Huvudsak är att du mår bra, du gör saker som du tycker om, du träffar de vänner som du trivs med, att allting känns bra för det mesta.

Lev livet och älska att leva Glad

BMEXX
0

Koncentrera dig på träning ist:)

// Pabblo

Gaudium
0

#4 oj! hur lyckades du med det? vad är ditt hemliga knep? ;)

sannaisaksen.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

#11 Driver DU med oss eller?
Lär dig lite om kroppen, så kommer du inse att det inte handlar om ett så lågt BMI som möjligt utan om att må bra och vara hälsosam.

mieeow
0

Du verkar ju redan aktiv, vilket är bra. men strunta i vikten, du vet inte ens hur du ser ut om  du tappar 10kg! Hur kan du då veta om du blir nöjd just då?

Och var är det som är fel? Oftast är de snyggaste kropparna de hälsosamma och aktiva kropparna!

Var noga med att äta så du får i dig allt du behöver, ska du bygga muskler behöver du extra mkt protein t.ex.

Och istället för en massa konditionsträning och sånt som gör att du endast fokuserar på viktminskning, så börja på en sport. Kampsport är tufft men oftast väldigt kul, kan rekommendera thaiboxning. Då bygger du muskler och får en trimmad kropp.

Om du gör som du skriver i ditt inlägg så kommer du gå in i svältläge, dvs kroppen tar upp allt du stoppar i dig, och så fort du börjar äta mer så går du upp mer än du tappat. och med bara konditionsträning kommer du bränna dina muskler och inte fettet, så kombinera styrketräning och konditionsträning om du vill trimma kroppen. Och ät som du gör nu.

Men framförallt Fokusera på att vara nöjd med dig själv som du är, och lev livet!