extremdiet hej!
Hejsan, är ny på sajten men en kompis tipsade mig om att man kunde skriva helt sjuka grejer här och få vettiga svar så jag tänkte att det i alla fall är värt ett försök ;)
det är så att jag bestämt mig för att gå ner i vikt. jag är snart 20år, 174cm lång och väger 83kg. jag har relativt mycket muskler så jag är ingen direkt vandrande "blobb" men det klingar inte så vackert i örat när man säger att man väger över 80, så jag vill göra något åt det.
jag hade tänkt att göra följande:
- äta naturdiet shakes i 4 veckor och då ersätta alla måltider
- efter fyra veckor börja ersätta dryckerna med lättare måltider i den takt som känns bra,
- när jag börjat äta mat igen så hade jag tänkt att hålla mig på runt 600-800kcal/dagen, och endast äta kolhydrater 3-4ggr/vecka.
- detta har jag tänkt ska ta ca 14 veckor, efter det ska jag öka upp med ca 200kcal/veckan tills jag tillslut sitter säkert på ca 1500-2000kcal.
jag har hållt på med nutrilett i 7 dagar nu, så har tre veckor kvar. Har gjort upp en kostplan och det känns realistiskt. kan tillägga att jag vill gå ner ca 18kg.
förutom maten så tränar jag även regelbundet, simmar, promenerar, gymmar eller joggar, något av dem minst 45minuter dagligen.
är jag dum i huvudet eller kan detta vara hållbart?
Tja….. du kommer säkert gå ner en hel del.. Men hur bra kommer du må, och hur snabbt kommer du gå upp (en del) av kilona igen? Jag betvivlar att du kommer gå upp alla du gjort dig av med om du håller igång med motionen och fortsätter se efter vad du äter, men jag tror det är helt orealistiskt att anta att du kommer hålla vikten när du börjar äta mat igen. Bör inte alla shakes osv kompletteras med åtminstonde ett mål mat/dag förresten?
I slutändan så är det ju ändå så att du måste äta samma mängd kalorier som du gör av med för att behålla vikten, och mindre än vad du gör av med för att gå ner.
jag har somsagt kört på i en vecka nu med naturdiet och jag mår fruktansvärt bra, det trodde jag aldrig att jag skulle göra.
jag har också mina funderingar på om jag kommer kunna hålla vikten när "hela kuren" är klar, men jag tänkte på trivselvikten, om jag lyckas hålla mig kvar runt 65 en längre period, så bör väl min kropp anpassa sig till vikten, eller? sen måste jag ju såklart öka på med träning och äta mindre än det jag gör av med. kan ju tillägga att jag är den mest otåliga personen i världen, jag vet att det kanske hade varit bättre att bara räkna kcal/dag och sedan göra det i lugn och ro, men jag föredrar att göra det när jag nått mitt mål, om det nu går…
grejen är den att jag vägt mellan 80-86kg hur länge somhelst nu, pendlat upp och ner där emellan, då var min bästa(åtminstone första) tanke att komma ner till lägre vikter, för det bör jag ju kunna hålla, om jag kunnat hålla min nuvarande vikt, förstår du vad jag menar? :P
man kan köra på ren kur, dvs. utan "riktiga" måltider med naturdiet :)
Kom ihåg att verkligen lyssna på din kropp om den mår bra under tiden som du går på en sådan här kur och öka succesivt med måltiderna som du har skrivit
Det är lätt att förhasta sig när man har gått ner i vikt och då börja äta mer och mer och till slut börja gå upp igen. Helt enkelt att det är lätt att bli lat. Jag gick ner 15 kg sommaren förra året och har gått upp 4 kg tyvärr sedan dess. Detär svårare att hålla vikten än att gå ner, i min åsikt iaf. Så tänkt på att du måste skaffa dig en kost som är hållbar till din livsstil och som ska hålla hela livet
Lycka till, jag håller tummarna för dig

600-800 kalorier per dag har jag provat. Som sjuk i anorexi. Don't go there. Det finns ingenting positivt med att äta så lite. Din stackars kropp blir förstörd.
tack för alla svar, allihopa! :D
Ylva-Li : haha, ja hon sa att folk kan skriva de sjukaste grejerna, och sen få svar på sina funderingar osvosv :)
Ja jag tycker att jag fått svar på det jag undrade ;)
Hur går det med din diet??
Liten uppdatering:
Jag började med pulverdieten den 2 maj, nu är det den 23 maj och jag är inne på sista veckan!
Imorse började jag äta dadlar tillsammans med frukostpulvret, tänkte att jag ska börja sätta igång magen lite innan det kommer mat om en vecka :)
Min startvikt var som sagt 83kg, är nere på 75 nu, känns jätteskönt :)))))))))))))))))
Kan även tillägga att jag fortfarande mår bra rent allmänt. de enda biverkningarna jag fått, som jag tror beror på pulvret, är att jag ibland vaknar upp med kramper i benen och är lite allmänt öm i skelettet(antar att det är någon form av Ca-brist), och att det inte blir så många toalettbesök, hehe ;)
Va duktigt
Hur många shakes dricker du om dagen??
Du vet, du behöver 1500 kcal för att kroppen ska fungera (hjärta, lungor m.m).
Så 600-800 kcal är rent livsfarligt!
Skulle råda dig att äta iaf 2000 kcal. Din kropp kommer inte orka annars.
Dina biverkningar är ju bara ett tecken på att din kropp inte mår bra. Ät för tusan!
// Pabblo

Ja se där, kramper i benen.. det var ett av problemen jag hade när jag ägnade mig åt avancerad självsvält, strax därefter kom ordentligt sänkt puls…
#9 Jag äter fem shakes om dagen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur går det för dig?
* Följer*

# 10
2000 kalorier om dagen låter väldigt mycket. Undrar om inte jag och många med mig skulle gå upp i vikt om man åt så mycket. Det här är ju ändå ett forum för dem som vill gå ner i vikt. Därför håller man igen på intaget.
Själv vet jag inte riktigt hur mycket jag äter men jag har räknat ut någon gång att jag förbränner ca 1400-1600 kcal om dagen.
1800 är väl normalt för en kvinna att äta per dag.
# 8
Grattis till resultatet. Hoppas det går lika bra i fortsättningen också.
>>>Malum domesticum<<<
#15 sitter man stilla på en stol hela dagen så är det för mkt jo.. men inte om man tränar och rör på sig.
// Pabblo

Om en normalt aktiv kvinna bränner 1800 kcal om dagen är det långsökt att tycka att hon ska äta 2000 kcal och vara tvungen att bränna 2500 för att gå ned i vikt. Man måste springa bra mycket mera för att klara av det.
>>>Malum domesticum<<<
Hur många kcal en normalakttiv kvinna bränner är väldigt individuellt. Främst beroende på vad kvinnan väger. Jag väger 78 kilo och kan äta mer än 2000 kcal och stå still i vikt.
Och vad är "normalaktiv??". Normalaktiv är också ett individuellt begrepp.
Men jag håller med dig om att det bästa man kan göra för att tappa vikt är att dra ner på matintaget. Men man behöver ju inte överdiva för det.
Det var ett tag sedan vi fick en liten uppdatering. Hur går det för dig??