Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2681 ggr
Roxey
0

Vad gör jag för fel?

Är en 18 årig tjej och bestämde mig strax efter nyår att ta tag i viktminskningen. Väger 59 kg till mina 156 cm. Har 52 som mål där jag legat innan.

Äter numera nästan inga spannmålsprodukter såsom pasta, ris osv och inte heller vitt bröd. Godis, Chips, Läsk och kakor är helt uteslutet. Äter regelbundet 3-4 gånger om dagen. Vegetarisk kost, mycket bönor, frukt, grönsaker, quornprodukter.

Tränar väldigt mycket. Joggar 40 min 3 gånger i veckan. 3 spinningpass + 3 pass styrka i veckan. Har alltid en vilodag. Går dessutom till och från skolan nästan varje dag, 30 min enkel väg.

Har hållt på på detta sätt i över 2 månader men har trots det inte miskat någonting i varken vikt eller midjemått. Jag har ökat en del i muskelmassa och mår bättre på grund av all träning men någonting borde väl vågen visa?

Såhär kan en vanlig skoldag se ut:

Frukost: 2 grova brödskivor gjorda på surdeg. Ena med keso, andra med ägg.

Lunch: Skolmaten. Halva talriken grönsaker, fyller ofta på med någon form av quorn eller sojagryta.

Middag:  Vegetarisk gryta på linser eller kokosmjölk och grönsaker. eller bönröra, bönsallad

eller wookade grönsaker med grönsaksbiff och sås

ev mellanmål

havregrynsgröt eller musli med rismjölk

Borde jag lägga om min kost? eller vad gör jag för fel?

ettlitetalias
0

Det låter ju onekligen som du gör allt rätt… Jag tror inte på extrema dieter som när man utesluter alla kolhydrater, fett, eller andra saker, och tycker att det låter väldigt balanserat det du äter.

Men vad innehåller t.ex. grytorna? Är det mycket "söta" grönsaker? Blir det mycket socker/mjöl i såserna? Äter du för stora portioner? Hinner din kropp vila tillräckligt för att kunna dra nytta av träningen?

Roxey
0

Tack för ditt svar!

Jag kan inte riktigt svara för skolmaten, men hemma undviker vi all form av tex socker och mjöl. Äter egentligen all form av grönsaker. Både råa och tillagade, ovanjord och rotfrukter.

Tränar gör jag för att jag mår bra av det. Orkar jag inte träna en kväll, så gör jag inte heller det :)

Storleken på portionerna borde jag nog kanske dra ner lite på. Får väl testa det ett tag. Och äta långsammare framförallt.

tack för hjälpen

Hellas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur ser ditt protein intag ut, med den träningen så är det viktigt att få i sig ordentligt med protein och även nyttiga kolhydrater.
Jag själv är dåligt insatt i vegetarisk kost men jag vet av andra att det kan vara knivigt att verkligen få i sig rätt mängd protein.

Jag tror inte att du äter för mycket, snarare tvärt om.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

pyromanen
0

Tycker det låter som du har bra vanor.  Muskler väger ju mer än fett och så mycket som du tränar har du troligen bra muskler.  Kanske är din vikt presis som den ska vara? En siffer på vågen är ju inte det viktigaste. Hur är din kroppsbyggnad?

Roxey
0

Tack för era svar!

Jag försöker få i mig så mycket protein som möjligt genom bland annat mycket bönor, ägg och keso. Skolan är ganska dåliga på att göra vegetarisk näringsrik mat, så det blir kanske ändå för lite?

Jag har väl lite mer muskler sen jag började träna ja, men ingen avsevärd skillnad. Midjemåttet är densamma och kläderna sitter som förr. Har ganska mycket fett kvar som jag vill bli av med :(

pyromanen
0

Bönor och linser innehåller ju mycet mer kolhydrat än protein. Ägg är en mer ren proteinkälla. Mer ägg och mindre bönor kanske?

Om du äter mycket frukt kan du få i dig mycket socker, vilket gör dig mer hungrig så du äter mer vid nästa måltid.  Äta mer grönsaker och bär och mindre frukt kanske.

Kokosmjölk innehåller massor av kalorier.

Hoppfull
0

Hur är det med fett? Jag vet flera stycken som gått ner snabbare när de ökat på fettintaget, det förutsätter förstås att du fortsätter att avstå från alla snabba kolhydrater.

Det är lätt att tro att det är fettet som gör oss feta, men det stämmer lika dåligt som att grönsaker gör oss gröna Glad Och det ska vara bra fett, inte margariner utan riktigt smör.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Roxey
0

Jo, frukten bör jag nog försöka avstå från. Äter ägg varje dag, men borde kanske öka till ännu mer? är så ganska trött på det bara, finns det ingen annan bra proteinkälla som vegetarian? :)

Jag är inte rädd för fett, och äter bra fetter. Har testat LCHF-metoden för ett tag sedan men den var väldigt svår att hålla strikt när man inte äter kött.

Hellas
0

Jag är inte bra på Vegetarisk mat men är inte Sojabönor den mest proteinrika källan som finns.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Hoppfull
0

Ja jag tänkte inte på ren LCHF utan bara rent generellt att många tror att det är fettet som är boven i dramat när det kanske mera handlar om socker och vitt mjöl. Jag tror att många skulle må bättre av att sluta äta magert och istället öka på fettet, många är väldigt rädda för fett och tror att det är farligt (och det är det ju förstås om man äter dåligt fett som margarin…)men man behöver absolut inte äta LCHF för det.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Roxey
0

# 9. Soja innehåller ganska mycket protein. Men innehåller håller också väldigt höga mängder Omega -6, vilket man bör undvika när man, särskilt som vegetarian lätt får i sig för höga mängder av det i förhållande till omega -3 .

# 10, jag håller helt med dig! Jag försöker hålla en balanserad kost, utan att utesluta varken fett eller kolhydrater och har som sagt inga problem med att äta bra fetter :)

[luneri]
0

#10 samma här. jag äter vanliga produkter som riktigt smör, vanlig fetthalt i mjölk, yoghurt osv. jag minskar mer på kolhydraterna istället, men jag utesluter inte de heller helt. jag mår bra av lite av varje helt enkelt och det fungerar för mig att gå ner i vikt:) dock är det isåfall socker som jag gärna utesluter helt och hållet. vanligt vitt socker så attsäga.

Shawy
0

#10 Håller med dej helt. Förr så åt jag fettsnålt och lightprodukter på bekostnad av att i slutänden åt sig mätt på kolhydraterna.

Idag äter jag fullfeta produkter såsom fet mjölk, grädde och riktigt smör. Därför kan jag idag hålla mej nöjd på mindre portioner och jag går ner. Men jag är noga med att äta en liten portion mat och inte mätt utan mer att jag känner mej ohungrig och det här fungerar perfekt för mej i alla fall. Jag håller mej ohungrig minst 4 timmar på det.

Jag åt LCHF i flera år tidigare och det kan ju vara det som gjort min kropp trygg och fått den i balans…är vad jag tror i alla fall. Den där glupande hungern jag kunde ha innan har jag inte alls idag.

[luneri]
0

#13 Jag tror också att det kan vara så att LCHF stabiliserade hungern. min mamma åt också LCHF, nu äter hon inte det längre, men definitivt feta produkter äter hon. och hon säger samma sak. hon är väldigt sällan hungrig trots att hon inte äter LCHF nu.

Sarah
0

Tofu och seitan är bra proteinkällor som vegetarian. Seitan är rent veteprotein. Man kan göra det själv eller beställa på ex http://vegshop.se/ Jag har inte problem med vikten, men tränar mycket och lever som vegan. På http://veganfitness.net/ kan du få massor av tips då det kommer till veg-kost och träning.

Jag äter mycket sallader med tofu eller seitan och mycket fet dressing på oljor (olivolja, linfröolja etc), nästan inga kolhydrater förutom de som kommer från en del baljväxter.

Lycka till!