Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1659 ggr
[Equidem]
0

Kalorier och protein

Hej!

Jag är verkligen en lat person, som mestadels sitter inomhus framför datorn eller med en bok varje dag, och jag har väldiga problem med min kost. Jag tycker det är urtrist med matlagning, och finner ingen motivation, och så tycker jag att jag är fet och är därmed lite äcklad av mat. Har aldrig tyckt om mat. Jag har ofta svält-perioder, där jag knappt äter någonting, vilket leder till att jag blir smalare (och för en gångs skull någorlunda nöjd med kroppen), men efter ett tag börjar jag äta igen, och då blir det ju att jag äter ganska mycket, och blir då fetare än förut. You know the drill… Dessutom så äter jag alldeles för lite frukt och grönt, och dricker inte så mycket vatten. Jag är åtminstone knappt godissugen längre, och köper kanske någon chokladbit bara en gång i månaden.

Men för hundrade gången har jag nu bestämt mig för att allt detta ska ändras. Vet inte vad som är annorlunda denna gång, men hursomhelst…

Jag är 157 cm lång, väger nog runt 53-54 kg, har en BMI på 21,9, och jag gör som sagt inte så mycket på dagarna. Jag har dock nu börjat att ta små promenader varje dag. Men det är inte mycket. Bara några kilometer.

Jag undrar hur många kalorier jag bör äta och göra av med per dag (med målet viktminskning)? Samt hur mycket protein jag bör äta varje dag? Kan tillägga att jag är vegetarian.

Kanske svårt att svara på, då det är så individuellt. Men jag är helt ovis kring det här ämnet, och någon mer kunnig här kanske kan ge mig en hum utifrån vad jag beskrivit här ovan.

[Sillen-91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför vill du går ner i vikt?

ylro
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Jag skulle tippa att du har en förbränning som ligger på mellan 1600-1800/dag lite beroende på din ålder, är du väldigt ung typ 16-25 så ligger du i det övre spannet om du är över 35 så definitivt i det lägre.

Det finns egentligen inga riktigt seriösa rekommendationer vad gäller protein och eftersom jag inte är fysiolog går jag ej in på det men du kan ju testa och bara fundera över vad som är rimligt för dig. Du är vegetarian och ska kanske fokusera på att få in mer proteinrika baljväxter i kosten och varför inte tofu?

Tyvärr är det ju så att om man vill ändra sin hälsa/kropp måste man engagera sig en del och vad jag ser av din fråga så verkar du inte vilja, det kanske kan vara där skon klämmer Flört