Fastare
Hej! :)
Är en snart 16 årig tjej som länge har velat gå ner lite i vikt.
Jag är normalviktigt men har som många tjejer lite dåligt självförtroende och det beror på (i mitt fall) p.g.a min vikt och akne.
Min akne har faktiskt blivit as mycket bättre nu :D så känner redan hur jag fått bättre självförtroende. Så då e det bara vikten kvar..
Jag skulle vilja gå ner ca 3 kg för det var en vikt jag hade för några månader sen som var helt okej, nu har jag gått upp p.g.a mycket godis för att jag hade mens och sånt xD
Sen annars skulle jag också vilja få fastare kropp. Kan jag få det så behöver jag nog inte ens gå ned kanke dom kilona. För e hyfsat nöjd på ett vis men sen "dallrar" det vid då t.ex. magen å det vill jag inte :p
Så vad kan jag göra? :)
Jag har tillgång till en roddmaskin och har en hund så kan ta långa promenade, men vad är lagom länge att gå?
Vill ha alla enkla tips! Om mat och enkel träning :)
Är ganska lat så friskis och svettis och springning är inte min grej utan isåfall powerwalk :)
Roddmaskin är ju jättebra träning, så ro en halvtimme några gånger i veckan utöver promenader. Hur länge du ska promenera är svårt att säga. Speciellt om det är med hunden. I värmen vi har nu är det inte bra för djur att gå länge.
Men en timmes promenad ett par gånger i veckan kan nog vara lagom.
Angående maten så är det ju godis och sånt som ska bort först och främst. Man behöver oftast inte ändra på så mycket. Och dra ner på saltet kanske, det binder vatten i kroppen och får oss att känna oss lite svullna.
#1 Tack så jättemycket! Ska prova det du sagt :D

Jag har haft ungefär samma mål som du; komma ner till en gammal trivselvikt, få allting lite fastare och komma i form. Kajsa som är 15 år i tråden "Tone that bod" har haft samma mål, så det verkar vara ett vanligt mål bland tjejer i vår ålder! :P (själv är jag 18).
Just nu är 3/4 klar med mitt mål, som är 63 kg (5 kg under min längd.). Har tappat 4 kg på ett halvår. Det är visserligen inte så mycket, men jag har märkt en stor positiv förändring på kroppen och min kondis har förbättrats väsentligt! När det gäller maten har jag försökt minska på sockret (alltså inte helt utesluta det, men äta betydligt mindre. Tex dricker jag aldrig läsk längre).
Den träning som funkat för mig är jogging och pilates i en kombo. Pilates 5 dagar i veckan (15 min till en timme/gång). Har då gjort POP pilates på youtube. Och även om du inte gillar jogging så är det riktigt effektivt, både för konditionen och för figuren ;) Jag tycker också att det är pisstråkigt, men jag har fått nöta in vanan att springa varannan dag och nu känns det konstigt när jag hoppar över joggingen! Trots att jag inte gillar det…
Mitt bästa tips är att skapa nyttiga vanor. Är man lite lat (som jag) kan man behöva ett schema att träna efter tills man fått in en vana. Ha ett mål med träning som du gillar (tex att gå en powerwalk på 30 min varje dag och 30 min rodd). Kryssa av de dagar du klarar det. Öka intensiteten gradvis och ha sen 2-3 lite hårdare pass i veckan + en vilodag. Har funkat för mig i alla fall! :)
#3 Okej ska kolla in dom på youtube å prova! :D
Mitt mål är också 63 kg :P
Jag har bestämt mig för att bara käka godis på lördagar å bara fika på helgen.
Sen kanske det blir ibland då de e fest att man tar lite som t.ex. nu på lördag ska ja på bröllop :P
Men ska också försöka ta mindre portioner å käka långsamt.
Nu om 2 veckor flyttar jag halvt hemifrån då jag ska bo på gymnasiet ja börjar så då kan ja bättre hålla koll på vad jag äter :)
Ska som sagt prova dom på youtube å eftersom jag flyttar hemifrån kan ja inte ta med mig roddmaskinen så får göra det på lördag-söndag när jag kommer hem igen. Men powerwalka ska jag göra och gå långt då det är ett hundgymnasium jag börjar :)
Får ta å prova på joggning då! XD Kanske börjar ja gilla de ;) Hade inte varit fel med bättre kondis :P