Nu börjar jag!
Idag börjar jag mitt nya nyttiga liv. Jag ska börja motionera och äta rätt. Jag är överviktig och behöver gå ner i vikt.
Jag vill gärna ha tips på vad jag ska äta och undvika, hur mycket jag ska träna och inte träna och liknande. Jag ska börja på gym om en månad och ska då börja träna 3-4ggr i veckan.
Ge som sagt lite tips om lite allt möjligt man bör tänka på när man bantar och vill komma i form.
Hej!
Jag är själv inte jättesmal, men går alltid ner i vikt när jag verkligen anstränger mig. Men det som är bäst (som jag försöker göra nu) är att inte bara försöka gå ner genom att ändra vanor, utan att skapa nya, hälsosamma vanor som kommer behålla resten av livet!
Som jag skrev i en annan tråd rekommenderar jag knäckebröd till frukost, det är bra båda för tänderna då man får tugga mycket och det sätter igång matsmältningen (har jag för mig, jag är ingen expert på detta). Själv lider jag av järnbrist som jag försöker få bukt med genom att ha leverpastej på min macka, på det har jag inlagd gurka jag gjort själv, vilket kanske inte är så himla nyttigt, men jämfört med att äta bröd med skinka och pickles (som jag brukade äta innan)är jag övertygad om att det jag äter är nyttigare.
Det är inte bra att gå och småäta HELA tiden. Men fasta mattider och frukt emellan dem rekommenderas.
Följ gärna kostcirklen! Eller kost-pyramiden.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:USDA_Food_Pyramid.gif?uselang=sv
Den visar hur mycket man bör äta av de olika sakerna. Fetter, oljor och sötsaker ska man använda så lite man kan.
Sen själv undviker jag light-produkter då de oftast innehåller andra sötningsmedel som sägs vara cancerframkallande. Jag väger hellre lite mer än får cancer.
Det kan även bara bra att mäta olika områden (bröst,midja, höfter) samt väga sig ca en gång i veckan. Efter ett tag kommer du märka resultat och förhoppningsvis bli mer motiverad.
Lycka till!
JAg förseslår att du tar bort de stora kolhydraterna som bröd, pasta, ris och potatis. Vill du äta dessa produkter så är det bättre med de bruna, och att man drar ner på mängden.