Jag är rädd.
Hej! Jag är en tjej på 13 år och har "bantat"/ätit bra motionerat och så i 2-3 månader nu och jag går inte ner vikt! JAG GÅR UPP!
Jaghatar mig själv för att jag går upp i vikt. Alltså vad gör jag för fel?!
Just nu är jag 167 cm lång och väger 76 kg!
Vad ska jag göra?? Jag har astma så nu i höst ska jag som vanligt på kontroll och ja..förra året pratade vi om att jag skulle tänka på vad jag åt och sånt och det har jag gjort mycket. Och så väger jag såhärmycket!! Skäms! HJÄLP MIG
Har du varit och kollat på vårdvcentralen än? Låter konstigt att du fortsätter gå upp trots motion och bra mat.
Vad äter du en vanlig dag exempelvis?
// Pabblo
Hej! Det är INTE bra att banta! Följ inga speciella dieter, är bara nyttigare! Går man på diet brukar man oftast gå upp det man gick ner under dieten och oftast lite till.
Hur tränar du? Om du tränar så du bygger muskler så tänk på att muskler väger MER än fett, men kanske inte alltid syns. Så att du inte går ner i vikt behöver inte betyda att du inte gör "rätt".
Här är lite allmänna råd som jag själv försöker följa:
Ät inte bröd till frukost- ät knäcke (det är bra för magen och nyttigare)
Ät med 3 timmars mellanmål, hoppa ALDRIG över frukost! Givetvis ska du inte äta stora måltider varje gång. Men frukost- sen en frukt efter 3 timmar- sen lunch efter 3 timmar igen- sen en frukt till- sen efter 3 timmar ät middag. Om du blir hungrig efter det rekommenderar jag frukt, själv brukar jag ta knäckemacka till kvällsfika igen. (Inget godis!! Är du sugen på nåt på helgen- gör fruktsallad med kanske en "dipp" gjord på turkisk youghurt och granatäpple)
Tänk på hur mycket du motionerar? Det är rekommenderat att man ska ut och gå(bara för att gå- att gå till bussen/skolan osv är INTE inräknat) ca 30 minuter per dag. Sedan för att verkligen gå ner i vikt behöver man ju gå ännu mer! Försök hitta en (eller fler för variation)trevlig runda du tycker om att gå :)
Glöm inte!! Att du är i den åldern där kvinnokroppen utvecklas, och det är naturligt att få mer former och gå upp i vikt.
Slutligen! Ge inte upp!! Vet att det kan kännas tungt och svårt ibland när man inte ser resultat, det viktigaste är att försöka göra ändringarna du gjort för att gå ner i vikt till en LIVSSTIL, lär dig uppskatta det istället för att se det som jobbigt. Tänk positivtm, så kommer du se att motionen och maten kommer göra att du själv mår bättre också!
Lycka till!
Hmm okej då ska jag skriva mycket ^^
Så här mycket motionerar jag varje dag.
Jag cyklar minst 7 km.
Jag går cirka 5 km.
Jag rider 6 gånger i veckan.
Och jag dansar varje söndag.
Jag gör 50 sittups varje kväll innan jag somnar.
----
Till frukost kan jag äta en banan ett stekt eller kokt ägg och lite yogurt.
Till lunch kycklinggryta med lite ris (mums!!)
Till mellanmål en banan morot eller äpple
Till kvällsmat tacos
-----
Ser det för hemskt ut? Jag tkr det ser ganska bra ut jag.
Frågan är kanske också även: Vad har du i din kycklinggryta? Man kan ju ta i ex. "matlagningsgrädde" och inte tänka på vad det innehåller.
Men jämförelsevis vad du tränar mot vad du äter… så ser det ändå konstigt ut. Tyvärr finns det ju sjukdomar där kvittar vad man gör så går man upp i vikt. Jag rekommenderar också att du går till vårdcentralen och berättar för dem hur det ligger till.
Lycka till!
Kan vara värt att kolla ämnesomsättningen är min första tanke.
Jennie
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är helt ny på viktminskning i fokus.
Bara en liten tanke, jag är 22år 162cm och väger 70-73kg. Nu är det inte muskelmage längre, utan godis och myskvälls mage men tänker på när jag var i din ålder!
Du är yngre, men längre och motionerar betydligt mycket mer än mig. Har du tagit dig en titt i spegeln ordentligt eller tänker du bara på vad du väger, och vad vågen visar?
När jag var i din ålder såg jag mig själv som mullig/tjock, och alltid mycket större än mina kompisar. Men när jag nu ser bilder på mig själv då, så tänker jag: "Hur fan kunde jag gå och vara depprimerad över min vikt, jag såg ju jätte bra ut". Hade former och snygg kropp. Men jag tittade på mina benrangel och plankor till kompisar och tyckte att det var så man nog skulle vara.
Muskler väger mer än fett, jag red massor, dansade magdans och var i fin form, men enligt mig själv var det vågen som visade sanningen.
Bara en liten tanke.
Tänkte på det som inlägget ovan skriver (#6).. vill du så kan du ju gärna få lägga upp en bild på dig själv. Absolut inga naken bilder och inte på ansiktet om du inte vill. Bara där du har lite tightare kläder. Så kan vi hjälpa dig och se. Eftersom du tränar så mkt så kanske det mest bara är muskler.
Som sagt bara om du vill!!
// Pabblo
#7 Tycker inte jag är någon bra ide. Lätt hänt att någon då tycker något som man inte vill höra och so sårar.
Jag tycker TS ska kolla sig hos läkare, höra vad denne tycker.
Som flera skrivit väger muskler mycket. Och du rider så dina lårmuskler lär vara stora = mycket vikt.
#8 de är sant.. =/
// Pabblo
Ja.. kanske..mina lår är faktiskt välldigt tjocka och ni har rätt..alla mina kompisar är smala som plankor typ och om dom lutar i fråmåt så sticker ryggraden ut på nästan alla :/
#10 Du ska inte jämföra dig med dina vänner. Alla har olika förutsättningar.
Vet att det är svårt att låta bli, men försök lära dig tycka om dig själv, precis som du är.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis som #11 säger så ska du inte jämföra dig med dina kompisar! Var nöjd med den du är och hur du ser ut. Kan vara svårt, och jag vet själv hur det var i din ålder det var ju bara 9år sedan jag var där själv. Jag är ju 22år idag och ändå inte helt nöjd men mig själv, men det kan man väl aldrig bli? Hur kul vore det om vi alla såg likadana ut?
Dessutom är det lite av media (tv, tidningar, radio, reklam) mm som förvränger tjejers verklighetsuppfattning. Du kommer om något år upptäcka att killar är mer intresserade av lite former än en planka.
Har en lillesyster på 11år som dansar i väldigt höga klasser, kan vara lite skrämmande ibland när hon inte vill äta varken mat, godis eller glass. Och kallar mig för tjock, fast jag är normal.
Jag tycker att du sportar på bra, fortsätt med det! Man ska ju ta hand om sig själv, och må bra.
Lycka till!
"Dessutom är det lite av media (tv, tidningar, radio, reklam) mm som förvränger tjejers verklighetsuppfattning. Du kommer om något år upptäcka att killar är mer intresserade av lite former än en planka."
Amen.
Jag önskar att alla tjejer i världen verkligen på allvar kunde inse hur sant det sista du skrev var.