Sparlåga?
Ibland hör jag folk varna för ett alltför lågt kaloriintag om man vill gå ned i vikt. De menar att det i själva verket ska vara kontraproduktivt. Kroppen börjar då "gå på sparlåga" och inte "orkar förbränna."
Finns det någon sanning bakom det här? Är det någon som har upplevt någonting liknande själv -- att viktminskingen uteblivit trots en ytterst kalorisnål diet?
Jag har själv (av olika skäl) gått på dieter där jag hamnat på mindre än 800kcal om dagen och det har varje gång resulteat i DRASTISK viktminskning.
Det är naturligtvis inte alltför hälsosamt i längden, men jag har aldrig upplevt någon som får mig att känna att kroppen inte skulle "orka förbränna" eftersom den får för lite kalorier.
Är det någon som har några erfarenheter?
Jag har själv varit på ett väldigt lågt kaloriintag och stått still i vikten.
När jag sedan började äta mer, började jag gå ner.
Här kan du läsa lite om just detta.
En medlem har lagt in lite länkar.
De motsäger att det finns något sådant. Men min kropp säger annat.
"Jag har själv varit på ett väldigt lågt kaloriintag och stått still i vikten.
När jag sedan började äta mer, började jag gå ner…"
Hur länge åt du kaloriisnålt? Hur många kalorier tror du uppskattningsvis att det kan ha rört sig om och hur mycket mer började du äta senare? (Om du nu hade koll på såna saker, så att säga.)
Åt 1,5 månad ca 600 kalorier om dagen.
Ökade sedan till 1300-1600 om dagen.
Och du märkte verkligen ingen viktminskning alltså under den första 1,5 månaden?
#5 Alldeles riktigt. Hände ingenting alls.
Så om det inte handlar om sparlåga så får någon gärna förklara vad det kan ha berott på :)
Du kanske gick och smygåt i sömnen? :)
#7 Nej, jag åt endast de kalorierna :) 100% säkert.
Nothing?
Va? :)
Ingen som kan svara på varför jag inte gick ner i vikt menar jag.
Ni påstår ju att det inte finns sparlåga, så vad kan detta ha berott på? :)
"Ingen som kan svara på varför jag inte gick ner i vikt menar jag."
Nej, jag har tyvärr ingen anning. Har ingen större expertis i ämnet.
Ni påstår ju att det inte finns sparlåga, så vad kan detta ha berott på?
Du får gärna säga "du" till mig. Inte behöver du vara så högtidlig. :)
Och mig veteligen har jag heller aldrig sagt att den inte finns någon sparlåga utan jag har istället undrat över andra människors erfarenheter om detta.
#12 Sorry, blandade ihop dig med en annan medlem :P
Men ja, hoppas någon som är kunnig kan förklara vad det kan bero på om det inte var sparlåga.