Över 20 points kvar! (hjälp!)
Jag har 21,5 points kvar idag och man måste ju äta alla sina points…
Problemet är att jag inte har så mycket hemma…
Och är inte särskilt hungrig.
Vad ska jag göra?
Om du inte är hungrig, bör du inte äta!
Var istället glad för att du kan äta mindre än rekommenderad mängd eftersom du vill gå ned i vikt 
/Désirée
Problemet är ju bara att äter man för lite går man inte heller ner i vikt. Idag har jag ätit lite mer än en tredjedel av så mycket som jag ska äta och det är inte bra för då sätts kroppen på svältläge…
Det stämmer inte. Det finns inget som heter svältläge och kroppen kommer inte dra ner på förbränningen för att du inte äter. Det är en seglivad myt.
Förlåt men om man äter för lite så går man ned i vikt - vare sig man vill eller inte. Kroppen sätts på svältläge med alla former av viktväkteri hur än du bär dig åt. Det är därför som det de senaste åren kommit upp alternativ till svältbantning och det är också därför som de flesta som bantar med viktväktarna snabbt går upp till den ursprungliga vikten när de slutar att banta. Om man har problem med övervikt bör man finna en varaktig livsstil och ett varaktigt kosthåll som man kan leva efter resten av sitt liv.
/Désirée
Hur kommer det sig då att när jag åt 200 kalorier per dag inte gick ner ett kilo?
Det kan jag tyvärr inte svara entydigt på, men sannolikt berodde det på vad du åt. Beskriv gärna vad du åt då när du bara åt 200 kalorier per dag och inte gick ned ett dugg. Hoppas att du inte misstycker att jag säger detta, men jag tycker att du är tuff som tar tag i ditt problem och på olika sätt försöker att lösa det. Därför tror jag också att du kommer att lösa det framöver 
/Désirée
Jag drack ett glas lättmjölk, åt några tuggor pasta och lite grönsaker på den tiden.
Till slut gick jag ner, ja, men det var efter en och en halv månad.
Jag mådde dåligt och då kontrollerade jag mitt liv genom att hetsträna och äta så lite som möjligt…
Visst finns det sparläge i kroppen. Det gör så att kroppen sparar på det lilla den får, alltså släpper inte ifrån sig något. Men det går bara till en viss gräns, sen börjar den äta av sig själv sas.
#8 Länka gärna bevis till detta påstående. :-)
Det finns ingen rapport som jag kan hitta som visar på att kroppen har något som heter svältläge. Det finns däremot vetenskapliga studier där personer fått inta en extremt låg kaloriintag och deras ämnesomsättning sjönk inte nämnvärt.
Det finns inget svältläge. Det är bara en myt. Det som i folkmun brukar kallas för "svältläge" är egentligen en sänkt metabolism som sägs bero på att kroppen försöker spara på energin. Det stämmer inte. Det finns inget gränsvärde där x antal kalorier gör att man magiskt slutar att gå ner i vikt. Däremot så sker det en hel del förändringar i kroppen när man förlorar vikt.
Vi tar som exempel den mest välkända forskningsförsöket som gjorts kring svält -Minnesotaexperimentet. Där fick deltagarna en väldigt låg kaloridiet samt motionera varje dag. Efter 6 månader av svält så såg deltagarna ut som skelett, men ingen slutade tappa vikt eller kroppsfett. Deras ämnesomsättning sjönk i förhållande till den vikt de tappade, men ingen slutade gå ner i vikt.
#7 Om du tränade samtidigt så ökade du förmodligen i muskler oxå och då syns det mindre på vågen.
Norrbysa; jag kan inte länka. Detta är vad jag själv upplevt, lärt mig i skolan och faktiskt vad flera av mina instruktörer sa då jag själv inte gick ner trots lågt kaloriintag.
Det är tyvärr inget bevis på att det du lärt dig är rätt. Jag tycker detta är väldigt intressant. Jag har verkligen försökt hitta bevis på att svältläge extsterar men hittar bara bevis på att den inte gör det.
Det gäller att vara kritiskt och inte bara lita på att allt man hör stämmer. Kolla gärna upp ämnet och återkom.
Jag vill jättegärna läsa en rapport som visar att kroppen går på spartlåga vid lågt kaloriintag. :-)
Jag har inte tålamod för att leta upp saker :) Och mig spelar det ingen större roll vilket som stämmer, jobbar inte med kroppar :) Vet bara att det stämde in på mig, alltså tror jag på det jag själv varit med om.
Oj. Ett lite smått skrämmande sätt att resonera. Det är bra att säkerhetställa att det du skriver till andra är baserat på fakta innan du ger råd. I detta fall var det inte någon större fara men i andra fall kan det få oanade konsekvenser för den som följer råden.
#14 Jaha, så egna erfarenheter och plugget räcker inte när man säger sin mening?
Snälla nån. Skulle vara kul att se ett forum om man inte fick skriva om man inte hade länkar till studier om allt.
Håller med. Ville bara ta reda på roten till myten. Skulle vara kul att hitta bevis för att svältläge existerar, men hittils har jag inte lyckats. Tycker ämnet är väldigt intressant och kunskap behöver inte vara tråkigt. :-)
Det jag dock har hittat är att de som säger sig äta mindre oftast äter mer än vad dem tror. Finns studier på att man förtränger och glömmer bort en stor del av det faktiska intag som man har. Även om man skriver matdagbok så registrerar man inte allt man äter.
#17 Jag skrev till 100% upp precis allt jag både åt och drack varje dygn. Vägde, mätte och hela köret. Ingenting slank mellan.
TS Hur går det med poängräkningen?
Väldigt intressant tråd.
Jag har också undrat en hel del över detta "sparläge" som det talas om ibland, men aldrig upplevt något liknande själv. När jag har gått på kalorisnål diet har jag också ofrånkomligen gått ned väldigt mycket i vikt.
Och det tycks hellre inte finnas några vetenskapliga studier som styrker dessa uppfattningar om att kroppen kan gå in och något slags sparläge där den vägrar förbränna fett.
Intressanta länkar till studierna i inlägg #9 också.
Undrar också över detta! Jag går på "kick start"-kur och dricker endast shake och Soppor. Får i mig 500-600kcal per dag. Första veckan gick jag ner 3,5 kg…. nu andra veckan har jag gått ner endast 0,1 kg!
Har inte förändrat något i hur jag ätit / rört mig dessa två veckor.
Enligt den viktcoach jag haft kontakt med i programmet ska jag inte köra "kick start" mer än två veckor och sedan införa en måltid per dag (övriga soppor/shakes), men när jag nu gått ner så lite vågar jag knappt göra det :-/
Kan det ha att göra med att jag bantat otaliga gånger i mitt liv. Testet som gjordes (#9) - var det på personer som bantat förr? Första gången jag bantade i mitt liv rasade jag också i vikt. 13 kg på två veckor… och var inte ens överviktig vid den tidpunkten (vilket var starten för min jojo-viktresa)
Har 20 kg kvar till min målvikt och får en känsla av uppgivenhet när jag inte går ner i vikt trots jag får i mig så pass lite. :-(
#9 Kul att fler hittat den sidan! Hänvisar alltid till den när prat om svältläge kommer upp i olika forum. Det är den enda förklaringen jag hittat som känns logisk (har forkat endel om hela svältlägesgrejen).
#20 Jag citerar från Del 2 av inläggen Norrbysa länkade till:
"Det klassiska uttrycket att ens kropp hamnar i svältläge om man äter för lite kalorier har egentligen ingen större grund i verkligheten. Äter man mindre kalorier än kroppen behöver så kommer man att gå ner i vikt. Att ens viktnedgång går i vågor är naturligt och vätskenivåer i kroppen kan göra att man står still i upp emot 2 veckor (6). Så om man är säker på sitt kaloriintag och man tycker att viktnedgången går långsamt så ge det tid. Om det fortfarande inte händer något och man äter mer än 1000-1500 kcal/dag (beroende på kön och vikt) så kan man sänka kaloriintaget ytterligare. Om man redan äter mindre än 1000-1500 kcal/dag så bör man försöka hitta felkällor i ens uträkningar och sen köra vidare. Slutligen bör man kontakta vården då det finns sjukdomar (och medicin) som kan leda till att man får en ordentligt sänkt ämnesomsättning."
Har själv varit med om det du pratar om, att man plötsligt står stilla i vikt utan anledning. Det kan ha med hormoner och vätskenivåer i kroppen att göra (vad jag har förstått). Jag har VLCD-bantat någon månad i sträck utan märkbara skador, men är du orolig så kan du ju försiktigt gå tillbaka till att äta lite vanlig med kalorisnål mat och sedan om några veckor köra 2 veckor med pulver igen? Få inte panik, det kan ta tid att gå ner i vikt! Men jag tror verkligen på det som står i citatet ovan, alltså att man tillslut kommer gå ner i vikt om man ligger på kaloriunderskott. Så länge man inte har någon sjukdom eller liknande som stör. Vill man ha bevis på detta kan man till exempel titta på svältande afrikanska barn. Inte är dom feta inte..
Tillslut måste ju kroppen ta av det som finns.
Angående VLCD-dieter i övrigt så är det ju många som ratar dessa för att man "går upp lika mycket igen och lite till" när man slutat med dieten. Det man inte tänker på är att en kropp som väger mindre behöver mindre energi, man kan alltså inte gå tillbaka till att äta lika mycket som man gjorde innan då kroppen vägde mer och krävde mer energi. Då kommer man gå upp i vikt! Man får försiktigt smyga in mat och noga hålla koll på hur mycket man kan äta utan att gå upp i vikt, så man hittar sin nya energibehovsnivå. Det jag alltid gör fel (vilket ligger till grund för mitt jojobantande) är att jag när jag gått ner några kilo tänker "Äh, nu är jag ju smal! Nu kan jag unna mig lite." ..och så går jag upp. VLCD-dieter är ingen mirakelkur som många tror, det krävs faktiskt endel arbete med kostomläggning osv. även efteråt!
Nu blev det ju lite OT här, men jag kunde inte låta bli. Kliade lite för mycket i fingrarna..