Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4880 ggr
[VictoriaR]
1

Slutat gå ner i vikt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan inte gå ner i vikt längre, har legat på 55kg i en månad nu. Äter bra (3-4 gånger om dagen) och rör på mig varje dag.  Vill gå ner 2-3kg till, inte mer mer men det går inte. Tänker inte svälta mig själv och gå på någon diet utan vill ha något som håller i längden Glad

SweGizmo
0

hur lång e du?

Min blogg: SweGizmo.se

[VictoriaR]
0

#1 164cm

SweGizmo
0

Då tror jag inte du behöver gå ner mer. Kroppen verkar inte heller tycka det eftersom den gör allt för att stanna på den vikten. du är redan på din idialvikt.

[VictoriaR]
0

#3 Men jag är inte nöjd, är det omöjligt att tappa några kg till?

BMEXX
0

Träna? På så vis formar du till kroppen och får den formen som jag antar du eftersträvar :)

// Pabblo

SweGizmo
0

Du ska (som hon ovan antyder) inte gå ner mer i vikt utan träna dig till formerna du vill ha nu:)

Gå till ett gym och boka en tränare för 1 pass så kan han/hon säga hur du ska göra för att du ska uppnå dina önskemål.

[VictoriaR]
0

#5#6 Tack för tipsen, tänkte börja träna i höst, just nu går jag bara promenader och rider. Hur ofta borde man träna? Kan inte spendera för mycket tid på gymmet.

ylro
0

#7 Har du testat periodisk fasta? Det kan vara ett sätt att få ner det totala kalori intaget över en vecka. Jag fastar själv periodiskt. Jag läser mkt vetenskap både privat och på jobbet och när man förstår och accepterar att viktminskning (fettminskning) handlar om kalori in och ut, inte om  ngt annat så kan man ta till sig periodisk fasta. Personligen så är det ett superbra sätt när man inte äter mer än runt 1300 kcal/dag. Det tar bort hysterin kring "förbjuden" mat. Du får gärna läsa på min hemsida och jag kan ge dig andra källor.

(Periodisk fasta funkar både på smala och extremt feta på Youtube finns det en kvinna som tappat 70kg på fyra år kolla på freespirithaven på youtube.)

Träning i synnerhet kardio dvs springa etc är ett sätt att öka sin förbränning under en viss tidsperiod. Emellertid att sätta det i system för ett sätt att gå ner i vikt resulterar i förslitning av kroppen och ett kompensatoriskt tänkande kring mat som man bara kan förlora på. Tänk själva. En chokladkaka 100gr innehåller ca >550 kcal. (550 kcal kan jag inhalera på en halv sekund) En kvinna som väger 55 kg måste springa minst 60 min på en hastighet runt 10.2km/h för att bränna bort detta. För att överhuvudtaget orka att spring i den hastigheten krävs en mkt god kondition redan. Det är få som orkar. Kostreglering är nummer 1 för att gå ner i vikt!

Den träning som ger en slimmad kroppsform och förbättrat utseende är endast styrketräning. Styrketräning ger otroliga fördelar både för hälsan och framförallt för utseendet. Man kommer undan med mkt mer vikt men ser ut att väga ingenting. (observera att man kan använda sin egen kroppsvikt för detta man behöver inte gå till ett gym och lyfta skrot)

Om man inte orkar ändra sin diet vilket är tufft. Så är styrketräning ett garanterat sätt att få ett förbättrat och mer slimmat utseende! Det kan man ta till banken!

ylro
0

Jo, en sak till. Jag ser att många tycker att du inte ska gå ner mer. Om jag förstått det rätt är du 164 cm o väger 55kg? Vilket är en utmärkt vikt för din längd. Glad Utseendet är individuellt.

Många gånger har jag fått lära mig den hårda vägen…. är man inställd på en viss vikt när man börjar gå ner i vikt. När man väl nått den så inser man att man inte fått det resultat man ville. Personligen (efter mitt första barn) gick jag ner flera kg lägre än jag först trodde jag skulle behöva för att få det utseende jag önskade.

Det är dock viktigt att du mår bra under tiden och hittar ett bra sätt att ligga superlågt i kroppsfett. Och att du legat viktstabil ett tag är bara bra eftersom din kropp nu måste etablera den nya vikten. Det tar tid och ju längre du ligger på 55kg ju mer kommer kroppen att göra den vikten till sin nya normalvikt! Det betyder att din viktminskning kommer att bli långvarig. Inga jojobantare här!

[VictoriaR]
0

#9 Det kanske ser bra ut när jag skriver det så här, men jag ser inte smal ut,   min kropp är nog byggt så att jag måste väga mindre för att vara smal Foten i munnen

du sa att man inte måste åka till gymmet för att träna, vad rekommenderar du i så fall? Glad

ylro
0

Hej, ursäkta sent svar. Jag förstår vad du talar om eftersom jag har varit där själv. Efter mitt första barn gick jag ned en ohygglig massa vikt och ner till långt under 60kg. Jag var inte nöjd och fick gå ner många kilon till för att nå dit jag ville. Vad jag insåg då var att vikten på vågen är irrelevant. Det är utseendet och en bra balans för den individuella kroppen som är relevant. Så det kan vara hjälpsamt att strunta i vågen och mät dig istället.

Kropps egen träning, kallar jag det för. Det finns många termer för det. Balansträning, crossfit är de jag kan komma på nu. De övningar som kan vara hjälpsamma för dig är de klassiska övningarna. Jag har tränat regelbundet i över tio år nu och jag vill verkligen understryka att kropps egen träning är den mest överlägsna. Här är några få exempel:

armhävningar- börja på knäna om de är för jobbiga efter några gånger kan du göra flera sen kan du börja variera. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du kommer att utvecklas och kunna göra armhävningar som en militär.

utfall med knäböj- googla hur det ser ut, lägg till ett moment där du "sätter dig ner" när du står mellan utfallen, gå ner ordentligt i knäna så det känns i rumpan. Denna övninga är överlägsen, lägg tid på att lära dig den och känna den. Rump och ben övningar tar på kroppens största muskelgrupper och är mest effektiva.

militärböj med eller utan hopp- stå med benen i sär, hoppa rakt upp, när du slår i marken, hukar du dig hela vägen ner med rumpan mot marken, som om du nästan sätter dig på huk- här tränar du hela benet, rumpan o coremusklerna- bra övning som ger styrka och kondition.

chins- Hitta en trappa, ett räcke eller någonting som du kan hänga dig i, det är bara bra om du når marken samtidigt. Håll i stången, trappan etc, skutta upp, håll i en sekund, sänk dig ner sakta upprepa

Statiska övningar som plankan, sidoplankan, bollövningar statiska o aktiva. Börja med 30 sek, öka på vartefter du blir starkare.

Repetera övningarna med ca 10 rep, vila, gör 10 till, vila repetera ca 4 ggr. Gör detta minst 3ggr/v och max 6ggr/v, du kommer att känna och se utveckling på ca 2 veckor. Som uppvärmning är klassiskt hopprep oslagbart. Hoppa 100 ggr, repetera 3 ggr.

Själv har jag lärt mig jättemycket kroppsegenträning av zuzana på Bodryrocktv.com. Hon är superbra tycker jag. Det gäller att man inte bryr sig så mycket om hennes utseende. Jag vet att vissa bryr sig mkt om det. Jag beundrar hennes helt enastående kroppsfysik.

Lycka till.

[VictoriaR]
0

#11 Tack så mycket! Har faktiskt lyckats gå ner ett kg till, eller det är väl lite fram och tillbaka beroende på om jag råkar äta lite mer "gott" dagen innan..(verkar som att jag kan gå upp/ner 1kg på en dag Förvånad)

Ska absolut pröva det du tipsade om Glad

[Bärnsten]
0

55 kg till 164 cm är helt normalt och t.o.m. lite åt undervikt, om man kollar ditt BMI.

Så att råda dig till att gå ner i vikt vore helt sjukt och oacceptabelt. Ät näringsrikt, med mycket grönt/kött/fisk/fågel och undvik socker och stärkelse.