Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1036 ggr
Michaela-N
0

Motivation

Hejsan!
Har i flera år försökt gå ner i vikt, jag är snart 14 år, ca 170cm lång och väger runt 70 kilo. Det är alldeles för mycket tycker jag och jag önskar att vikten skulle hamna på runt 10 kg mindre. Eftersom jag är så ung tänker jag inte banta eller gå på diet utan ska motionera mer och äta nyttigare (dvs. inga chips, läsk, godis, kakor…you name it). Problemet är att min motivation håller i max några dagar då jag motionerar jättemycket och är stenhård med vad jag stoppar i mig, sen bara försvinner all orken efter ett tag och då är jag tillbaka på steg 1. Hur skulle ni göra för att hålla uppe motivationen så jag kan komma närmare och närmare mitt mål?

Zadeira
0

Ta det lugnt. Börja inte med att träna stenhårt och utesluta allt gott ur kosten. Då blir det lätt att motivationen försvinner eftersom du helt enkelt kör slut på dig.

Nu vet jag inte hur eller vad du tänkt träna, men träna inte hårt flera dagar i rad. Kroppen måste få vila mellan, särskillt om man är otränad! De dagar du inte tränar kan du ta en långpromenad och kanske göra lite lugna stretchövningar, yoga eller likande. Välj en träningsform som du tycker är roligt, och skaffa en träningskompis så att du har trevligt sällskap så är det mycket lättare med motivationen.

Jag kan inte säga att det funkar för alla, men jag har själv lagt upp det så att jag inte utesluter något alls som jag tycker om. Just därför kan jag hålla motivationen med att hålla sötsaker och onyttigt nere. Jag vet att jag får lov att ta EN chokladruta om jag är jätte-sugen, eller EN näve chips på fredagkvällen. Ett tag försökte jag undvika att äta allt sådant men då tappade jag motivationen helt och orkade inte fortsätta. För mig blev det alltså motiverande att låta bli sötsakerna när jag insåg hur ofta man stoppar i sig sånt bara för att, inte för att man verkligen verkligen är sugen.