Ung och tung övervikt
Jag är nu 16 år och Väger ca. 132kg. Har inte kollat min längd på flera månader men sist så var jag runt 176cm lång.
Bestämde mig för att ta ett sabbatsår innan gymnasiet för att kunna fokusera på min vikt, för den har verkligen gjort mina skolår jobbiga.
Så jag skulle vela gå ner så snabbt som möjligt tills skolstarten nästa år. Mitt mål är till vidare 100kg.
Min fråga är nu, vad är det bästa snabbaste sättet man kan göra för att gå ner i vikt? Det är väldigt svårt för mig att bara "Äta sunt och motionera mycket" för mina föräldrar är inte dom bästa på att laga mat, så det blir oftast pommes,korv,max, etc. Och det är som inget jag kan göra åt det. Så finns det någon riktig guide man kan följa för maten, som jag kan göra själv snabbt och enkelt. Det är svårt för mig om någon säger att jag bara ska äta minde kolhydrater etc. Jag behöver någonting fast som jag kan följa.
Såg på flashback att många följde en "Very low calorie diet" då man tog 6 st nutrilette shakes om dagen. Men vet inte om det skulle vara så bra för en 16åring?
Jag vill verkligen komma igång, men om jag inte får hjälp på traven så tappar jag lusten snabbt :(
Ät med sunt förnuft, typ sallad och liknande. Blir man JÄTTESÖTSUGEN så kan en isglass fungera bra (lite kalorier) oblservera dock EN isglass och inte ETT PAKET. :)
Så ska man ej vräka i sig av bröd, pasta, ris och potatis. Inte heller allt för mycket mejeriprodukter eller saker med mycket socker (typ söta frukter).
Ät på en liten tallrik också, då lurar man kroppen att det är mer än vad det egentligen är. Titta inte heller på tv när du äter, koncentrera dig på maten.
Va ni är tidigt uppe (sent?) :P
Börja med att ta promenader varje dag med. Och öka på träningen sedan. Främst kondition men också lite styrka :)
// Pabblo
Dina föräldrar måste ta sitt ansvar och sluta servera skräpmat! De borde vara måna om att du ska må bra.
Jag tror du ska ringa din vårdcentral och be om att få prata med en läkare om din övervikt, läkaren borde kunna skicka dig vidare till en dietist. Läkaren borde också kunna ringa dina föräldrar och förklara att dom inte kan fortsätta som dom gör om du ska kunna leva ett hälsosamt liv.
#3 Jag orkar inte att gå till en dietist till, har vart flera gånger under min uppväxt.
#4 Jag förstår att du inte orkar gå till ännu en dietist. För vad jag läser så verkar du förstå vad du gör fel, men dina föräldrar verkar inte riktigt med på noterna?
Har du pratat med dem och förklarat att du mår riktigt dåligt, att det är risk för ditt eget liv, och att du måste gå ner i vikt?
Ni kan ju hjälpas åt. Du är ju 16 år trots allt. :) Ni kanske kan göra inköpslistor ihop, matlistor osv. Kolla igenom kokböcker, och leta lättare alternativ ihop?
Jag vet inte hur du är i köket, men du kanske kan hjälpa till där? Många gånger så handlar skräpmat om lathet. Man är trött när man kommer hem från jobb/skola, och det är så mycket enklare att slänga in lite pommes i ugnen, steka på korv, än att göra något bättre mat.
Så ni kanske kan hjälpas åt? Ta någon dag i var?
Shakes etc tror jag inte är nyttigt för någon, och speciellt inte för en yngre människa. Du behöver riktig mat för att orka.
Om du nu tar ett sabbatsår, så se isåfall till att du fyller dina dagar med aktivitet. Det är så lätt att bli lat och lite trött, och tänka att "äh, jag tar igen det imorgon..".
Jag har själv vägt 135kg som mest, så vet precis vart du är just nu, och det är inte roligt.. man mår inte bra.
Mat måste inte vara komplicerad för att den ska vara bra. Byt ut korven och pommes mot kycklingfile (med lite kryddor på) i ugn och hemmagjorda klyftpotatisar. (inte för mycket olja, nån tesked eller två räcker för att de ska bli bra.) Gör en sås till med lättcreme fraiche som ni kokar upp med en ismulad buljongtärning. (smak efter tyckte). Världens enklaste och faktiskt otroligt gott. Lite sallad till.
Bara som exempel. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Då verkar det ju vara dina föräldrar som måste tänka om nu. Det går inte att göra det ensam när man bor hemma som du gör.
Vad säger dom när dus äger att du måste ner i vikt? Har du bett dom hjälpa dig?
Ett tips är Aftonbladets Viktklubb. Då kan du äta av allt, men notera det i din viktdagbok. Det bästa är ju om du kan hålla dig till de nyttigare alternativen, men där får du veta hur många kalorier du ska äta/dag. Jag är själv medlem där. Det är ändå väldigt svårt att bryta onda vanor tycker jag. Men det är superbra om du ändrar ditt ätbeteende redan nu som 16. Själv är jag 37 och har jojat upp o ner i över 20 år. Bestäm dig för att du vill leva ett sunt liv! Jag tror på dig!!
Varma Lyckönskningar!
SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning
Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen
SE*Anamiacat´s
http://anamiacats.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte så många tips att ge dig egentligen men att promenmera är bra.. Och broccoli är nyttigt, gott och väldigt lättlagat :P
Om du ändå är inne på flashback och läser kan jag rekomendera denna tråden (om du inte redan läst den) https://www.flashback.org/t1382839
Väldigt inspirerande!
Lycka till 
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Ett annat alternativ är LCHF. Det bästa är att gå in på Kolhydrater i Fokus och läsa lite. Dar kan du få tips på hur du minskar på kolhydraterna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#5 Tackar för tipsen! Jag har börjat gå på gym nu, riktigt öm i kroppen nu :P Har tänkt gå ialafall 2 ggr i veckan dit, sen så ska vi skaffa ett gåband :) Känner inte för att hålla igång så mycket ute, skäms verkligen att springa/jogga utomhus :/
#8 Tack för länken! Riktig inspiration!
#9 Ska kolla in den , tack :D
Kan man få tips på en bra frukost? Har varit väldigt jäkla dålig på att äta frukost, men eftersom det är väldigt viktigt om man vill gå ner i vikt så vill jag hitta en bra frukost :)
#11 Jag tror det är viktigast att du hittar en frukost du trivs med och känner dig motiverad att äta. (Sålänge det inte är pannkakor, bacon osv förstås.)
Gröt står många sig på länge, det mättar bra.
Själv varierar jag mellan grovt bröd (ljust bröd har en förmåga att inte hålla särskilt länge och man kan trycka i sig dubbelt så många utan problem.) Ibland med lite keso på, nån skiva tomat och lite kryddor, eller avokado. (mums!)
Ibland fil och flingor, typ müsli, eller special k. (Inte superduper som val, men jag gillar och blir mätt fort på det.)
Frukt kan du alltid lägga till.
Det finns många olika vägar att gå. Själv har jag valt viktväktarna då jag inte kan utesluta något.. mår verkligen skit och mitt psyke funkar inte så. Men av allt men i lagom mängder funkar bättre för mig.
Men alla är vi olika. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ett tips till frukosten är att varva maten med något varmt att dricka. På så vis äter man långasmmare och eftersom drickan är varm kan man inte ''klunka'' hela i ett svep. Ta ca 20-30 min på dig att äta :)
Till den varma drickan (typ te) kan man äta ett (kanske två) knäckebröd med mager ost och tomat.
Om man blir väldigt sugen på att småäta lite så tycker jag det är gott att äta frysta jordgubbar med ''socker'' på. Detta är lite samma koncept som med varm dricka, dvs iskalla saker går inte att äta så jättesnabbt, därför kan man äta långsammare och då mindre ^^
Jag använder ett sötningsmedel som heter Sukrin som inte innehåller några kalorier. Tänk dock på att inte äta för mycket sötningsmedel.
Har du ingen kompis som vill gå ut och promenera med dig? Det är kul att ha någon att prata med under promenaderna.
Så ja, promenader är trevligt och bra motion.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Eftersom du är ordentligt överviktigt och en ung killa så rekommenderar jag att du provar LCHF, du är tillhör den grupp som brukar få bästa resultaten av att ta bort kolhydrater och äta mera fett.