Begär efter onyttigt
Nu har mitt nyttiga liv skenat iväg och jag har börjat äta en hel del onyttigt och jag har blivit så fruktansvärt sugen på sådant varje dag. framförallt kakor och choklad.
Begäret finns där hela tiden!
Tidigare lyckades jag hitta en hälsosam livsstil och jag var bestämd och strikt, men den senaste tiden har jag tillåtit mig att sällskapsäta då och då. på grund av det har jag mitt sockerberonde kommit tillbaka:(
Nu ska jag försöka bli av med detta begär. Jag är svag för socker, och begäret kommer snabbt om jag vänjer mig vid detta har jag märkt.
Jag vet att jag lyckats tidigare, så jag hoppas det går nu med.
Har ni andra samma problem så skriv gärna:) kan vara bra att dela med sig av tankar och funderingar, samt lösningar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När man tar bort kolhydrater så försvinner ofta sötsug, både LCHF, Atkins och Dukan funkar.
Jag läser just nu fredrik pauluns bok om GI så det är GI jag hade försökt mig på, men jag har inte satt igång än.
Dukan hörde jag talas om första gången idag. Vad skiljer den sig från atkins tex? för Dukan skulle väl vara låg på kolhydrater och fett?
Jag tror egentligen mest på att en diet som man får äta lite av allt för mig fungerar bäst. Då slipper man få sug på att äta det som är "förbjudet" jag upplever det så.
Men först och främst ska jag ta tag i mitt sötbegär. det är ett begär, det märker jag av, så planen är att inte äta något godis, bakelser, chips mm under några veckor för att jag ska få kontroll på det. och genrellt produkter som inte innehåller så mycket tillsatt socker som fruktyoghurt tex
Är det någon mer som ska utesluta sockerprodukter så skriv gärna:) det kan vara bra att stötta varandra.
Jag har bara genom att dra ner på kolhydraterna lyckats minska sötsuget. Tror inte på att ta bort dem i helt för kroppen behöver dem till viss del, men jag har dragit ner på bröd, potatis och pasta som känns som de största bovarna. Förut kunde jag trycka in socker tills jag mådde illa och knappt då släppte sötsuget men nu märker jag att efter bara en kaka eller en chokladruta så räcker det liksom och sötsuget släpper. Jag tror fullt på att det är pga neddragningen av kolhydrater, men jag tror inte på att uteslita något helt. Sen är det tyvärr så att det är svårare för vissa människor och man måste leta sig fram till vad som funkar för en själv.
#3 Jag tror att det kan vara så också. Jag ska göra samma sak senare, jag ska inte dra ner helt och hållet på kolhydraterna, men jag ska äta mer gi-anpassade kolhydrater samt inte så mycket av de, men det blir ändå att jag äter kolhydrater och så, så helt försvinner de inte.
Det är främst i några veckor som jag tänkt ta bort alla socker produkter ur mina matvanor. dels för att det är ett sätt för mig att få ett normalt förhållande till sötsaker igen. det blir svårt att bryta vanorna om man redan är beroende av det. för mig är det så. Men jag kämpar på:P jag ska då inte ge upp hoppet om nyttigare kostvanor. Det vet jag att jag mår bättre av dessutom.
Kromtabletter kan lindra sötsuget oxå. :-) Jag testade en brustablett som hette viktkoll som fungerade bra för mig. Men det var många år sedan nu så jag vet inte om den finns kvar.
Just det, det har jag hört talas om! är det het ofarligt att ta sådana tabletter (krom tabletter) eller finns det någon risk man bör känna till? är alltid lite skeptisk när det gäller tabletter man ska ta för att hjälpa att gå ner i vikt.