Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 2590 ggr
Arinya
0

Hjälp jag avskyr grönsaker!

Hej jag är 16 år, 163 cm lång, och väger 58-59kg, jag känner folk som är exakt lika gammla samma längd och samma vikt och de är smala. men JAG är inte det?

jag försöker gå ner i vikt men de går inte så bra för jag AVSKYR nyttig mat, jag kan verkligen inte äta det och jag blir sur och arg när folk försöker tvinga mig..

jag har verkligen jättesvårt för att gå ner i vikt!
jag cyklar varje dag i 45 minuter (utspridd under dagen) där jag kör på på högsta växeln och speedar på så mkt jag orkar!
och varje helg drar jag vagnen full med reklam åt min pojkvän, och då går vi i kanske 2-2½ timme

hjälp mig snälla!

ettlitetalias
0

Avskyr du "nyttig" mat, så kanske LCHF kan vara något för dig? Jag äter det inte själv, men det är ju en diet/livsstil där man får äta massor av feta och traditionellt "onyttiga" saker, så det kanske kan fungera för dig?

Arinya
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 har hört talas om den metoden men aldrig fattat den :P

ettlitetalias
0

#2 Gå in på kolhyrater.ifokus, det är ett forum här om LCHF :)

Rent generellt så skulle man väl kunna säga att det handlar om att skippa kolhydrater (pasta, potatis, ris, bröd, frukt och många grönsaker) och äta fett och protein istället. Då håller du dig mätt länge, och dieten/livsstilen är enligt många viktnormaliserande, vilket betyder att överviktiga tappar vikt och underviktiga lägger på sig.

Typisk mat för någon som äter LCHF är t.ex. ägg och bacon till frukost, fläskkotlett och gräddsås till middag osv.

Många är skeptiska till mängden fett i kosten, men de glömmer då att kolhydrater är vad som binder fettet. Fett hjälper även till att hålla dig mätt och glad länge, och du slipper blodsockersvängningar i.o.m. att du inte äter kolhydrater ( =socker)

Hoppas det hjälpte lite iaf Glad

Arinya
0

#3 men vad har man till köttet?
jag är verkligen jättetöntig jag äter typ ingenting!

ettlitetalias
1

Antingen gräddsås, skirat smör, kryddsmör, lök eller någon kolhydratfattig grönsak. Tror många äter utan tillbehör "som så" också, då det inte behövs. Potatis, ris, pasta osv är ju egentligen bara bukfylla. Jag äter ju som sagt inte LCHF själv (skulle gärna dock om det hade fungerat ekonomiskt och med partnern), men kika in på kolhydrater du och fråga mer, de borde kunna hjälpa! Glad

Mariannes mat och bak är även en blogg med många bra recept på LCHF-mat som man kan ta inspiration av.

Ylva-Li
0

Jag vet inte om jag tycker att du behöver gå ner i vikt. Du har ingen övervikt att prata om. ;)
Alla är olika, även till kroppsbyggnad. Vad väger dina vänner? Jag kan tänka mig att de väger som du, om de är lika långa, men helt enkelt har en annan kroppsbyggnad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#6 näe jag anser inte mig själv som överviktig eller så, jag har bara lite för "mycket" fett så att säga :P

Ylva-Li
0

#7 Då kanske ditt främsta mål är att omforma din kropp istället, med träning? Nu är jag inte så jätteduktig på gym och tekniker där, även fast jag tränar 2 gånger i veckan. Men det kan vara värt att gå till en personlig tränare 1 gång och få tips och råd hur du kan träna din kropp. 
Att du rör dig är jättebra, men jag tror du behöver få använda alla dina muskler i kroppen och inte bara benen. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#8 aaha okeej.. så vad du menar är att jag inte behöver ändra min kost så mycket? (jag äter som en fågelunge), utan jag måste bara träna mer? :)

Ylva-Li
0

Det är ju svårt för mig att sitta och säga vad du ska äta, när jag inte har en aning om hur din kost ser ut idag, mer än att du ogillar onyttigheter. ;)
Men jag tror absolut att träning kan hjälpa. Har en kompis som tränar aktivt med både styrka och allt möjligt, just för att forma sin kropp.
Naturligtvis finns det ju gränser för vad ens kropp kan prestera, iom olika kroppsbyggnader. ;)

Iom att du är 16 går du ju fortfarande i skolan. Ni har ingen bra lärare i gymnastik som är lite kunnig i gymträning?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#10 jag vet inte hur kunnig han är :P jag kan borde testa de då.. även om träning är jättetråkigt.. de enda som är kul är badminton och jag får sån SJUK träningsvärk av :P där tränar man väl ändå hela kroppen? :P

Ylva-Li
0

#11 Badminton eller annan bollsport är inte fel. ;) Men du tränar inte kroppen på samma sätt som på ett gym. Tro mig, du hittar muskler du aldrig trodde du hade! :D 
Men det gäller ju att man har en kunnig tränare som kan gå igenom med en ordentligt.
Personligen tycker jag gym är roligt, men ser sånna framsteg och på kort tid ibland.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#12 jag tycker de är jättetråkigt att gå på gym :P jag gjorde de ett tag innan, såg inga resultat alls…

men eftersom man tränar när man spelar badminton så borde man väl ändå gå ner i vikt? :)

Zadeira
1

#13, Man går inte ner i vikt automatiskt för att man tränar. Dels så bygger man muskler mer eller mindre vid all sorts träning, och muskler väger det med. Dels så måste man trots allt se över vad man äter. Bara för att man äter liten mängd äter man ju inte alltid bra, och det är viktigt särskillt om man tränar att äta korrekt och få i sig allt man behöver.

Du kanske inte ska fokusera så mycket på vikten i sig? Se hellre över din kropp, hur den ser ut, vad du vill förändra och hur du helt enkelt vill se ut. Vågen är ett så dåligt mått i många fall! Väger du 65 kg men har muskler mår du troligen mycket bättre än en på 55 kg som inte har muskler eller tränar på nåt vis.

Arinya
0

#14 jag ser mig inte som överviktig viktmässigt, det är bara det att jag är liksom inte smal eller så utan jag har ju fett så de räcker och bli över,

och asså.. jag äter ju inte onyttigt eller så jag äter det min pojkväns föräldrar och skolan serverar, bara det att jag väljer bort grönsaker..

Ylva-Li
0

#15 Vi har alla fett. ;) Och som jag skrev innan så behöver du egentligen inte gå ner nåt alls. Men du kan omvandla fettet du har till muskler istället. Genom träning.
Badminton är mer kondition än styrka.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#16 okeej.. så de är inget jag lär gå ner i vikt/bli smalare av då eller?
typ vad ska jag träna då? (inom styrka) :P

Ylva-Li
0

#17 Jadu, där brister min kunskap tyvärr. :) Där skulle du behöva prata med nån gymtränare istället som kan.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Arinya
0

#18 do'h :P aja men tack så mkt för din hjälp! :D

Zadeira
0

#16, vill du förbränna fett så är konditionsträning det som gäller. Vill du bygga muskler behöver du träna styrka på gym eller med vanliga styrkeövningar hemma. Bäst är det att kombinera båda för då förbränner du overflödigt fett samtidigt som du formar kroppen snyggt. Kika in på träning.ifokus om du vill ha lite tips på olika träningsformer.

Arinya
0

#20 okej, räknar du själv badminton som konditionsträning? :P
och sen till det typ cirkelträning?

ska kolla där nu! :D

tack för din hjälp!

Sarah
0

om du tycker att gym är trist, kolla in crossfit, varierande, trevligt folk etc, utgår från vad kroppen är gjord för att göra.