1000-1500 kcal /dagen? Ok?
Jag är en tjej på 20 år som gärna vill gå ner 14 kg! Jag väger just nu 74, och vill ner till 60. Jag är 158 lång. Har nu börjat äta en diet på 1000-1500 kcal om dagen.
Ett dagsexempel på vilken slags mat detta rör sig om från igår t.ex är detta:
Frukost, 1 ägg en tesked keso, ½ grapefrukt, chaite
Litet mellanmål: Äpple
Lunch, En liten portion med Tonfisk, ris och grönsaksmix (ärtor, majs, paprika)
Litet mellanmål: 1 ägg
Middag: En liten portion av sallad med avocado, isbergssallat, gurka och keso
Är detta bra? Är helt ny på detta, räknar på att jag äter mellan 1000-1500 kalorier om dagen beroende lite på, vill helst inte gå över max 1600 kalorier för det känns inte bra? Rör på mig aktivt i ca 40 minuter om dagen (promenad). Är detta skadligt? Är det ett dåligt upplägg? Behöver jag äta mer, eller något annat? Och så är jag så förbannat hungrig hela tiden, hur lång tid tar det innan det går över?
Ska börja med Zumba också, det finns en gratisgrupp i bostadsområdet på onsdagar så tänkte gå dit imorron. Behöver man äta mer då? Tacksam för all hjälp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det känns liksom som att man går runt jämt och blir aldrig mätt, har börjat känna mig lite hängig på senaste därför undrar jag om det typ saknas några viktiga näringsämnen, har inte ätit kött utan tonfisk och ägg, och de enda kolhydraterna (förutom den i salladen och ägg) har varit lite ris här och där. Har börjat få huvudvärk. Eller är det helt enkelt för få kalorier?
Under en omställningsperiod kan du mycket väl må pyton, frysa och ha huvudvärk konstant. Jag gick ner till nästan halva mitt kaloriintag när jag började min viktminskning och mådde skit i början, sen ställde kroppen om sig och vande sig och det var inga problem längre. Man får ge det tid!
Jag tycker du ska variera din kost mer. Kött är bara bra, så uteslut inte det! Och ät mer grönsaker, broccoli, morötter osv. De grönsakerna du skrivit upp är inte särskillt mättande, så hitta andra mer mättande grönsaker.
Träning är lika med minus, så du får lägga till dem du har tränat bort.
// Pabblo
Mitt problem är att jag är väldigt allergisk mot de flesta grönsaker och frukter. Men ska försöka äta mer varierat av grönsaker, kanske testa något jag inte ätit förut osv. Morötter som du gav som exempel är jag allergisk mot, vilket är tråkgit eftersom jag gillar morötter! Men ska försöka äta mer broccoli och kött.
Jag har nog minskat från mellan 4-6000 kalorier om dagen till 1500.. Det är väl därför man mår som man mår då :)
Som sagt, variera grönsakerna lite. Blomkål, broccoli, vitkål, grönkål spenat osv. Och glöm inte äta lite kött också. Protein är bra. Använd gärna färska örter i salladerna, det innehåller nyttiga saker (även om det är i väldigt liten mängd man äter dom) och det piffar upp maten lite och får en att känna att det blir lite variation.
Tål du några rotgrönsaker alls?
De dagar du tränar kan du lägga på lite mer fett i maten, eller kolhydrater så du får lite mer energi. Men undvik att lägga till båda två.